Norsk teknologi gir renere sjøfart

Tradisjonelt har ballastvann på skip blitt renset med kjemiske metoder, men det norske teknologi- og miljøselskapet Optimarin har utviklet system som i stedet bruker UV-lys. Underveis har Kim Stian Haugland (til høyre), teknologisjef i Optimarin samarbeidet med Martin Dahl Olsen, salgsingeniør i Siemens Digital Industries. Foto: Carina Johansen

Ballastvann fra verdens skip utgjør en omfattende miljøtrussel. Et norsk selskap står bak en verdensledende metode som renser vannet for alskens ulumskheter.

Ballastvann er vann som lastes om bord i skip for å balansere vekten og sikre fartøyets stabilitet.

Dette vannet kan imidlertid inneholde skadelige organismer og forurensninger, og er viktig å rense før det slippes ut i havet igjen.

Ifølge FN er frakt av fremmede arter den tredje største miljøtrusselen vi har i verden, og i 2019 fikk Den Internasjonale Sjøfartsorganisasjonen (IMO) på plass et etterlengtet påbud: 

Innen september i 2024 må alle skip som skal ut i internasjonalt farvann installere godkjente renseanlegg for ballastvann. 

Ballastvann

  • Ballastvann brukes for å stabilisere balansen på skip og fylles opp i egne ballasttanker når fartøyene ligger i havn. Da følger også et utall arter av planter, dyr og mikroorganismer med på reisen til økosystemer som ikke er tilpasset dem. Når skipene skal lastes i en annen havn, tømmes vannet ut igjen sammen med de mange artene som har overlevd turen.
  • I flere tiår har det vært en kjent sak at ballastvann fra skip forrykker balansen mellom artene i økosystemet og skaper problemer. I noen tilfeller har effektene vært katastrofale. 
  • På 80-tallet ble de store sjøene i USA og Canada infisert av europeisk sebramusling, mens en kinesisk østerssort inntok San Francisco-bukta. 
  • Her til lands har Stillehavsøstersen spredt seg over store kystområder i Sør-Norge. Når fremmede arter først har etablert seg i et nytt område er det som regel svært vanskelig å fjerne dem igjen, og omkostningene ved en opprensing eller utrydding er ofte vesentlig høyere enn forebyggende tiltak. 

 I Tananger i Rogaland ligger transportskipet «M/S Siddis Mariner» til havn. Det moderne skipet fikk installert renseanlegg for ballastvann fra Optimarin for ett år siden. Foto: Carina Johansen

Halve verdensflåten gjenstår

Av en handelsflåte på om lag 60.000 skip, har kun halvparten installert slike renseanlegg per i dag. Det betyr at tusenvis av skip bare har snaut to år på seg til å få det i orden.

Det er i dette globale markedet det norske teknologi- og miljøselskapet Optimarin gjennom en årrekke har posisjonert seg svært godt.

Tradisjonelt sett er ballastvann blitt renset ved hjelp av kjemiske metoder, men dette er skadelig for miljøet og har negative effekter på maritimt liv.

Optimarin var et av de første selskapene med et DNV-godkjent system som benytter UV-lys istedenfor kjemikalier for å rense dette vannet. Hele 99,9 prosent av alle biologiske organismer – plankton, alger, virus og bakterier – som blir pumpet inn i skipene, uskadeliggjøres i prosessen.

– Vår løsning fjerner både skadelige organismer og forurensninger fra ballastvannet på en mer skånsom måte, sier Kim Stian Haugland, teknologisjef i Optimarin.

