Hun bruker humor for å kommunisere miljø og bærekraft i gjenbruksappen Tise.

Utvalgt Teknologi

– Jeg liker å utfordre og nå min generasjon ved å lage sketsjer

Humorist. – Jeg liker å utfordre og nå min generasjon ved å lage sketsjer i sosiale medier med masse humor, sier Rebecca Sophie Moe, kreativ leder i Tise, som også skriver masteroppgave om hvordan de som bidrar til noe positivt i samfunnet, kan bruke sosiale medier bedre.

LB-D2-Rebecca Sophie Moe-0519-231_RGB.jpg

Problemløsning. Som direktør i Summa Equity er Hannah Jacobsen med på å finne frem til selskaper som bidrar til å løse utfordringene som formuleres i FNs bærekraftsmål.

Humorist. – Jeg liker å utfordre og nå min generasjon ved å lage sketsjer i sosiale medier med masse humor, sier Rebecca Sophie Moe, kreativ leder i Tise, som også skriver masteroppgave om hvordan de som bidrar til noe positivt i samfunnet, kan bruke sosiale medier bedre.

— Line Blikstad
& Lars Botten (foto)

(Foto)


Rebecca
Sophie Moe 
Kreativ leder i Tise.
Tar master i sosial innovasjon ved Judge Business School ved universitetet i Cambridge. Født 1994.

Ledestjerne fordi: 
Som kreativ leder bruker hun humor og sosiale medier for å nå ut til og inspirere folk til en mer bærekraftig livsstil med gjenbruksappen Tise. 

– Da jeg begynte på Cambridge, trodde jeg at jeg måtte bli mer forsiktig, og legge bort de mer sprø påfunnene for å få oppmerksomhet rundt en sak, sier Rebecca Sophie Moe.

– Nå har jeg valgt å dyrke min humor.

De seneste to årene har hun jobbet deltid i Tise, som utvikler nye teknologiske løsninger for et bedre miljø. Nå har de over 600.000 brukere på appen for kjøp og salg av brukte klær.

– Jeg vil spre budskapet om bærekraftig mote som konsept, og synes at det engelske utsagnet «buy less, choose well, make it last or resell» oppsummerer det godt. Alle kan gjøre det litt bedre, sier Moe.

Undersøkende. Rebecca Sophie Moe vokste opp i Asker, og da hun gikk i første klasse var hun med og gravde ned ulike ting i skogen: En epleskrott. En tyggis. Litt papir. En bruskork. Så ble tingene gravd opp igjen hver uke.

– Å se hvor lite noen av tingene ble brutt ned gjorde inntrykk, sier Moe, som også tar en mastergrad i sosial innovasjon ved Judge Business School ved universitetet i Cambridge. 

Masteroppgaven handler om hvordan de som bidrar til noe positivt i samfunnet, kan bruke sosiale medier bedre.

– Jeg liker å utfordre og nå min generasjon ved å lage sketsjer i sosiale medier med masse humor.

Forbrukerkrav. Moe bruker mer konvensjonelle metoder for å påvirke industrien fra innsiden, som å samarbeide med andre bedrifter. Det viktigste hun har lært, er at hun ikke må velge mellom de tradisjonelle og de utradisjonelle måtene å påvirke på.

– Hva er den største utfordringen til moteindustrien fremover?

– Den må tilpasse seg forbrukernes ønsker og se etter nye måter å dekke våre behov, samtidig må vi som forbrukere stille krav.

– Bedre vilkår for arbeiderne, mer bærekraftig produksjon og lengre kolleksjonstid er et fint sted å starte, men det er ikke nok. Overforbruk er et av de største problemene vi har i Norge, og forbedringer i moteindustrien blir dessverre ofte brukt som en unnskyldning, slik at vi kan fortsette å forbruke i samme tempo. Derfor er det viktig med holdningsendring.

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Annonsørinnhold fra partnere

980x60Magstripe_6for60_NY.png
980x60_Ledestjerner stripe.jpg

Annonsørinnhold fra partnere

Annonsørinnhold fra partnere

Magasinstripe-ledestjerner-414x50_DNbla_oppdat.jpg
414x40_DN Ledestjerner_MagstripeMob.jpg
Gruppebilde_jury_sh.jpg

Kjetil Trædal Thorsen – partner i arkitektfirmaet Snøhetta
Silje Lundberg – leder i Naturvernforbundet
Mai Oldgard – direktør for bærekraft i Telenor Group
Hege Yli -Melhus Ask – konsernsjef i NHST Media Group
Mari Sundli Tveit – rektor ved Norges miljø- og -biovitenskapelige universitet
Jenny Skavlan – kreativ direktør for Tise.
(Cilia Holmes -Indahl administrerende -direktør i investornettverket Nordic Impact, var ikke tilstede da bildet ble tatt.)

