Når kontoret flytter hjem
Fire bedrifter forteller hvordan arbeidsdagen forandret seg etter at pandemien traff landet

Hjemmekontor ble den nye standarden for nordmenn, da Norge stengte ned i mars 2020. Det endret måten vi jobber på. Foto: Alexander Benjaminsen

2020 var det året kontoret flyttet ut av kontoret. Tusenvis av arbeidstakere satt i sofakroken, på gjesterommet eller på hyttetrammen.

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV DNX

Pandemien gjorde oss til digitale arbeidstakere nærmest over natten. Ville vi sove bort arbeidsdagen? Eller ville vi klare å takle den digitale arbeidshverdagen?

Visst gjorde vi det. Endelig tid til å følge opp ungene på hjemmeskolen, endelig overskudd til å bake surdeigsbrød, slippe morgenrushet og åpent landskap.

– I starten av pandemien var det full lykkefølelse. Da gikk motivasjonen rett oppover og vi så ingen endringer i produktivitet. Men etter et halvår med hjemmekontor, møtte vi koronaveggen, sier Jarle Moss Hildrum i Telenors forskningsavdeling.

Jarle Moss Hildrum i Telenors forskningsavdeling. Foto: Telenor

Telenor har i 2020 gjort en rekke spørreundersøkelser blant ansatte i flere land. Tallene er tydelige: Arbeidstakerne har vært storfornøyde. Men på et tidspunkt begynner man å se slitasje, overarbeid og savn av kolleger. Spesielt unge, nye ansatte opplever utfordringer. Det er vanskelig å bygge sosiale nettverk og posisjon i selskapet når man ikke kan møte folk.

«I den første fasen av pandemien var mange ledere bekymret for at arbeidstakerne ikke skulle jobbe nok hjemmefra. Nå opplever vi at det er større bekymring for at de ansatte jobber for mye og brenner seg ut»

Jarle Moss Hildrum, Telenors forskningsavdeling

20 år med forskning på hjemmekontor har vist at det har mange positive sider, men i lengden må man gjøre tiltak for å unngå nedsidene. Så nå må vi bruke det vi har lært dette året til å bli enda bedre når krisen er over slik at Telenor blir et bedre sted å jobbe for alle, mener Hildrum.

– Det krever en bevisst ledelse. Koronakrisen bringer med seg unike utfordringer, men også unike muligheter til å lære. For hvis vi gjør ingenting, får vi en utslitt organisasjon. Og da har vi, som Churchill sa, kastet bort en god krise, sier han.

Fremover vil kontoret være med overalt. Det kan styrke jobbtilfredshet, øke effektiviteten og redusere kostnadene. Men man må fokusere på to hovedområder, mener Hildrum: Gode digitale verktøy og de ansattes velvære.

Tallene viser at det er behov for å:

  • Fortsette å gi de ansatte oppmerksomhet og tydelige tegn på verdsettelse.
  • Holde trykket oppe på sosiale tiltak.
  • Sette søkelys på digital sikkerhet.
  • Holde et ekstra øye med ferske medarbeidere som ennå ikke har fått et sosialt nettverk på arbeidsplassen.

– Etter pandemien vil vi se at flere bedrifter utvikler hybrider av hjemmekontor, hovedkvarter og mindre, lokale arbeidsplasser. Da er det viktig å fortsette arbeidet med det gode digitale arbeidsmiljøet. Hvis man gjør dette riktig kan bedriften oppnå betydelige besparelser i reiser og kontorleie, samtidig som de ansatte både trives bedre og yter bedre på jobben. Vi har lært mye av dette året, og vi ønsker å bringe læringen videre til våre kunder, sier Hildrum.

MINUS

Svekker kollegiale relasjoner
Overarbeid og utmattelse
Sosial isolasjon

PLUSS

Økt produktivitet
Bedre arbeid-liv-balanse
Høyere motivasjon

«Vi tror pandemien vil forandre måten vi jobber på for alltid. Behovet for fysiske kontorplasser vil bli mindre»

Simen Karset, Consulatet

De ansatte i regnskapsfirmaet Consulatet er vant til å jobbe digitalt, mener salgs- og markedssjef Simen Karset. Foto: Alexander Benjaminsen

Regnskapsførerselskapet Consulatet kastet ringpermene for lenge siden. De har vært digitale i femten år, og er et skybasert regnskapsførerselskap.

– Det kan høres kjedelig ut. Men det er forskjellen på å se en fotballkamp live og i opptak flere uker etterpå. Kundene våre kan få vite hvordan det står til med bedriften akkurat nå, og har tilgang til dette fra hvor som helst, sier Simen Karset

Når Simen Karset er på hjemmekontoret er det lettere å ta telefonmøtet ut i hagen. Foto: Alexander Benjaminsen

– Mitt inntrykk er at kundene er blitt mer bevisst hvor mye de kan spare i tid og penger på å digitalisere oppgavene knyttet til økonomistyringen sin, sier han.

Bedriften med femten ansatte på kontorer i Florø, Fagernes, Gjøvik og Oslo, er vant til avstandsforhold. Mange har savnet å møte kolleger den siste tiden, ikke minst når den årlige fellesturen ble avlyst. Men ellers har de ansatte holdt på som vanlig, bare hjemmefra.

Simen Karset har laget seg et godt hjemmekontor med en stabil nettforbindelse.Foto: Alexander Benjaminsen

– Vi har vært avhengig av stabil nettverksforbindelse, så klart. Og både vi og kundene har blitt bedre og mer komfortabel med videomøter etter hvert. Men det har fungert overraskende bra. Ikke minst for meg som er småbarnsfar, sier Karset om tiden han har spart på å slippe å reise til og fra kontoret på Bryn i Oslo.