Optimarin

  • Har utviklet og selger et av verdens mest pålitelige og mest effektive rensesystem for ballastvann om bord på skip
  • Etablert i 1994
  • Gründer Halvor Nilsen jobbet frem løsningen på rensesystemet i en garasje på Tasta i Stavanger
  • Opererer i dag globalt, med selgere og agenter fra 24 salgskontorer spredt over hele verden, fra USA i vest til Japan i øst
  • Omsetning i 2022: 350 millioner kroner
  • Samarbeider tett med anerkjente teknologi- og kunnskapsbedrifter som Siemens
  • Var i 2020 en av tre finalister i «Norges smarteste industribedrift», en høythengende kåring i regi av Norsk Industri og Siemens

Sandnes-bedriften har utviklet den unike og bærekraftige løsningen og har lagt vekt på å benytte kvalitetskomponenter fra solide leverandører, som det globale teknologiselskapet Siemens. 

– Det unike med vårt produkt er fleksibiliteten man har til å plassere renseanleggets komponenter ulike steder ombord i skipene. I trange motorrom er dette en stor fordel, påpeker teknologisjefen.

Optimarin er i dag en av de fremste aktørene i et tøft internasjonalt marked.

I korte trekk går deres løsning ut på at ballastvannet først går gjennom et filter som fanger opp de største partiklene, deretter gjennomlyses vannet med UV-lamper som dreper bakterier før vannet pumpes inn i ballasttanken. Vannet kan også gjennomlyses og renses på vei ut av tanken før det slippes ut i havet.

– Løsningen vår bidrar til å redusere den globale belastningen på verdens hav og kystområder samtidig som det kan være en kostnadseffektiv løsning for skipseiere, sier Haugland.

Innsamling, bearbeiding og synliggjøring av data er viktig for optimal utnyttelse av renseanlegget. Kaptein Alexander Mørck (til høyre) har godt utsyn fra broen og full kontroll på dataskjermene sammen med Martin Dahl Olsen fra Siemens Digital Industries og Kim Stian Haugland i Optimarin. Foto: Carina Johansen

Innovativ teknologi gir mer bærekraft

Det er deres mangeårige samarbeidspartner Siemens som har levert maskinvare til kontroll- og signalsystemet som styrer prosessen med å rense ballastvannet. Optimarin har selv utviklet programvaren som er integrert i det kraftige programmeringsverktøyet fra Siemens.

Systemet aktiviserer, bearbeider, måler og ferdigstiller prosessene inntil ønsket renhetsnivå er oppnådd.

Siemens

  • Siemens har levert automatiseringssystemet som styrer renseprosessen i Optimarins løsninger
  • Systemet kan benyttes på alt av båter, fra cruiseskip til supplybåter, som går i internasjonalt farvann
  • Siemens-konsernet er en av verdens største teknologileverandører av bærekraftige og miljøvennlige løsninger med fokus på elektrifisering, automatisering og digitalisering 

– Med Siemens på laget drar vi nytte av teknologi, kvalitet og support av ypperste merke. Tilgangen til deres brede spekter av smarte, grønne løsninger har vært en nøkkelfaktor i fremgangen vår, sier teknologisjef Haugland.

I Siemens går bærekraft og konkurransekraft hånd i hånd.

– Som global aktør er vi opptatt av hensynet til miljøet, mennesker og at våre løsninger kan bidra til konkurransekraft for kundene våre, sier Martin Dahl Olsen, salgsingeniør og distriktssjef Vestland i Siemens Digital Industries.

Teknologi spiller en viktig rolle i det grønne skiftet. Siemens har levert maskinvare til kontroll- og signalsystemet som styrer prosessen med å rense ballastvannet, mens Optimarin selv har utviklet programvaren som er integrert i dette kraftige programmeringsverktøyet. Foto: Carina Johansen

Ligger i ryggraden

Samarbeidet har pågått i en årrekke og demonstrerer også hvordan norske selskaper kan spille en viktig rolle i arbeidet for å gjøre shipping-næringen mer bærekraftig.

– Mer digitale installasjoner bidrar til å finne nye satsningsområder for Optimarin, sier Olsen i Siemens.

– Den skybaserte løsningen «OptiLink» er siste tilskudd og sørger for innsamling, bearbeiding og synliggjøring av data om vannkvalitet, temperatur og vedlikeholdsbehov til skipssjefens datamaskiner, utdyper han.