Juryen

Foto: Kjetil Skårdal Andersen

Juryen

– Man fylles jo med optimisme og beundring av kraften og kreativiteten denne gruppen unge folk bidrar med for å lage en bedre fremtid, sier jurymedlem Jenny Skavlan (33).

Sammen med de seks andre i den tverrfaglige juryen, og ved hjelp av en leserbasert nominasjonsprosess, har D2 lett etter mennesker som vil gjøre verden bedre, med gode ideer, handlekraft og lederegenskaper. Vi har valgt å kalle dem ledestjerner.

Mot lyset. En ledestjerne er, i ordets opprinnelse, et referansepunkt for astronomisk navigasjon – en stjerne på nattehimmelen å styre etter – og brukes i overført betydning om en person «som man lar seg lede av (i liv, handling, virksomhet)», ifølge Det Norske Akademis ordbok.

– I en tid med en uløst klimakrise, er det mye som føles mørkt. Vi synes det er på tide å dra de unge med de beste bærekraftige løsningene frem i lyset, sier Ingrid Røise Kielland (41), journalist i D2 og prosjektleder for Ledestjerne-kåringen.

FNs bærekraftmål – «verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030», med FN-sambandets ord – har vært en rettesnor for kåringen. Det har også vært et poeng at ledestjerner kan finnes i mange ulike felter og sektorer.

Lidenskap. Juryen har plukket ut 30 personer under 30 år, som fyller hele denne utgaven av D2. Av disse 30, har juryen også diskutert seg frem til en topp ti-liste, med personer juryen syntes var spesielt imponerende. Utifra den kan leserne via nettstedet D2.no/ledestjerne gjennom sommeren kåre en «vinner».

– Vi var veldig imponert over hvor mange dyktige, unge talenter som brenner for bærekraft i Norge, forteller jurymedlem Hege Yli Melhus Ask (45), konsernsjef i NHST Media Group.

Basert på bunken med nominerte som D2 i løpet av våren har fått inn fra leserne, møttes juryen i to omganger til utsiling av kandidatene.

– Enkelte kandidater var det umiddelbar enighet om, andre diskuterte vi oss frem til, sier Ask.

Juryen har lagt spesielt vekt på at en ledestjerne selv driver et bærekraftig prosjekt videre – det holdt ikke å ha en stilling eller verv innen bærekraft.

– Det var en enestående opplevelse å få innsikt i hvilket mangfold av lidenskapelige og innsiktsfulle personer og organisasjoner som ser på fremtiden som en mulighet til endring, sier jurymedlem Kjetil Trædal Thorsen (61), partner i arkitektfirmaet Snøhetta.

Eller som Jenny Skavlan sier:

– Det hjalp på klimaangsten å gå igjennom alle de nominerte. REDAKSJONEN

Gruppebilde_jury_sh.jpg

En ledestjerne

  • Er under 30 år. (Blir 30 år etter 30. august 2019).
  • Jobber aktivt, profesjonelt eller frivillig, for å fremme ett eller flere av FNs bærekraftmål. Vi legger spesielt vekt på målene som handler om klima og miljø.
  • Utmerker seg med ideer, handlekraft eller lederegenskaper, og vilje til å utfordre etablerte sannheter.
  • Er norsk statsborger eller permanent bosatt i Norge.

Hva betyr det når journalistikk er sponset?

Eksterne sponsorer bidrar økonomisk til at et DN-prosjekt kan gjennomføres. Det er DN som definerer hva prosjektet skal være og hvordan det skal gjennomføres, men vi får økonomisk støtte fra partnere som ønsker å markedsføre seg knyttet til nettopp dette innholdet. Sponsoren har ingen påvirkning på det journalistiske innholdet, kan ikke kreve å bli intervjuet eller være kilde til journalistikken. De har heller ingen innflytelse over hvilke intervjuobjekter eller kilder DNs journalister velger å bruke. Bare redaksjonelle konsepter og enkeltstående prosjekter kan sponses. DNs løpende nyhetsjournalistikk kan ikke sponses.