Utslipp fra bygg- og anleggsbransjen tilsvarer over en halv million personbiler

Bygg- og anleggsbransjen slipper ut over to millioner tonn CO2 i året. Tor Krog (t.v.), Lars Tveitan Østvold (t.h.) og Henrik Anholt jobber alle for utslippsfrie byggeplasser – et viktig bidrag om Norge skal nå målene i Parisavtalen. . Foto: Anita Arntzen

– Elektrifiseringen går for sakte. Det må stilles krav i offentlige anbud, sier Lars Tveitan Østvold i Siemens.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

På en stor parkeringsplass i Lier utenfor Drammen dirigerer Espen Mamen, salgsleder i Rental Group, en skinnende oransje og blå elektrisk gravemaskin ut på plassen. Det knaser og buldrer når beltene ruller over asfalten, men når den står stille og jobber overdøves motoren av bruset fra E18.

– De som jobber på byggeplassene forteller at de er mindre slitne etter arbeidsdagen når de bruker elektriske maskiner, sier Henrik Anholt, direktør for forretningsutvikling i Nasta.

Selskapet har levert graveren, som nå eies og leies ut av Rental Group Ekspert.

– Vi kjøper fossildrevne maskiner og bygger dem om i Norge. Nasta har tro på at innsatsen vår i Norge skal motivere leverandøren til selv bygge elektriske anleggsmaskiner, forklarer Anholt.

Løsningene for utslippsfrie byggeplasser finnes, men for at de skal bli tatt i bruk må det stilles krav i anbudene. Foto: Anita Arntzen

Elektrifiseringen går for sakte

Norge er forpliktet til å redusere utslippene med 50 prosent fra 1990 til 2030 gjennom Parisavtalen. Skal vi nå dette, er det ikke nok at vi lager bilfrie byer og bytter ut dieselbil med elbil. Det må kraftigere lut til, og de store postene i klimaregnskapet må reduseres, ifølge Lars Tveitan Østvold, Sales Manager Future Grid eMobilty, i Siemens.

En av disse er bygg- og anleggsbransjen, som slapp ut over to millioner tonn CO2 i 2017. Det tilsvarer utslippene fra over en halv million personbiler.

Løsninger for å gjøre denne bransjen utslippsfri finnes, men maskiner og utstyr kan være opptil tre ganger dyrere enn tradisjonelle bygg- og anleggsmaskiner.

– Elektrifiseringen går for sakte. Det må stilles krav til utslippsfrie byggeplasser i offentlige anbud, sier Østvold.

– I tillegg må vi ta vare på og videreutvikle gode støtteordninger og insentiver, og vurdere nye forretningsmodeller, istemmer Tor Krog, nordisk leder for strategi- og forretningsutvikling i Siemens.

Siemens

• Globalt selskap med rundt 377.000 ansatte i mer enn 200 regioner

• Cirka 1500 ansatte i Norge

• Verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger

• Bidrar til å sikre norsk konkurransekraft ved hjelp av elektrifisering, automatisering og digitalisering

• Har løsningene Grid Edge og eMobility for strøm der du trenger det, når du trenger det

• Har som mål å være klimanøytrale innen 2030

• Står bak tjenesten el-indeks sammen med Agder Energi og Thema Consulting

Automotive tire, Road surface, Motor vehicle, Cloud, Wheel, Sky, Workwear, Asphalt

Da Nastas elektriske gravere ble brukt til veiarbeid i Oslo sentrum, ble naboene positivt overrasket over støynivået. Foto: Anita Arntzen

Teknologien finnes

Anholt forklarer hvordan den elektriske graveren kan brukes både kun på batteridrift og tilkoblet strømnettet med kabel, men for at elektriske maskiner skal tas i bruk på flere bygg- og anleggsplasser over hele landet, kreves det mer elektrisitet enn strømnettet mange steder kan levere, ifølge Østvold.

– Nettselskapene vil bruke fem til ti år på å bygge ut strømnettet. Det bremser utviklingen mot nullutslipp, men vi trenger egentlig ikke vente på at nettet bygges ut. Det finnes løsninger med batteridrevne ladestasjoner som kan settes opp på byggeplassene nå, forklarer han.

