— Line Blikstad
& Lars Botten (foto)

(Foto)


Anne Stine Hole
Gründer og daglig
leder i Generasjon M. Født 1994.

Lederstjerne fordi:
Ansetter ungdom mellom 14 og 20 år som besøker eldre på sykehjem, i omsorgsbolig eller hjemme. 

I fjor gjennomførte Generasjon M tusenvis av beboermøter på 23 sykehjem i Oslo, Asker, Bærum og Oppegård.

Kåret til Årets sosiale entreprenør i 2016 av investeringsselskapet Ferd. Prisen tildeles en virksomhet som har et særskilt potensial for å løse sosiale utfordringer.

I 2016 ble selskapet kåret til Årets sosiale entreprenør, en årlig pris som deles ut av det norske investeringsselskapet Ferd.

– Vi har hatt mange gode støttespillere, som har trodd på oss og utfordret oss. Kåringen bidro til at vi kunne løfte ideen fra skolebenken og begynne å jobbe fulltid med dette, sier Hole.

Russerull. I fjor gjennomførte Generasjon M 15.300 beboermøter på sykehjem i Oslo, Asker, Bærum og Oppegård. De unge og de eldre deler kunnskap, interesser og erfaringer. De spiller spill, steker vafler, går turer og har Ipad-opplæring. De hører på musikk, leser avisen og ruller med russen.

– I dag har vi 90 ungdommer hos oss, og for mange er dette første møte med arbeidslivet. I tillegg er det varslet stor mangel på sykepleiere i årene som kommer. Hvis vi kan bidra til at flere unge vurderer en jobb innen helse- og omsorgssektoren, vil det være en stor gevinst for samfunnet, sier Hole.

– Mange kjenner på utenforskap, psykiske helseutfordringer og ensomhet, sier Anne Stine Hole.

Hun er gründer og daglig leder i Generasjon M, et ideelt selskap der ideen er å ansette ungdom mellom 14 og 20 år som besøker eldre på sykehjem, i omsorgsbolig eller hjemme.

– Vi må bli rausere med hverandre og skape et mer inkluderende samfunn, og da trenger vi steder der vi kan bli kjent med hverandre, uavhengig av alder, hvor man bor, hva man tror på og hvem man elsker, sier Hole.

Ferd mot pris. Moren til Hole er lærer og faren er politi, og sosiale utfordringer ble mye diskutert hjemme. I 2011 gikk Anne Stine Hole og Christina Væting Nergård på Foss videregående skole i Oslo, og skulle etablere en ungdomsbedrift gjennom Ungt Entreprenørskap. De så at mange unge sliter med å få deltidsjobb, og at mange eldre opplever ensomhet og inaktivitet – og startet Generasjon M.

Hun så at unge ikke fikk jobb, at eldre var ensomme – og startet Generasjon M.

Utvalgt Samfunn

Spleiser ungdom og eldre

Dobbel bunnlinje. – Som gründer er det veldig motiverende å drive et selskap som leverer resultater på en dobbel bunnlinje, altså både sosialt og økonomisk, sier Anne Stine Hole i Generasjon M.

LB-D2-Anne Stine Hole -0519-166_RGB.jpg

Problemløsning. Som direktør i Summa Equity er Hannah Jacobsen med på å finne frem til selskaper som bidrar til å løse utfordringene som formuleres i FNs bærekraftsmål.

Dobbel bunnlinje. – Som gründer
er det veldig motiverende å drive et selskap som leverer resultater på en dobbel bunnlinje, altså både sosialt og økonomisk, sier Anne Stine Hole i Generasjon M.


Anne Stine Hole
Gründer og daglig
leder i Generasjon M. Født 1994.

Lederstjerne fordi:
Ansetter ungdom mellom 14 og 20 år som besøker eldre på sykehjem, i omsorgsbolig eller hjemme. 

I fjor gjennomførte Generasjon M tusenvis av beboermøter på 23 sykehjem i Oslo, Asker, Bærum og Oppegård.

Kåret til Årets sosiale entreprenør i 2016 av investeringsselskapet Ferd. Prisen tildeles en virksomhet som har et særskilt potensial for å løse sosiale utfordringer.

