Smile, Property, White, Standing, Window, Gesture, Leisure, Happy

Den nye hybridhorisonten

Spaces vil være mer enn en leverandør av arbeidsplasser, og ønsker å tilby et samarbeidslandskap der oppstartsbedrifter og etablerte foretak kan vokse og tilpasse seg i dynamiske miljøer. Her er Ingrid Emma Jacobsen, senterleder ved Spaces Tullinløkka sammen med Tor-Egil Ruud, eier og daglig leder i RUUD Executive, som etablerte seg i lokalene for to år siden. Foto: Jan-Morten Bjørnsen / DNX

Vi lever i en tid der fleksibilitet ikke bare er en fordel, men ofte en ren nødvendighet. Fremtidens hybride arbeidsplasser er her allerede.

Interessen for mer fleksible kontorløsninger er på fremmarsj verden over. Tendensen forsterkes av et økende behov for mer levende arbeidsmiljøer, bredere nettverk og muligheten for å kutte kostnader.

Det moderne arbeidslivet krever smidighet, og stadig flere norske bedrifter vender blikket bort fra tradisjonelle kontorer, og til løsninger som i større grad dyrker fleksibilitet, nyskaping og kreativitet. De nye kontorlandskapene lover rom for flere sosiale møteplasser og mer smartteknologi, og har et våkent øye på bærekraft.

– I en verden der forandring er den eneste konstanten, har fleksible arbeidssteder gått fra å være «fint å ha» til å bli «må ha», ikke minst for virksomheter ivrige etter å tiltrekke seg talent, fremme innovasjon og spare penger, sier Timothy Strøm-Pedersen, salgsdirektør, Norge i IWG Plc.

Selskapet han jobber for er verdens største tilbyder av hybride arbeidsplasser. De har over 4000 lokasjoner i 120 land og omfatter blant annet merkevarene Regus og Spaces. Konsernet huser over ni millioner kunder, deriblant giganter som Microsoft, IBM, Spotify og Disney.

Spaces og Regus i Norge

  • Tilbyr fleksible kontorløsninger og samarbeidslandskap. Medlemskapsbasert, dynamisk prismodell tilpasses for start-up-bedrifter, gründere, frilansere, små- og mellomstore bedrifter og større selskaper
  • 23 lokasjoner i Norge: I Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Sandnes og Sarpsborg
  • Vil etablere minst 10-12 nye lokasjoner hvert år fremover, med hovedmål om 80 nye innen fem år.

I fleksibilitetens tidsalder

I undersøkelsen «Global Workplace Survey» fra 2023 antydes det at markedet for fleksible arbeidsplasser vil seksdobles innen 2030. I samme tidsrom forventes det at 30 prosent av dagens kontorarealer vil bli gjort om til hybridarbeidsplasser, og at 88 prosent av bedriftene planlegger en overgang til mer fleksible og arealeffektive kontorløsninger.

– Som arbeidsgiver må du i dag tilrettelegge enda mer for de ansatte, noe særlig yngre medarbeidere er opptatt av. Vi støtter opp om det behovet med et stort nettverk av varierte kontorlokasjoner der alle kan finne et sted de passer inn, sier Strøm-Pedersen i IWG Plc.

Plassbehov og kostnader er ofte det første bedriftene ser på.

– Det er lett å se seg blind på kvadratmeterpriser. Det er det helhetlige kostnadsbildet som bør være avgjørende, sier salgsdirektøren.

– Arbeid handler om mennesker, ideer og samspill. Kontorløsningene våre blir derfor skreddersydd til hver enkelt kunde. Det gjør det fleksibelt å benytte og enkelt å skalere virksomheten, legger han til.

