Data er Telenors beste ressurs:

Nysgjerrige medarbeidere skaper bedre resultater

Nikolai Perminow er Head of Architecture, Channels & Analytics for Telenors mobildivisjon i Oslo. Ifølge ham er det selskapets viktigste oppdrag å sikre at de kan levere smarte kundeopplevelser i verdenskasse. Foto: Ilja C. Hendel

Evnen til å treffe riktige beslutninger raskt, uansett om man er kunde eller ansatt, er den viktigste ingrediensen i Telenors suksessoppskrift. Dataene skal være lett tilgjengelig og forståelig for alle, ifølge mannen bak selskapets arkitektur.

– Jo mer datadrevet en virksomhet er, jo mer kundeorientert blir den. Det er umulig å skape kundeopplevelser i verdensklasse uten å være datadrevet og relevant, sier Nikolai Perminow.

Han har opprinnelig bakgrunn innen markedsføring, men har i dag mer komplekse oppgaver som Head of Architecture, Channels and Analytics i Telenor.

Nikolai Perminow mener selskapets viktigste oppdrag er å sikre at de på en intelligent måte leverer kundeopplevelser i verdensklasse. Fundamentet i oppdraget er pålitelige og anvendelige data, og det viktigste er hva disse dataene setter virksomheten og de ansatte i stand til å gjøre.

For hvordan bygger man et godt produkt på den smarteste måten? Og hvordan får man produktene til å spille sammen? Hvordan designer man systemer og prosesser både i virksomheten og ut til kundene?
Svaret på disse spørsmålene ligger i gjemt dataene, ifølge Perminow. Å dykke ned i dem, se mønstre og få nye åpenbaringer på bakgrunn av dataene, krever nysgjerrige medarbeidere som alltid har tilgang til data.

Hvis man kan «demokratisere» data og analyser slik at alle ansatte enkelt har tilgang til dem, får man automatisk en mer nysgjerrig og innovativ organisasjon, mener Nikolai Perminow. Foto: Ilja C. Hendel

Raskere beslutninger – bedre resultater

Det er flere ulike måter å utnytte data på. Hos Telenor har det for Perminow handlet om å «demokratisere» dataene, noe som betyr at data og analytics ikke er gjemt hos et enkelt team, som sitter på alle svarene og som alle andre team må henvende seg til hvis de lurer på noe.

Tvert imot er målet at alle nysgjerrige medarbeidere skal ha tilgang til dataene de trenger for å kunne treffe raske og kloke beslutninger.

– Data har innflytelse på beslutninger hver eneste dag, både for meg og alle rundt meg. Vi jobber mot en hverdag der alle medarbeidere kan treffe så gode beslutninger som mulig, så tett på kundene som mulig. Det gjør vi ved å sikre at de som ellers ville sittet med alle svarene, i stedet har som oppgave å hjelpe resten av virksomheten med å selv finne svarene, slik at de kan gjøre sine egne analyser. Det gjelder å fjerne flaskehalsene og samtidig gjøre virksomheten mer nysgjerrig, mener Nikolai Perminow.

Små beslutninger må treffes raskt, og av så mange mennesker som mulig, mener Nikolai Perminow. Det er summen av disse som driver virksomheten fremover. Foto: Ilja C. Hendel

Oppsettet betyr alt for prosessen

Å drive med innovasjon og skape vekst er den viktigste oppgaven for Perminow og teamet hans. Den viktigste forutsetningen for å oppnå dette, er å gjøre alt de foretar seg enda hurtigere. Dette er grunnen til at nettopp beslutninger er blitt en av de viktigste verdidriverne.

– Vekst og innovasjon handler om å få ting gjort raskere. Men andre ord treffe beslutninger raskere, sier han.

Dette mener han krever følgende oppsett:

Størrelsen på enhver beslutning må minimeres slik at man tar flere, små valg, enn noen få, store valg. I tillegg legges det opp til at stadig flere mennesker kan treffe disse små beslutningene. For å være i stand til å gjøre dette, må alle ha verktøy og data til rådighet. Telenor har derfor laget en tydelig strategi og retning som gjør det enkelt å ta avgjørelser som fører selskapet videre i riktig retning.

– Det er med andre ord summen av alle de små, databaserte beslutningene som tar oss fremover, ikke de enkeltstående, viktige beslutningene. Det gjelder uansett om det handler om hvordan vi hele tiden bruker data til å finne og forstå hva som er beste praksis en salgssamtale, eller hvordan vi måler kundenes bruk av tjenestene våre og dermed forstår hvordan vi kan forbedre dem funksjon etter funksjon, forklarer Perminow.

Nysgjerrighet er noe av det viktigste man kan dyrke i en organisasjon, ifølge Nikolai Perminow. Hvis man ikke er nysgjerrig, ender man bare med å gjøre det man tror folk forventer, og det påvirker evnen til å skape noe nytt. Foto: Ilja C. Hendel

Effektive verktøy er en forutsetning for nysgjerrighet

Det mest effektive verktøyet i dette oppsettet er Telenors samarbeid med SAS Institute og deres digitale plattform. Den bidrar til å gjøre nysgjerrigheten mulig for enhver medarbeider i Telenor.

– Vi har funnet ut at det er ekstremt viktig for oss å ha et verktøy som både er fleksibelt og enkelt nok til at alle kan bruke det uten behov for spesialister. Alle kan finne svarene de trenger, og de har lite behov for hjelp underveis. I et selskap som Telenor har vi flere millioner datapunkter som må kunne håndteres effektivt. Det kan vi med SAS, sier Perminow.

Viljen til å finne svarene må selvfølgelig også være der – og det er den i form av nysgjerrighet.

– Jeg tror nysgjerrighet er helt avgjørende. Hvis du ikke er nysgjerrig, ender du med å gi folk det du tror de vil ha. Du vil ikke endre noe, du kommer bare på jobb med mål om å ikke gjøre noen feil. Det kommer det ikke noe nytt eller innovativt ut av, mener Perminow.

SAS Institute

  • SAS Institute leverer avanserte programvareløsninger som forvandler data til innsikt og beslutningskraft.
  • Nysgjerrighet er en viktig del av SAS Institutes DNA og er en drivkraft når SAS Institutes AI- og maskinlæringeksperter skal lage løsninger sammen med kunder over hele verden og i ulike industrier.
  • SAS Institute tilbyr løsninger som øker innovasjonskraften i private og offentlige selskaper og på tvers av bransjer.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.