Slike verktøy skal kunne optimalisere operasjoner med ballastvann ytterligere for å spare drivstoff og effektivisere renseoperasjoner under transitt til neste havn. Dette vil også bidra til mindre biologisk forurensing av lokale økosystemer.

Samfunnsansvar og bærekraft er viktig for både Siemens og Optimarin. Siemens var et av de første, globale selskapene som lanserte målet om å bli CO2-nøytral innen 2030.

– Vi må bruke energien smartere og resirkulere og gjenbruke råvarer fra naturen, og utvikle avansert teknologi som gjør industrien smartere. Løsninger innen digitalisering, automatisering og energieffektivitet bidrar til å gjøre industribedrifter mer konkurransedyktige og produktive, sier salgsingeniøren i Siemens.

Også hos Optimarin ligger bærekraft i ryggraden.

– Hos oss er hele selskapet basert på ønsket om å bidra til å verne om livet i havet, sier Kim Stian Haugland i Optimarin.

– Det unike med vårt produkt er fleksibiliteten man har til å plassere renseanleggets komponenter ulike steder om bord i skipene. I trange motorrom er dette en stor fordel, påpeker teknologisjef Haugland (til høyre) i Optimarin. Foto: Carina Johansen

Hør skipsklokken slå

I Tananger i Rogaland ligger transportskipet «M/S Siddis Mariner» til havn. Kaptein Alexander Mørck har godt utsyn fra broen og full kontroll på en rekke lysende dataskjermer.

Det moderne skipet fikk installert renseanlegg for ballastvann fra Optimarin for ett år siden.

– Så langt er inntrykket bra. Renseanlegget krever lite vedlikehold og er enkelt å bruke, sier Mørck.

Skipet hadde liten plass til overs i maskinrommet og selve installeringen krevde god planlegging, men fungerer ifølge kapteinen meget godt.

– Når renseprosessen er i gang, pumpes ballastvann ut og inn med en rate på omtrent 167 kubikkmeter per time. Prosedyrer for oppstart og stopping tar kun få minutter, forklarer skipskapteinen.

Tradisjonelt sett er ballastvann blitt renset ved hjelp av kjemiske metoder, men dette er skadelig for miljøet og har negative effekter på maritimt liv.  Optimarin var et av de første selskapene med et DNV-godkjent system som benytter UV-lys istedenfor kjemikalier for å rense dette vannet. Foto: Carina Johansen

Omfattende testregime

Typegodkjenning av slike renseanlegg for ballastvann er en tid- og kostnadskrevende prosess som involverer et omfattende testearbeid, både til lands som til vanns.

Den uavhengige, internasjonale sertifiseringsorganisasjonen Det Norske Veritas (DNV) er størst i verden på dette området og gjør over 50 prosent av disse typegodkjenningene globalt.

Prosessen tar rundt 18 måneder og kostnaden havner i området 20 millioner kroner.

– Det krever stor forpliktelse og innsats fra selskaper som Optimarin å få sine systemer godkjent og klare for salg, sier Martin Olofsson, overingeniør innen Maritim Miljøteknologi i DNV.

– Vi er gitt tilliten og oppgaven av norske myndigheter, og prosessen er en viktig del av det å sikre at skip opererer på en sikker og miljøvennlig måte, understreker han.

Olofsson har lang erfaring og opplever Optimarin og Siemens som gode selskap å jobbe med.

– Begge selskapene var tidlig ute i markedet, med godt fokus på kvalitet og testing, sier overingeniøren.

Olofsson og DNV ser positivt på fremtiden, der teknologi spiller en viktig rolle i det grønne skiftet.

– Vi følger markedet tett og ser at ting er i rute. Vi har troen på at alle fartøy som håndterer ballastvann får dette på plass i tide.

Likte du denne saken?

Dagens Næringslivs journalister har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet. Innholdet er produsert av Dagens Næringslivs kommersielle avdeling DNX.