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Annonsørinnhold fra partnere

980x60Magstripe_6for60_NY.png
980x60_Ledestjerner stripe.jpg

Annonsørinnhold fra partnere

Annonsørinnhold fra partnere

Magasinstripe-ledestjerner-414x50_DNbla_oppdat.jpg
414x40_DN Ledestjerner_MagstripeMob.jpg
Gruppebilde_jury_sh.jpg

Kjetil Trædal Thorsen – partner i arkitektfirmaet Snøhetta
Silje Lundberg – leder i Naturvernforbundet
Mai Oldgard – direktør for bærekraft i Telenor Group
Hege Yli -Melhus Ask – konsernsjef i NHST Media Group
Mari Sundli Tveit – rektor ved Norges miljø- og -biovitenskapelige universitet
Jenny Skavlan – kreativ direktør for Tise.
(Cilia Holmes -Indahl administrerende -direktør i investornettverket Nordic Impact, var ikke tilstede da bildet ble tatt.)

Juryen

Foto: Kjetil Skårdal Andersen

Juryen

– Man fylles jo med optimisme og beundring av kraften og kreativiteten denne gruppen unge folk bidrar med for å lage en bedre fremtid, sier jurymedlem Jenny Skavlan (33).

Sammen med de seks andre i den tverrfaglige juryen, og ved hjelp av en leserbasert nominasjonsprosess, har D2 lett etter mennesker som vil gjøre verden bedre, med gode ideer, handlekraft og lederegenskaper. Vi har valgt å kalle dem ledestjerner.

Mot lyset. En ledestjerne er, i ordets opprinnelse, et referansepunkt for astronomisk navigasjon – en stjerne på nattehimmelen å styre etter – og brukes i overført betydning om en person «som man lar seg lede av (i liv, handling, virksomhet)», ifølge Det Norske Akademis ordbok.

– I en tid med en uløst klimakrise, er det mye som føles mørkt. Vi synes det er på tide å dra de unge med de beste bærekraftige løsningene frem i lyset, sier Ingrid Røise Kielland (41), journalist i D2 og prosjektleder for Ledestjerne-kåringen.

FNs bærekraftmål – «verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030», med FN-sambandets ord – har vært en rettesnor for kåringen. Det har også vært et poeng at ledestjerner kan finnes i mange ulike felter og sektorer.

Lidenskap. Juryen har plukket ut 30 personer under 30 år, som fyller hele denne utgaven av D2. Av disse 30, har juryen også diskutert seg frem til en topp ti-liste, med personer juryen syntes var spesielt imponerende. Utifra den kan leserne via nettstedet D2.no/ledestjerne gjennom sommeren kåre en «vinner».

– Vi var veldig imponert over hvor mange dyktige, unge talenter som brenner for bærekraft i Norge, forteller jurymedlem Hege Yli Melhus Ask (45), konsernsjef i NHST Media Group.

Basert på bunken med nominerte som D2 i løpet av våren har fått inn fra leserne, møttes juryen i to omganger til utsiling av kandidatene.

– Enkelte kandidater var det umiddelbar enighet om, andre diskuterte vi oss frem til, sier Ask.

Juryen har lagt spesielt vekt på at en ledestjerne selv driver et bærekraftig prosjekt videre – det holdt ikke å ha en stilling eller verv innen bærekraft.

– Det var en enestående opplevelse å få innsikt i hvilket mangfold av lidenskapelige og innsiktsfulle personer og organisasjoner som ser på fremtiden som en mulighet til endring, sier jurymedlem Kjetil Trædal Thorsen (61), partner i arkitektfirmaet Snøhetta.

Eller som Jenny Skavlan sier:

– Det hjalp på klimaangsten å gå igjennom alle de nominerte. REDAKSJONEN

Gruppebilde_jury_sh.jpg

En ledestjerne

  • Er under 30 år. (Blir 30 år etter 30. august 2019).
  • Jobber aktivt, profesjonelt eller frivillig, for å fremme ett eller flere av FNs bærekraftmål. Vi legger spesielt vekt på målene som handler om klima og miljø.
  • Utmerker seg med ideer, handlekraft eller lederegenskaper, og vilje til å utfordre etablerte sannheter.
  • Er norsk statsborger eller permanent bosatt i Norge.

Hva betyr det når journalistikk er sponset?

Eksterne sponsorer bidrar økonomisk til at et DN-prosjekt kan gjennomføres. Det er DN som definerer hva prosjektet skal være og hvordan det skal gjennomføres, men vi får økonomisk støtte fra partnere som ønsker å markedsføre seg knyttet til nettopp dette innholdet. Sponsoren har ingen påvirkning på det journalistiske innholdet, kan ikke kreve å bli intervjuet eller være kilde til journalistikken. De har heller ingen innflytelse over hvilke intervjuobjekter eller kilder DNs journalister velger å bruke. Bare redaksjonelle konsepter og enkeltstående prosjekter kan sponses. DNs løpende nyhetsjournalistikk kan ikke sponses.