Disse vil både kunne lade maskiner som har batteri, og de vil kunne gi strøm til maskiner som opereres mens de er koblet i «stikkontakten».

– Se på utviklingen av elektriske biler. Batteriene er blitt veldig mye bedre, og teknologien har blitt kostnadseffektiv de siste to-tre årene. Vi vil se en rask utvikling for gravemaskiner også, så dette er en mulighet for aktørene til å ta nye posisjoner, mener Krog.

Denne teknologiske utviklingen har kommet godt med i Siemens’ utvikling av det de kaller Grid Edge: Modulære, skalerbare løsninger for ekstra strøm, der behovet er større en kapasiteten, som kan tilpasses alle behov.

– Det finnes nå batteriløsninger som er så store at de kan fungere som backup-strøm hvis nettet er nede eller til støtte for strømnettet, forklarer Østvold.

Det er med andre ord fullt mulig å drifte en anleggsplass elektrisk. For en 12 timers arbeidsdag, må man beregne to til tre timers lading med dagens maskinpark.

Product, Font, Rectangle, Slope

Se regnestykket

Norges klimagassutslipp fra bygg- og anleggsplass, samt transport der kjøretøy er eid av entreprenør: 2.076.000.000 kilo CO2

Forbrenning av en liter diesel i dieselmotor: 2,68 kilo CO2

Driftstimer per år på dieseldrevne gravemaskiner 23 tonn (kilde Enova): 1500

Forbruk per time (cirka) dieseldrevne gravmaskiner 23 tonn: 12 liter

Dette gir 48.240 kilo CO2 per år

Forbruk diesel personbil per mil: 0,7 liter

Mil per år personbil (Volvo V90 automat): 2000

Utslippsfrie bygg- og anleggsplasser samt transport vil redusere CO2-utslippet tilsvarende 553.305 familiebiler på veien.

Elektrisk stemning

På parkeringsplassen i Lier ropes det for å overdøve støyen fra motorveien. Anholt forteller om positive tilbakemeldinger fra naboene da noen av Nastas elektriske gravere ble brukt til veiarbeid i Oslo sentrum.

– De var overrasket over hvor lite bråk det var, forteller han.

– Jeg skjønner ikke hvorfor kommunen ikke går over til kun elektrisk, skyter Østvold inn, og peker på flere fordeler: I tillegg til at CO2-utslippene reduseres eller forsvinner, blir man også kvitt NOx-utslipp og partikler, som påvirker luftkvaliteten i lokalmiljøet.

– Tenk hva det kan gjøre for lokalt klimaet og miljøet i storbyene, sier han.

Det er nå stadig flere kommuner som får opp øynene for alle de positive sidene ved å elektrifisere bygg- og anleggsbransjen. Oslo kommune, en av landets største offentlige byggherrer, har satt som mål at alle deres bygg- og anleggsplasser skal være utslippsfrie fra 2025.

I 2019 var den totale elektrifiseringsgraden i hovedstaden på 63 prosent, ifølge el-indeks.

– Det er stort potensial for å redusere utslippene i byggsektoren, og det er ingen grunn til å stoppe nå, sier Krog.

– Politikerne må tørre å ta grep for at vi skal komme enda bedre i gang. Vi har effektive batterier og god kompetanse, men for å finne de beste og mest effektive løsningene, må vi tørre å prøve, fortsetter han.

– Det er viktig at kommunene skaper forutsigbare og langsiktige rammevilkår slik at entreprenørene tør å kjøpe inn elektriske maskiner, legger Anholt til.

Det er straks på tide å parkere den oransje og blå gravemaskinen igjen, til den skal leies ut til nye oppdrag, men først blir Siemens’ utsendte tilbudt en liten tur inn i førerhuset.

Østvold er ikke vanskelig å be.

– Her sitter man godt, utbryter han med et bredt glis.

Krog følger hakk i hel. Guttedrøm.

Vil du vite mer om dette? Ta kontakt med Lars Tveitan Østvold, Sales Manager Future Grid eMobilty i Siemens.
Tlf. +4740922901
E-post: lars.oestvold@siemens.com

Likte du denne saken?