Fra start-up til børs


.

Kommersiell direktør Tom-Erik Lia i Pexip er blant gründerne som har vært med på hele reisen fra startup til børsnotering av videokonferanseselskapet. Foto: Benjamin Ward

De har gått fra å være en liten start-up til å bli en global aktør verdsatt til flere milliarder kroner, med store ambisjoner om videre vekst. Slik ble Pexip et av verdens mest innovative videokonferanseselskaper.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– Nå skal vi se om Pexip faktisk er et så godt system som dere sier, spøker børsdirektør Øivind Amundsen sekunder før Pexip blir børsnotert.

– Normalt gjør vi dette med denne store tradingbjellen her på Oslo Børs, men i dag har vi en spesiell Pexip-bjelle dere skal få bruke for å åpne børsen, legger han til og tar en litt mindre bjelle.

Det er 14. mai 2020. Det har vært unntakstilstand i Norge i to måneder som følge av covid-19, regjeringen har stengt ned landet. Inne på Oslo Børs står børsdirektøren med et kamera foran seg og en skjerm bak seg. Amundsen sender Pexip-bjella symbolsk «gjennom» skjermen, administrerende direktør Odd Sverre Østlie tar i mot fra sitt kontor på Lysaker. Det telles ned, og Amundsen, Østlie og 180 av 220 ansatte i det norske videokonferanseselskapet ringer Pexip på børsen. Som tidenes første selskap gjennomfører de en virtuell børsnotering.

– Det var kjempegøy. Vi planla jo i utgangspunktet ikke børsnotering på video, men det gikk over all forventning. Det var kjempekult å få dele det med alle de ansatte og alle som hjalp oss frem til den dagen, forteller Tom-Erik Lia.

Børsnoteringen overføres via Pexips egen videoteknologi og streames direkte på YouTube, slik at investorer, advokater, tilretteleggere og andre får ta del i den historiske hendelsen.

Tom-Erik Lia smiler og lener seg tilbake i stolen. Lia er en av gründerne av Videxio, selskapet som fusjonerte med Pexip i 2018. Nå er han kommersiell direktør i Pexip, som siden børsnoteringen har vært priset til mellom seks og ni milliarder kroner. Selskapet har opparbeidet en imponerende, global kundeliste fra kontoret i «video-valley» på Lysaker.

– Det måtte 25 år og en pandemi til før folk fikk øynene opp for hvordan video kan endre verden! Det er jo så kult det vi holder på med i Pexip. Vår overordnede ambisjon er å revolusjonere videomøter og gjøre virtuelle møter bedre enn møter i virkeligheten. Vi vil at folk skal bli engasjerte og oppleve møter på en mye bedre måte, forteller Lia entusiastisk.

Pandemipreget investorjakt

Første halvår 2020 ble intenst. I seks måneder hadde de jobbet på spreng internt, de siktet rett mot hovedbørsen. Avgjørelsen krevde mye planlegging og jakten på hjørnestensinvestorer var essensiell for å finne riktig pris. Det ble planlagt et omfattende roadshow, avtaler med 50-100 potensielle interessenter var booket, og de skulle ha fem møter i ulike byer hver dag.

I januar 2020 reiser de. Det blir én tur til USA og én til England. Så stenges verden. Pandemien skaper frykt. Alt stopper opp og avtalene avlyses. Svært mange i Norge og ellers i verden får arbeidshverdagen drastisk endret; vi kan ikke møtes fysisk, vi pålegger hjemmekontor og plutselig skal alle møtes på video.

– Det ble jo en enorm usikkerhet. Vi visste ikke om noen var villige til å investere noe som helst, hva gjør man når verden rammes av en pandemi? sier Lia.

Dette er Pexip

• Norsk videokonferanseselskap som utvikler og selger sikre og fleksible videomøter. Pexip sørger for at brukere av ulike videosystemer kan kommunisere, leverer løsninger for sikre møter og bidrar til helt nye bruksområder for video.

• Selskapet gjennomførte verdens første helvirtuelle børsnotering på Oslo Børs, 14. mai 2020.

• De fleste kundene er offentlige virksomheter eller store private selskaper i inn- og utland. Blant annet 15 prosent av Fortune 500.

• Globale og nasjonale kunder innen helse, rettsvesen, myndigheter, finans og forsvar. På kundelisten finner man blant annet det britiske rettsvesenet, Norsk Helsenett, Nasa og det Amerikanske forsvaret. Tjenestene sørger for tusenvis av daglige videokonsultasjoner mellom pasient og lege i USA, Europa og Australia.

I forkant av det planlagte roadshowet hadde lederne i Pexip foreslått å gjennomføre investormøtene på video, men tilretteleggerne som bisto med børsnoteringen sa nei. Ingen hadde hentet inn en milliard kroner til et selskap uten å møte investorene fysisk. Det dreide seg om å etablere tillit, og det kunne bare skje i fysiske møter.

Peter Straume er administrerende direktør i meglerhuset ABG Sundal Collier, og har bred erfaring med å hente inn kapital til selskaper som skal på børs. Ved tidligere anledninger hadde de aldri benyttet videokonferanse i møte med tradisjonsbundne investorer i New York eller andre kapitalmarkeder.

