Kunsten å kjøpe en bil

Bytt et verk mot en moderne klassiker.

Har du en Tiedeman og Gude som støver ned på loftet? Har du arvet en Sohlberg av bestefar? Eller har du gått lei av det digre Pushwagner-maleriet du kjøpte på impuls?

Nå kan du få byttet bort kunsten mot et moderne bilikon.

– Polestar 1 er håndlaget, unik og håndgripelig, omtrent som et kunstverk, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar, som markerer siste produksjonsåret til deres første modell med et uanstendig tilbud: De lar deg bytte bil mot kunst. Så lenge du har inntil tre kunstverk som er verdt til sammen ca. 1,6 millioner kroner.

Polestar 1 er inne i sitt siste produksjonsår, og for å markere begivenheten, produseres det nå 25 biler i en matt gullfarge, som også går igjen i detaljer som ventilhetter og sømmene i interiøret, med sorte hjul.

Bilkunst i 100 år

Bilen har påvirket kunsten i mer enn et århundre. Teknologien, farten, designen, lyden og friheten bilen symboliserer har inspirert kunstnere på mange slags vis.

Futuristene glorifiserte bilen og fremskrittet. Pop-kunstnerne hermet etter Henry Fords samlebåndsproduksjon. Avantgardisten Wolf Vostel senket en Opel i sement. Mens den franske rallysjåføren Hervé Poulain kom på ideen om å invitere kunstnere som Andy Warhol og Roy Lichtenstein til å dekorere egne kunstbiler. Og den østerrikske skulptøren Erwin Wurm ble verdenskjent for å lage «overvektige» versjoner av blant annet Porsche 911.

Kunsten og bilkulturen har alltid stått nær hverandre.

Nå tråkker svenske Polestar på gassen og kjører opp på siden av kunsten. Både for å hylle bilen og kunstbransjen.


Slik kjøper du en Polestar 1 med kunst:

Ta kontakt
Oppgi kontaktinformasjonen din, så kontakter vi deg for å sette i gang transaksjonen.

Få et estimat
Verdien på din kunst vil bli estimert av en ekspert. Dersom denne tilsvarer prisen på en Polestar 1 vil du tilbys et bytte.

Byttehandelen
En Polestar 1 vil bli levert til deg, og du betaler for den med kunsten din. Det er mulig å betale med inntil tre kunstverk med en samlet verdi på rundt 1,6 millioner kroner.

Kunst som betaling

Polestar 1 har blitt en moderne klassiker gjennom kompromissløst design, detaljfokus og teknologiske nyvinninger, og selskapet mener det er bare logisk at du kan kjøpe det nærmeste du kommer et kunstverk i bilbransjen med et ekte kunstverk.

Historisk er det lang tradisjon for å bytte kunst mot mer verdslige goder, forteller Dalenson som er spesialist på moderne kunst, samtidskunst og «mid century»-design.

– Polestars initiativ er egentlig en veldig naturlig utvidelse av den tradisjonen, hvor kunst brukes som betaling for dyrebare varer, sier Dalenson og forteller at det ikke er mange hundre år siden kunsthandel hovedsakelig foregikk mellom kunstnere og pengeutlånere. Og malere som Picasso var kjent for å bytte skisser for restaurantmåltider og barregninger.

Det er lange tradisjoner for å bytte kunst mot andre goder, som restaurantmåltider og barregninger, og nå står altså bilen for tur. Planen er at kunsten som byttes inn skal selges videre i løpet av 2021, men det er foreløpig ikke bestemt om den skal vises frem på noen måte før det.

Alt kan vurderes

Polestar og Dalenson vil vurdere alle former for kunst, inkludert malerier, skulpturer, fotografier og installasjoner, og mange har allerede sendt inn forespørsler om verdivurdering av sine skatter.

Det kan være du har et stort bilde av nasjonalromantikeren Thomas Fearnley, Christian Krogh eller Odd Nerdrums tidlige epoke? Eller et Nikolai Astrup-maleri? Det kan i så fall være verdt like mye som en Polestar 1. Og om du skulle komme over et av de viktigste Kittelsen-bildene kan du kanskje ha råd til flere biler.

Dersom verket du ønsker å bytte inn anses relevant og verdifullt nok, vil det bli vurdert av de to største auksjonshusene Sotheby’s og Philips, før du får kjøre av gårde i en eksklusiv bil fra den svenske produsenten.

Bilfabrikken på sin side, vil eie kunstverkene en tid, før de planlegger å selge dem videre via auksjonshus eller gjennom forhandlerne som representerer kunstnerne.

Initiativet ble satt i gang 10. juni 2021 og vil vare frem til 15.august 2021. Det gjelder for Europa og Nord-Amerika. 

Automotive tire, Alloy wheel, Motor vehicle, Car, Hood, Grille

Polestar 1 er en håndlaget elektrisk hybrid bygget i Polestars Snøhettategnede fabrikk i Chengdu. Den elektriske hybriden har en lett kropp laget av karbonfiberforsterket polymer, to bakre elektriske motorer med ekte dreiemomentvektorer og høyeffektive komponenter som Akebono-bremser og justerbare Öhlins-dempere. Med et kombinert kraftuttak på 609 hk, dreiemoment på 1000 Nm og elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP), er Polestar 1 en bil som kan kjøres som en full EV i daglig bruk og som en langdistanse GT ved behov. Mot slutten av året vil produksjonen av bilen ta slutt, og Polestar vil konsentrere seg om de to helelektriske bilene sine. Fastbacken Polestar 2 og SUVen Polestar 3.

Likte du denne saken?