Dress shirt, Plant, Sleeve, Yellow, Collar

Timothy Strøm-Pedersen er salgsdirektør for Norge i IWG Plc, et globalt selskap som inngår partnerskap med eiendomsbesittere og utviklere for å forvandle tradisjonelle lokaler til levende og produktive arbeidsplasser, og samtidig sikre robuste og bærekraftige inntekter for samarbeidspartnere. Foto: Jan-Morten Bjørnsen / DNX

I 2023 oppnådde IWG Plc rekordomsetning. Driftsresultatet før avskrivninger økte dessuten med 34 prosent og passerte 5,5 milliarder kroner.

Også i Norge fikk selskapet et tydelig oppsving og forsterket sin markedsposisjon. I dag har Spaces og Regus 23 lokasjoner fordelt på seks norske byer, hvorav 16 er konsentrert i Oslo.

Målet er å etablere 10-12 nye lokasjoner hvert år fremover. Det siste tilskuddet er drøyt 1700 splitter nye kvadratmeter på Lysaker.

– Spaces gjenspeiler de nye arbeidsmønstrene. Ryggraden i modellen vår er fleksibilitet, fellesskap og teknologi. Vi skaper ikke bare kontorplasser, vi skaper samarbeidslandskap, enten du representerer et oppstartsselskap, en liten bedrift eller et større selskap, sier Strøm-Pedersen.

Moderne vs. tradisjonell: En kostnadsanalyse av kontorløsninger

Dynamisk kostnadsmodell (Spaces):

Månedsabonnement. Betaling etter bruk, med mulighet til å skalere opp eller ned etter behov

Inkluderte tjenester. Tilgang til fullt møblerte kontorområder, fellesområder, kjøkken og møterom, uten ekstra kostnader

Ingen langsiktige forpliktelser. Frihet til å endre abonnementsnivå eller kansellere med kort varsel

Kostnadsbesparelser. Ingen store investeringer i inventar, vedlikehold, eller langtidsleieavtaler

Ekstra fordeler. Medlemskap inkluderer nettverksmuligheter og tilgang til arbeidsplasser på tvers av ulike lokasjoner

Tradisjonell kostnadsmodell (konvensjonell kontorleie):

Langtidsleie. Ofte bundet til lange leiekontrakter med lite rom for endringer

Separate driftskostnader. Utgifter til innredning, internett, strøm, renhold og vedlikehold kommer i tillegg til leie

Startkostnader. Stor investering i oppstart med innkjøp av møbler og utstyr

Ingen skalering. Betaler for plass selv når den ikke er i bruk. Det kan være lite fleksibilitet for endringer i teamstørrelse.

Matcher verdiene

I hjertet av Oslo sentrum, omgitt av urbane bygninger og historiske monumenter, ligger Spaces på Tullinløkka. Der kan man mer enn ane konturene av morgendagens arbeidsplasser.

Bygget i Kristian Augusts gate 13 er hedret med en rekke priser for design, byggekvalitet og ombruk, som Oslos Miljøpris i 2021.

Hit valfarter fortsatt arkitekter og designere for å ta en titt. Leietakerne stortrives

Som RUUD Executive. De er et verdiorientert konsulentselskap som bistår kunder med å finne og rekruttere de rette hodene til viktige roller i styrer og toppledelse både i Norge og internasjonalt.

De fem konsulentene er mye på farten og jobber i lange perioder ute hos kundene.

Deres forrige kontorlokaler var mer «coorporate» og striglet, men den nye kontorløsningen gir dem mer.

– Da leiekontrakten ble avsluttet, så vi oss om etter en midlertidig kontorløsning. Valget falt på Spaces Tullinløkka. Her har vi blitt værende og trives svært godt, sier Tor-Egil Ruud, eier og daglig leder i RUUD Executive.

Furniture, Table

Ruud Executive er et verdiorientert konsulentselskap som setter stor pris på den sterke miljøprofilen det er i bygget i Kristian Augusts gate 13. På Spaces Tullinløkka går bærekraft som en grønn tråd gjennom store deler av materialvalgene. Foto: Jan-Morten Bjørnsen / DNX

– Vi er en gjeng som også brenner for det miljø- og bærekraftorienterte. Stedet her er prisbelønt for sin ombruksfilosofi, og rundt 80 prosent av materialene er resirkulert eller gjenbruk, forteller Ruud.