– Historisk har det vært helt uaktuelt å bruke video. Helt til Covid-19 tvang oss til det. Og for en lykke det ble! På fire dager gjennomførte vi investormøter i fjorten land, og vi fikk møtt langt flere enn vi tradisjonelt hadde hatt kapasitet til. Samtlige møter med enkeltinvestorer resulterte i en investering, og vi fikk et solid bevis på at videomøter kan fungere bedre enn fysiske møter, forteller Straume.

–Det var utrolig fleksibelt, mer effektivt og kjempemorsomt. Vi hadde møter med Asia om morgenen, Europa midt på dagen og USA på ettermiddagen. Prosessen ble jo bedre på grunn av lockdown, legger Lia til.

Responsen lar ikke vente på seg. Ingen andre gjør børsnoteringer i denne første perioden av pandemien. Pexip gjennomfører 100 investormøter på video, alle ønsker å bli med. Selskapet blir overtegnet 20 ganger og henter 100 millioner dollar, tilsvarende nesten 873,5 millioner kroner, til selskapet.

2011

Tom-Erik Lia, Thomas Berger og Michel Sagen, nå styreleder i Pexip, starter Videxio, et selskap som selger høykvalitets video til bedrifter som en tjeneste. Investorer fra Stavanger-miljøet, blant annet Veen-familien, Stavanger Venture og flere andre kommer inn på eiersiden

2012

Giles Chamberlin, Per H. Kogstad, Håkon Dahle og Simen Teigre danner Pexip. Har med investorer og starter opp med 10-15 ansatte.

2018

Videxio og Pexip fusjonerer

2019

Nye ]pexip[ blir etablert i markedet. Starter forberedelser til børsnotering

2020

Pandemien stenger landet og resten av verden. Børsoppkjøringen blir gjort virtuelt

2020

14. mai blir Pexip det første selskapet som noteres virtuelt på Oslo Børs.

Pexip-historien – kort fortalt

Kompetanse trumfer penger

Suksesshistorien om Pexip kan spores tilbake til begynnelsen av 90-tallet, til det norske selskapet Tandberg, som allerede da var med på å føre Norge til verdenstoppen når det gjaldt hardware- og softwareutvikling samt video- og lydkomprimering. Tom Erik Lia og mange av hans nåværende kolleger, medgründere og styremedlemmer jobbet sammen i Tandberg.

– I Tandberg var man opptatt av å bygge kultur, sette menneskene i sentrum. Vi tenkte globalt med en gang. Vi var den minste aktøren i markedet, men var ikke redd for å kjempe om en større posisjon. Dette har vi tatt med oss videre i alle disse årene, sier Lia.

I 2010 blir Tandberg kjøpt av Cisco. Lia og mange med ham velger å slutte, men de brenner fortsatt for mulighetene video gir i kommunikasjon, og potensialet de mener er uforløst. De neste årene dannes 10-15 start-ups fra miljøet, blant annet Videxio og Pexip, som selger komplementære videokommunikasjonsløsninger av høy kvalitet. Videxio solgte en nettbasert tjeneste, mens Pexip solgte en programvare kundene implementerte på egne servere eller i skyen.

Body of water, Mode of transport, Residential area, Wood, Architecture, Blue, Nature, Lighting, Town

I lånte lokaler hos Vestfjorden Seilforening på Snarøya i Bærum ble det aller første investormøtet i Videxio, som senere ble til Pexip, avholdt. Foto: Erik Lia

Selskapene hadde fått flere av de samme investorene, og lærte tidlig at gode investorer for gründerselskap bidrar med mer enn bare kapital.

– Vi trodde vi burde se etter investorer som kunne bidra med penger, men vi skjønte at det viktigste var investorer med kompetanse som kunne bidra til å drive oss videre. Det viste seg at investorene som gikk inn tidlig hos oss var opptatt av menneskene, kompetansen og teknologien, ikke bare pitchen. De hadde kompetanse til å hjelpe oss videre, og det var utrolig bra. De er fortsatt blant våre største investorer og viktigste støttespillere i Pexip i dag.

Electronic device, Office equipment, Computer desk, Table, Technology, Cable, Furniture, Peripheral

Den aller første utgaven av selskapets forsknings- og utviklingsavdeling i kontorlokalene på Lysaker var ikke veldig avansert, men fungerte ypperlig til formålet. Foto: Pexip

Lia og Åsmund Olav Fodstad, som da var toppsjefer i henholdsvis Videxio og Pexip, hadde stor respekt for hverandre. De brukte mye tid sammen, sparret om løsninger og hvordan det var å ha ansatte i andre land. De så mot de mange suksesshistoriene fra høyteknologiklyngen Silicon Valley i USA og hjalp hverandre skalere.

– På begge sider så vi utfordringer med tanke på hvordan vi skulle differensiere oss i et internasjonalt marked. Vi hadde begge ett ben å stå på, men følte at noe manglet.

