Font

for bedrifter

Meny

for bedrifter

Meny

– Et veldig viktig verktøy i jobben vår

Bjørnar Alterskjær, managing partner i Kluge

DENNE ARTIKKLEN ER EN DEL AV EN KAMPANJE FOR DN BEDRIFT. JOURNALISTENE I DN ER IKKE INVOLVERT I PRODUKSJONEN.

Det sier Bjørnar Alterskjær, managing partner i Kluge. Han leder de om lag 170 ansatte i forretningsadvokatfirmaet som jobber med saker og klienter innenfor blant annet finans, eiendom, energi og offentlig forvaltning.

– De ansatte skal og må være oppdaterte. Skal du hjelpe bedrifter må du vite hva de holder på med. Jusen lever ikke løsrevet fra virkeligheten, særlig ikke som forretningsadvokat. Hvis du ikke er oppdatert er du en dårlig rådgiver. Det er derfor ikke et alternativ, sier Alterskjær.

Bedriften ville derfor legge til rette for økt bruk og tilgjengelighet på både rettskilder og nyheter. De fant derfor løsninger som nå gir de ansatte tilgang døgnet rundt, uansett hvor de befinner seg. Kampen om den rosa papiravisen på kantinebordet og den røde mursteinen med Norges Lover er med andre ord historie.

«Jeg så det og det i DN, hva tenker dere om det?»

Løsningen for Kluge er både en andel papirutgaver fra Dagens Næringsliv fordelt på de ulike kontorene, noen digitale tilganger og enkelte ansatte hadde refusjon av privat DN-abonnement. Nå er alt dette samlet i ett bedriftsabonnement, hvor samtlige ansatte, uavhengig av om de er partnere eller ikke, har tilgang til alt DNs innhold døgnet rundt. Både hjemme og på jobb.

– DN har vært en nær følgesvenn for meg i over 25 år. Og nyhetene sjekkes mange ganger i døgnet på denne her, sier Kluge-lederen og vifter med mobilen.

– Det er rett og slett et veldig viktig verktøy i jobben vår, legger han til.

Å være oppdatert på nyhetsbildet og næringslivet er helt avgjørende for advokatene i et av landets ledende advokatfirmaer, Kluge. – Hvis du ikke skjønner businessen til de du hjelper, så kan du ikke hjelpe dem.

I Kluge må de følge med i nyhetsbildet; både når de blir omtalt selv, saker de jobber med, klienter de jobber for eller nyheter fra bransjer og markeder de jobber med.

– Nyhetsbildet stanser ikke når man går hjem fredag klokken fire. Hvis en klient ringer lørdag morgen og spør: «Jeg så det og det i DN, hva tenker dere om det?». Da holder det ikke å si at det skal jeg sjekke i avisen på kontoret på mandag. Nå har vi tilgang kontinuerlig, forklarer Alterskjær.

–På samme måte som vi er avhengig av høy kvalitet på våre rettskilder, trenger vi kvalitetsjournalistikk med høy tillit og troverdighet. Enda viktigere er det i en situasjon som koronakrisen, hvor informasjonsbehovet er så stort og nyhetsbildet endrer seg så raskt, legger Kluge-lederen til.

Visste du at...

En ny målgruppe-undersøkelse viser at 54% av DNs lesere blant ledere og beslutningstakere i norsk næringsliv og offentlig sektor opplever DN som et viktig verktøy i jobben.

Kluge-MP-0851.jpg
DNredaksjon030crop.jpg

GI INNSIKT. – Leserne våre er travle og vet at hos oss får de med seg det viktigste som skjer og hvorfor det skjer, sier redaktør for nyheter og dagsorden i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen. Her sammen med ansvarlig redaktør Amund Djuve (t.v) og finansredaktør Terje Erikstad.
FOTO: Mikaela Berg

VITE DET SISTE. – De ansatte skal og må være oppdaterte. Skal du hjelpe bedrifter må du vite hva de holder på med. Jusen lever ikke løsrevet fra virkeligheten, sier Bjørnar Alterskjær, managing partner i Kluge.

FOTO: Kimm Saatvedt

Jakter konstant på de beste historiene
– Det har vært krevende, givende, intenst og vanvittig spennende.

Slik oppsummerer redaktør for nyheter og dagsorden i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen, de siste ukene. Gjennom koronakrisen har journalistene i DN nærmest jobbet døgnet rundt, i hovedsak fra hvert sitt hjemmekontor, for å dekke det enorme informasjonsbehovet og uforutsigbare nyhetsbildet koronakrisen har ført med seg.

– På den ene siden er vi privilegert som aldri har hatt mer å gjøre og opplever en heftig vekst i både antall lesere og nye abonnenter. Samtidig har vi de samme utfordringene som de fleste andre – alt fra masete unger på hjemmekontor til inntektsområder som krymper, sier Johannessen.

Det har likevel ikke satt noen stopper for den redaksjonelle produksjonen. Snarere tvert imot.

– Vi jakter konstant de beste historiene og informasjonen som kan hjelpe leserne å navigere gjennom krisen, enten det gjelder strategiske valg, ledelse, støtteordninger, permitteringsregler eller balansegangen mellom jobb og fritid. Fremtiden vil kreve mer av oss alle. Dét skal vi beskrive og forklare, sier redaktøren.

Søker forklaring, innsikt og analyse
Hvordan forandrer norsk samfunns- og næringsliv seg som følge av krisen? Hva skjer og hvorfor skjer det? Hva gjør konkurrentene og andre bransjer for å håndtere dette? Åpner krisen for nye muligheter for bedriften? Hvordan kan jeg best hjelpe min bedrift gjennom krisen? Det er noen av spørsmålene leserne blant ledere og beslutningstakere i DN er mest opptatt av og søker forklaringer, analyser og innsikt om nå, viser en fersk undersøkelse blant DNs målgrupper.

– Det er voldsom interesse for å lese om hvor dramatisk situasjonen er for mange bedrifter og hvordan fremtiden blir. Leserne våre er travle og vet at hos oss får de med seg det viktigste som skjer og hvorfor det skjer – formidlet effektivt og innsiktsfullt, forklarer Johannessen.

Men hva er egentlig den «hemmelige» suksessoppskriften i mediehuset som har vunnet det uoffisielle norgesmesterskapet i journalistikk, SKUP-prisen, flest ganger for sine dokumentarer og avsløringer?

– «The secret sauce» i DN er ikke så hemmelig, men ekstremt vanskelig å kopiere: grundig kildearbeid, gode formidlingsevner og sterk vilje til å avsløre kritikkverdige forhold. For å stille de rette spørsmålene som journalist, må du kjenne dem du snakker med, og du må vite hva du snakker om, sier Janne Johannessen.

Mer om Kluge

Kluge er et fullservice forretningsadvokatfirma som ble etablert i Stavanger i 1923.

Har cirka 170 ansatte, hvorav 130 er advokater og advokatfullmektiger. Selskapet har kontorer i Stavanger, Oslo, Bergen og Hamar.

Er et forretningsadvokatfirma med kompetanse innen forretningsområder som finans, eiendom, energi, bygg og entreprise, transaksjoner og offentlig forvaltning.

Det eneste større advokatfirmaet i Norge som har sin opprinnelse fra Stavanger og Vestlandet, vokst opp fra bistand til industrien.