– Så jeg tror nok at pandemien kommer til å forandre hvordan vi jobber for alltid. Det har gitt en verdifull fleksibilitet både for arbeidsgiver og arbeidstaker, sier Karset, som egentlig er en av de få på huset som er avhengig av å gå i fysiske møter. Han opplever likevel at videomøtene har ført noe godt med seg også for ham som salgssjef:

– Det er mye lettere å komme «inn døra» til potensielle kunder som ellers ikke ville tatt seg tid til et helt lunsjmøte. Det er litt lavere terskel for å få fortalt hva vi kan tilby på et kort videomøte. Flere av våre største signeringer dette året har vært med folk vi aldri har møtt fysisk, sier han.

Effektive elektromontører har kontoret og møtelokalet i lomma, men de trenger fortsatt å møte arbeidskolleger

Ole Morten Furseth jobber i installasjonsbedriften Smart Elektro. Der har montørene kontoret i lomma. Foto: Alexander Benjaminsen

Elektrikere har ikke hjemmekontor. Installering kan ikke gjøres over Teams. Montørene i Smart Elektro i Lillestrøm besøker derfor anlegg og prosjekter som før. Men noe er forandret.

– Ja, vi har oftere kundemøter og avdelingsmøter på Teams. Det er ikke tvil om at det har økt effektiviteten. Men det har også gjort at vi har måttet tilpasse oss en ny digital hverdag, sier Ole Morten Furseth, som selv jobber med marked og IT i Smart Elektro.

Både administrasjonen og montørene begynner å bli komfortable med videomøter nå, mener Ole Morten Furseth som jobber med IT og markedsføring i Smart Elektro på Lillestrøm. Foto: Alexander Benjaminsen

Montørbedriften var egentlig godt rigget før pandemien. De har vært digitale lenge. Montørene har kunnet drive timeregistrering, logge inn på HR-systemer og foreta bestillinger av materiell via mobilen i flere år. Derfor var ikke overgangen så stor.

– Vi måtte bli komfortable med videomøter, men etter noen justeringer og litt øving, begynner det å sitte, sier han og innrømmer at befaringer på anlegg kan være en utfordring over video.

Smart Elektro har brukt digitalt HR-system i flere år. Men nå bruker de også en egen app for å spørre hvordan medarbeiderne har det. Mange etterlyser mer tid med kolleger. Foto: Alexander Benjaminsen

– Det er ikke alt som kan beskrives via mobilen, så noen av kundemøtene og befaringene har vi måttet ta fysisk, men med godt smittevernarbeid, så går det også, sier han.

– Utfordringen er den manglende kontakten. Montørene er vant til å være en god gjeng på jobb, mens nå er de nødt til å begrense seg til to personer. Via appen Winningtemp foretar vi ukentlige anonyme undersøkelser blant de ansatte. Slik at om noen er misfornøyde eller trenger en endring i arbeidshverdagen kan vi raskt ta tak i det, sier han og forteller at de har hatt faste månedlige samlinger via Teams og i mindre kohorter.

«Det gjelder å se mulighetene i den nye digitale hverdagen»

Fredrik Jul Andersen, Evolve Communication

Hos Evolve Communication har de digital felleslunsj en gang i uken, forteller CEO Fredrik Jul Andersen.Foto: Alexander Benjaminsen

– Vi hadde akkurat flyttet hit før pandemien traff landet, og har brukt tiden siden på å pusse opp og oppgradere, sier grunder og CEO i Evolve Communication, Fredrik Jul Andersen.

– I starten gikk det veldig greit med hjemmekontor. Jeg tenkte:

«Kanskje vi skal droppe dette lokalet og bare sitte hjemme?» Men man får litt lite input på hjemmekontor. Og vi har en ganske flat struktur her med mye hyggelig sosialt, sier Andersen som mener man mister den uformelle praten før og etter møtene. Derfor har de innført digital felleslunsj en gang i uken og felles quiz på Google Meet for å bøte litt på det.

Et digitalt byrå er ikke fremmed for å være digitale, men Evolve er også avhengig av gode nære relasjoner, mener Jul Andersen. Foto: Alexander Benjaminsen

– Vi er jo et digitalt byrå, så det er ikke fremmed for oss å bli enda mer digitale. Men vi har ikke brukt så mye videomøter før. Det var nytt for oss og mange av kundene våre. Vi tror på nærheten til kundene. Det er mange som er gode på det vi gjør, så vi er avhengig av gode relasjoner, sier Jul Andersen som i starten av pandemien opplevde en del avbestillinger, kunder som ble kjøpt opp eller som effektiviserte bort det Evolve kunne tilby.

I løpet av året har businessen tatt seg opp og nye kundegrupper har kommet til; Håndverksbedrifter som innser at de trenger flere ben å stå på og treningssentre som plutselig mistet alle kundene.

Det gjelder å se mulighetene i den nye digitale hverdagen, mener Jul Andersen. Foto: Alexander Benjaminsen

– Vi kastet oss rundt og forvandlet et fysisk treningssenter til et digitalt treningssenter på bare to uker, noe som ga tusen nye medlemmer. Det gjelder å se mulighetene i den nye digitale hverdagen. Som våre gode kontornaboer her, ZenoStore. De selger typiske jobb-skjorter og gensere. Markedet for det har stupt i år, men samtidig har markedet for nettsalg av klær økt. Derfor hjalp vi dem å kjøre på med markedsbudsjett og nettbutikk, og det har gått strålende, sier han og løfter på skjortesnippen for å vise frem skjorten.

– Jeg må jo se litt bra ut selv om jeg er alene på kontoret, sier han.

Likte du denne saken?