FOTO: DNX

Elektrisk fiskelykke

Som en Tesla på sjøen – Bent Gabrielsen styrer Norges første elektriske fiskebåt.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

– Akkurat nå er det stiv kuling… Ganske friskt!

– Har du fått noe?

– Litt sei og uer. Ikke så mye...

Fisker Bent Gabrielsen rapporterer om dagens fangst fra Nordfugløya nord for Tromsø. Lite skiller ham fra de andre fiskerne, bortsett fra båten – Bent styrer Norges eneste elektrisk sjark.

– Jeg kjører et par timer diesel-elektrisk ut på havet, så drar jeg garn hel-elektrisk. Når fangsten er kommet om bord er det rundt to og en halv times tur hjem igjen. Da bruker jeg opp resten av batteripakken og kombinerer med diesel.

20590e79cd9f7b513fe5e243d648ad37.jpeg

El-sjarken «Karoline» har gått på strøm de siste to årene. Foto: Marius Fiskum

Knirkefritt opplegg

Elektrifiseringen av Norge er i full gang. I byene summer el-biler og el-sykler, og i fjordene skvulper el-ferger som Siemens-prosjektet «MS Ampere».

Mange fiskere har vært skeptiske til nykommeren, men når har Bent Gabrielsen og el-sjarken «Karoline» fisket uten problemer i snart to år.

– Jeg hadde egentlig forventet flere barnesykdommer med båten, det er tross alt et pilotprosjekt, men totalt sett er hele opplevelsen positiv.

Når dagens fiskefangst er levert på mottaket, plugger Gabrielsen stikkontakten i båten og reiser hjem. «Karoline» har en batteripakke på 195 kWh, omtrent like mye som to velutstyrte Teslaer. Hele stasen er også koblet opp mot «skyen»...

Hele den elektriske delen av båten er levert av Siemens, som også henter ut en mengde data fra båten gjennom det skybaserte løsningen MindSphere.

– MindSphere gjør alle sensordataene fra båten tilgjengelig i skyen. Dette gir oss sanntidsstatus for utstyret om bord, og store muligheter for å optimalisere driften av båten, sier Knut Lønskog som er sikkerhetsspesialist og ekspert på MindSphere hos Siemens.

Etter siste oppdatering fra Siemens, har Gabrielsen blant annet fått mer kraft til motoren.

– Nå gjør jeg åtte knop! Endringene i programvaren har også gjort sjarken enklere å betjene, sier han.

Trenger gulrøtter

– Nå har vi nådd noen milepæler med el-bil, vi kan gjøre det samme med båtene.

Gabrielsen har likevel ingen tro på at elektriske båter kommer til å ta av uten et kraftig skyv fra myndighetene.

– Du må ha noen gulrøtter og skikkelige økonomiske incentiver for å sparke i gang utviklingen. La oss si at de elektriske båtene fikk en kvotebonus på 50 prosent, da hadde det skjedd noe!

Gabrielsen tror ikke miljøaspektet alene er nok til å trigge næringsutøvere til å melde overgang til elektrisk drift.

– Det er økonomien i dette som vil trekke folk. Som bedriftseier er man jo pliktig til å ha en bedriftsøkonomisk tankegang, alt annet er jo uforsvarlig, sier Bent.

Støyfri sjøgang

– Jeg har fått mye oppmerksomhet for båten. Det var en god porsjon skepsis i starten, og jeg er vel den siste som får høre noe, ler Gabrielsen.

Siemens er en pådriver bak elektrifiseringen av martine fartøyer i Norge. Nå er industrikonsernet i sluttspurten av en investering i hundre millioners-klassen på selskapets anlegg i Trondheim, og fra 2018 vil Siemens produsere egne batterier her til bruk i lignende leveranser.

Om bord i «Karoline» styrer Bent alle operasjoner fra fire touch-skjermer. Alt utstyret på dekk henter kraft fra en elektrisk hydraulikkpumpe, noe som gjør hverdagen tilnærmet støyfri.

– Arbeidsmiljøet er mye bedre her hos meg enn på en tradisjonell båt. Det er jo helt stille. Det er herlig, forteller Gabrielsen.

Lønskog forklarer at Siemens har levert mer enn 30 millioner automasjonssystemer over hele verden, og alle disse, enten det er en silo, en pumpe, et vannrenseanlegg eller en elektrisk buss, nå kan koples direkte til MindSphere.

– Tilbolingen er sømløs og kostnadseffektiv, sier Lønskog.

b217662769977058c2ab022e72590b46.jpeg

Knut Lønskog er sikkerhetsspesialist og ekspert på MindSphere hos Siemens. Foto: Siemens

Mer lønnsomt

En mulighetsstudie utført av Siemens i samarbeid med Bellona, viser at en elektrifisering av kystfiskeflåten gir både økt effektivitet, bedre arbeidsmiljø, reduserte drivstoffkostnader og redusert vedlikehold. Alt i alt en økt lønnsomhet for fiskeren.

I tillegg til mindre støy og raskere respons, har også måten Gabrielsen opererer båten på endret seg.

– Jeg har blitt mye mer bevisst på forbruket ettersom jeg hele tiden noterer hvor mye som brukes. Jeg kan se hvor mange kilowatt som går rett på propellen, så da blir jeg naturlig nok mer obs på det.

– Skippere har alltid vært opptatt av forbruk, men det blir mye mer billedlig fortalt når du får kontinuerlig informasjon på en skjerm.

Spørsmål eller trenger du mer informasjon?

Ketil Aagesen
Salgssjef for marine
ketil.aagesen@siemens.com

Likte du denne saken?