Selskapene opplever at mange store virksomheter ikke vil ha en delt skytjeneste, men full kontroll. Samtidig vil andre ha video som en tjeneste. Det begynner å gå opp for dem at de bør slå seg sammen for å kunne tilby begge deler. Testdrevet utvikling, høy kvalitet og sikkerhet er grunnstener i begge selskap, og de er opptatt av å bygge kultur med fokus på mennesker. I 2018 blir det fusjon.

– Det som velter sammenslåinger er når det er ulik kultur og mennesker ikke klarer å jobbe sammen. Men vi hadde samme bakgrunn og verdier. Sist gang vi samlet alle, var vi over 200 personer på en kickoff i januar 2020. Da gikk det opp for meg hvor langt vi er kommet. Jeg er så utrolig stolt av alle de dyktige folkene som vil jobbe for Pexip, sier Lia.

Audio equipment, Electronic device, Interior design, Human, Blue, Product, Room, Lighting, People

Medgründer Håkon Dahle demonstrerer Pexip Infinity for teknologijournalist Odd Richard Valmot sommeren 2013. Her på «Loftet» i tidligere kontorlokalene på Lysaker, der store deler av selskapets utvikling og vekst skjedde. FOTO: Odd Richard Valmot, Teknisk Ukeblad

Rigget for vekst

Et halvt år etter børsnoteringen kan Pexip vise til en imponerende vekst. Pandemien slipper ikke taket og selskapet opplever stor interesse og økt etterspørsel. Flere undersøkelser rundt den nye arbeidshverdagen tyder på at hjemmekontor vil bli mer normalt også etter pandemien, både i Norge og resten av verden. Videokonferanser er kommet for å bli.

– Vi ser at pandemien bidrar til å endre vanene våre kjappere og vi tror at flere bedrifter og organisasjoner vil tilrettelegge for mindre reising og flere videomøter også etter covid-19. NHO anslår at 50 prosent av alle jobber i Norge kan bli gjort hjemmefra, og da vil det være behov for kvalitetsvideo i kommunikasjonen.

Map, World

390

ansatte i 23 land

300

partnere i 75 land

3600

kunder med brukere i 190 land

Pexip i tall

~90

~260

~40

Antall ansatte i henholdsvis Nord-Amerika, Europa og Asia/Australia

– Pexip er svært godt posisjonert for å fortsette å levere høykvalitets videomøter med flere klare konkurransefortrinn sammenlignet med konkurrentene. Hemmeligheten er en kraftig, avansert videomotor som er enkel å skalere opp. Teknologien sørger for vesentlig bedre videoopplevelser, og gjør at møtedeltagerne har mindre risiko for å utvikle såkalt video-tretthet.

– Vi kan streame møter til flere tusen deltakere over hele verden, som sitter på ulike plattformer som pc, mac, mobil eller møterom med avansert utstyr, og vi sikrer at alle får optimal kvalitet og samme gode lyd- og bildeopplevelse. Selv om alle har ulik nett-tilgang, kameraer og lyd. Dette er vi veldig gode på.

Pexips plattform er utviklet for å gi brukerne bedre bilde og bedre lydkvalitet, og selskapet har sikkerhet og personvern i ryggmargen. Nettopp muligheten til å koble opp deltakere uavhengig av om de sitter på hjemmekontoret, i et lite møterom på jobben eller i et konferanserom med et videomøtesystem, er årsaken til at kundebasen har økt dramatisk det siste året. Dette blir viktigere og viktigere nå som man ser at bruk av video vil øke også etter at koronapandemien er over.

– Denne fleksibiliteten er jo en av grunnene til at vi selger til store virksomheter. De har komplekse miljøer, ofte en miks av ny og gammel teknologi som skal fungere sammen, samt strenge krav til sikkerhet. I tillegg ser kundene at video er noe som vil bli brukt i stadig større omfang også fremover, forklarer Lia.

Transparent material, Fixture, Glass

I Pexips lokaler på Lysaker i Oslo er det normalt mer enn hundre ansatte fra over 20 ulike nasjoner. Men i likhet med mange andre bedrifter jobber nesten alle de nærmere 400 ansatte i selskapet over hele verden for tiden fra hjemmekontor. Foto: Benjamin Ward

Pexip ble utpekt som visjonær i Gartner Magic Quadrant for møteløsninger både i 2019 og 2020. I praksis betyr det at en av bransjens viktigste analytikermiljøer anser selskapet for å være helt i forsetet på teknologisk utvikling, men at de mangler litt på omsetningen for å være helt i ledergruppen. Det norske selskapet har store ambisjoner fremover, har mange patenter og er klare for utrulling av nye funksjoner mot starten av neste år.

– 2021 blir kjempespennende med tanke på produktinnovasjoner. Vi skal være innovative og revolusjonerende og skape nye opplevelser. Alt nytt er et resultat av kompetanse fra både Videxio og Pexip, det blir det beste fra begge verdener. Vi skal over 300 millioner dollar i gjentagende abonnementsinntekter innen utgangen av 2024 og være ledende innen møteløsninger og videokommunikasjon, sier Lia.

Les mer om det norske videokonferanseselskapet på
www.pexip.com

Likte du denne saken?