— Line Blikstad
& Julie Hrnčířová (foto)

(Foto)


Vinoth Vinaya Maths Mathisen
Ledere og grunnleggere av appen Hold. Født 1991 og 1990.

Ledestjerner fordi:
Står bak appen Hold som belønner brukeren ved at tiden mobilen er inaktiv konverteres til poeng som kan brukes i appens markedsplass, hvor kommersielle partnere stiller med «belønninger» som for eksempel gratis kaffe.

Bonus. Ifølge en undersøkelse utført av Deloitte i 2018, sjekker hele 61 prosent mobilen før de gjør noe annet om morgenen, mens 88 prosent har brukt den innen 30 minutter etter de har våknet. De tre ønsket rett å slett å løse sitt eget problem:

– Det hele startet så enkelt som å spandere en kaffe til den personen som sjekket mobilen sist, sier Mathisen.

Hold ble grunnlagt i 2016, mens trioen fortsatt studerte. Appen fungerer slik at tiden mobilen er inaktiv – på hold – konverteres til poeng som kan brukes i appens markedsplass, hvor kommersielle partnere som Disney, Sky, Coca-Cola og 7-Eleven stiller med «belønninger» som for eksempel gratis kaffe, tilgang til førpremierer – eller 10.000 kroner i stipend.

Mindful Marketing blir det kalt.

– Vi er veldig fornøyde med at vi har skapt en endring i bransjen. Vi har bevist at markedsføring ikke trenger å være pushy og påtrengende, men at det er mulig å skape en vinn-vinn-situasjon mellom konsumenter og merkevarer, sier Mathisen.

London-krasj. Nå har Hold kontorer både i Oslo og London, der appen fikk så mye oppmerksomhet i forbindelse med lanseringen, og omtaler i The Guardian, BBC og The Telegraph, at den krasjet.

Den største utfordringen fremover, mener Mathisen, er å endre folks vaner – noe som ikke gjøres over natten.

– Vi jobber jo mot strømmen, da alle andre vil få deg klistret til skjermen, sier han.

– Vi har fått en ny bestevenn – smarttelefonen – som vi bruker hele 76 dager i året med. Og den er både blitt en tidstyv, og skader produktiviteten din, sier Maths Mathisen.

Sammen med Florian Winder og Vinoth Vinaya står han bak Hold, en app som belønner brukeren for å fokusere på de viktige tingene, og som har over 400.000 registrerte brukere.

Mathisen vokste opp på Nordstrand i Oslo, og skulle bli fotballproff, men sier at «det var lite talent å hente i disse bena». Som 13-åring startet han sitt første selskap, en vinterfotballskole, og som 19-åring startet han et utleiefirma, før han studerte siviløkonomi på Handelshøyskolen BI og jobbet et år i reklamebyrå. 

Så begynte han på Copenhagen Business School, der han traff østerrikske Florian Winder, og Vinoth Vinaya fra Drammen, som han hadde mer til felles med enn fotball og studier på BI.

– Hver gang mobilen vibrerte ble konsentrasjonen på skolearbeidet dårligere, sier Mathisen.

Belønningen kan være 10.000 stipendkroner – om du lar mobilen ligge lenge nok.

Utvalgt Samfunn

De vil endre mobilvanene dine med en app

Maths_Mathisen_Vinoth_Vinaya_0519-116_RGB.jpg

Samfunnsproblem? – Da vi først startet Hold ble vi ledd av – ingen trengte en app for å bruke telefonen mindre. I dag er dette blitt et realt samfunnsproblem. Det vi er mest stolte av, er når vi får tilbakemeldinger fra brukere om at Hold har endret vanene deres til det bedre, sier Maths Mathisen (til høyre), som startet Hold sammen med Vinoth Vinaya.


Samfunnsproblem? – Da vi først startet Hold ble vi ledd av – ingen trengte en app for å bruke telefonen mindre. I dag er dette blitt et realt samfunnsproblem. Det vi er mest stolte av, er når vi får tilbakemeldinger fra brukere om at Hold har endret vanene deres til det bedre, sier Maths Mathisen (til høyre), som startet Hold sammen med Vinoth Vinaya.