Etter to år på Tullinløkka, opplever selskapet å ha fått det de trengte, til en lavere kostnad.

– Her er den sentrale beliggenheten på plass, kontrakten gir fleksibilitet og miljøprofilen matcher med vår visjon som går på å bidra til fremragende lederskap og bærekraftig verdiskaping for kundene, og samfunnet som helhet, sier gründeren og hodejegeren.

Her er Spaces og Regus i Norge

Antall kvadratmeter i parentes

Bergen, Regus Flesland Airport (1867)
Bergen, Spaces Media City (2509)
Oslo, Spaces Apotekergata (6088)
Oslo, Spaces Kvadraturen (6179)
Oslo, Spaces Nydalen (2872)
Oslo, Regus Nydalen (2651)
Oslo, Regus Nydalen Conference Centre (423)
Oslo, Spaces Tullinløkka (4297)
Oslo, Regus Haakon VII’s gate 5 (1270)
Oslo, Spaces Haakon VII's Gate (4089)
Oslo, Regus Karenslyst Allé 2 (1624)
Oslo, Regus Posthuset (1961)
Oslo, Helsfyr (1351)
Oslo, Regus Ibsen (2206)
Oslo, Spaces Aker Brygge (4220)
Oslo, Spaces Stortorvet (7085)
Oslo/Lysaker, Spaces Fornebuveien (2325)
Oslo/Lysaker, Regus Lysaker Torg (1833)
Sarpsborg, Jernbanegata 11 (1800)
Stavanger, Regus Forus (1309)
Sandnes, Regus Sømmegården (1200)
Trondheim, Regus Klüwergården (1,400)
Trondheim, Regus Powerhouse (1,374)
Totalt: 61.933 m2

Ivaretar både mennesker og bygg

Under tiden på Tullinløkka har de både blitt kjent og innledet samarbeid med flere av selskapene de er samlokalisert med.

– Her er teknologiselskaper, arkitektmiljøer og andre konsulentselskap samlet. Det er en fin atmosfære, gode møteromsfasiliteter, takterrasse og uformelle møteplasser hvor vi kan treffe kunder og kandidater, sier Tor-Egil Ruud.

– Vi er også et lite og lettbent selskap med behov for den fleksibiliteten Spaces Tullinløkka tilbyr i form av å kunne utvide eller innskrenke kapasitet etter behov, poengterer han.

I det daglige har han en god kontakt og kjemi med Ingrid Emma Jacobsen, senter- og salgsleder ved Spaces Tullinløkka.

Hun er en av to faste medarbeidere som ivaretar både mennesker og bygg.

– Medlemmene liker det tidsriktige designet, det proffe og jordnære, og en inkluderende «vibe» som man fort merker her, sier Jacobsen.

Interior design, Table, Furniture, Plant, Chair, Couch, Floor, Flooring, Houseplant

I et kontormarked som forventes å ekspandere enormt innen det neste tiåret, regnes Spaces som en pioner innen tilpasningsdyktighet og arenaer for nettverksbygging. Foto: Spaces

Når vi spør hva de fleste kundene blir mest positivt overrasket over, kommer svaret kjapt.

– Mange er ikke klar over at et Spaces-medlemskap gir til tilgang til andre Spaces-lokaler i Norge og internasjonalt. Det gir stor fleksibilitet for folk på farten og i ulike situasjoner, sier hun.

Og pengene teller.

– Flere peker på at de med en dynamisk kostnadsmodell kan kutte ned på faste driftskostnader og samtidig nyte godt av økt tilpasningsdyktighet, uten den langvarige forpliktelsen, sier Ingrid Emma Jacobsen ved Spaces på Tullinløkka.

Likte du denne saken?