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Annonsørinnhold fra partnere

980x60_Ledestjerner stripe.jpg
980x60_Ledestjerner stripe.jpg

Annonsørinnhold fra partnere

Annonsørinnhold fra partnere

414x40_DN Ledestjerner_MagstripeMob.jpg
414x40_DN Ledestjerner_MagstripeMob.jpg
Gruppebilde_jury_sh.jpg

Kjetil Trædal Thorsen – partner i arkitektfirmaet Snøhetta
Silje Lundberg – leder i Naturvernforbundet
Mai Oldgard – direktør for bærekraft i Telenor Group
Hege Yli -Melhus Ask – konsernsjef i NHST Media Group
Mari Sundli Tveit – rektor ved Norges miljø- og -biovitenskapelige universitet
Jenny Skavlan – kreativ direktør for Tise.
(Cilia Holmes -Indahl administrerende -direktør i investornettverket Nordic Impact, var ikke tilstede da bildet ble tatt.)

Juryen

Foto: Kjetil Skårdal Andersen

Juryen

– Man fylles jo med optimisme og beundring av kraften og kreativiteten denne gruppen unge folk bidrar med for å lage en bedre fremtid, sier jurymedlem Jenny Skavlan (33).

Sammen med de seks andre i den tverrfaglige juryen, og ved hjelp av en leserbasert nominasjonsprosess, har D2 lett etter mennesker som vil gjøre verden bedre, med gode ideer, handlekraft og lederegenskaper. Vi har valgt å kalle dem ledestjerner.

Mot lyset. En ledestjerne er, i ordets opprinnelse, et referansepunkt for astronomisk navigasjon – en stjerne på nattehimmelen å styre etter – og brukes i overført betydning om en person «som man lar seg lede av (i liv, handling, virksomhet)», ifølge Det Norske Akademis ordbok.

– I en tid med en uløst klimakrise, er det mye som føles mørkt. Vi synes det er på tide å dra de unge med de beste bærekraftige løsningene frem i lyset, sier Ingrid Røise Kielland (41), journalist i D2 og prosjektleder for Ledestjerne-kåringen.

FNs bærekraftmål – «verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030», med FN-sambandets ord – har vært en rettesnor for kåringen. Det har også vært et poeng at ledestjerner kan finnes i mange ulike felter og sektorer.

Lidenskap. Juryen har plukket ut 30 personer under 30 år, som fyller hele denne utgaven av D2. Av disse 30, har juryen også diskutert seg frem til en topp ti-liste, med personer juryen syntes var spesielt imponerende. Utifra den kan leserne via nettstedet D2.no/ledestjerne gjennom sommeren kåre en «vinner».

– Vi var veldig imponert over hvor mange dyktige, unge talenter som brenner for bærekraft i Norge, forteller jurymedlem Hege Yli Melhus Ask (45), konsernsjef i NHST Media Group.

Basert på bunken med nominerte som D2 i løpet av våren har fått inn fra leserne, møttes juryen i to omganger til utsiling av kandidatene.

– Enkelte kandidater var det umiddelbar enighet om, andre diskuterte vi oss frem til, sier Ask.

Juryen har lagt spesielt vekt på at en ledestjerne selv driver et bærekraftig prosjekt videre – det holdt ikke å ha en stilling eller verv innen bærekraft.

– Det var en enestående opplevelse å få innsikt i hvilket mangfold av lidenskapelige og innsiktsfulle personer og organisasjoner som ser på fremtiden som en mulighet til endring, sier jurymedlem Kjetil Trædal Thorsen (61), partner i arkitektfirmaet Snøhetta.

Eller som Jenny Skavlan sier:

– Det hjalp på klimaangsten å gå igjennom alle de nominerte. REDAKSJONEN

Gruppebilde_jury_sh.jpg

En ledestjerne

  • Er under 30 år. (Blir 30 år etter 30. august 2019).
  • Jobber aktivt, profesjonelt eller frivillig, for å fremme ett eller flere av FNs bærekraftmål. Vi legger spesielt vekt på målene som handler om klima og miljø.
  • Utmerker seg med ideer, handlekraft eller lederegenskaper, og vilje til å utfordre etablerte sannheter.
  • Er norsk statsborger eller permanent bosatt i Norge.

Hva betyr det når journalistikk er sponset?

Eksterne sponsorer bidrar økonomisk til at et DN-prosjekt kan gjennomføres. Det er DN som definerer hva prosjektet skal være og hvordan det skal gjennomføres, men vi får økonomisk støtte fra partnere som ønsker å markedsføre seg knyttet til nettopp dette innholdet. Sponsoren har ingen påvirkning på det journalistiske innholdet, kan ikke kreve å bli intervjuet eller være kilde til journalistikken. De har heller ingen innflytelse over hvilke intervjuobjekter eller kilder DNs journalister velger å bruke. Bare redaksjonelle konsepter og enkeltstående prosjekter kan sponses. DNs løpende nyhetsjournalistikk kan ikke sponses.