for bedrifter

Meny

Dette er annonsørinnhold for Dagens Næringsliv. Journalistene i DN er ikke involvert i produksjonen.

Teori i praksis!

– Man må vise frem annet enn bare en A. Den sier dessverre ikke nok om deg alene. Kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup, Sven Fossum pauser.

– En kombinasjon av den gode karakterer og evnen til å holde deg oppdatert, og å vise at man er læringsvillig, det er et godt utgangspunkt.

Pensum i nyhetene
– Sommeren altså, den var så bra. Ane Heimdal er inne i sitt tredje, og siste år som bachelorstudent i markedsføring på BI.

– Sommerens store snakkis med brudd på markedsføringsloven, sak etter sak i nyhetene, og det var så gøy å følge med på, for jeg hadde akkurat jobbet meg gjennom god forretningsskikk på studiet. Jeg leser gjennom DN.no mens jeg spiser havregrøt til frokost, og det å få sett et brudd i praksis var kult.

Helt siden videregående har hun hatt lærere og forelesere som har vært flinke til å relatere pensum til nyhetsbildet og trender. Hun mener at for få studenter innser at pensum strekker seg langt utover det som står på boklista fra studiestedet. BI-studentene har nå fått tilgang til DN digitalt hele døgnet, noe som kan være et godt supplement til pensum og en relativt god orientering mot arbeidslivet.

– Jeg har litt markedsføring fra tidligere, og synes fort at teori kan bli litt kjedelig, så det er gøy med eksempler fra mediene hvor man faktisk ser effekten av alt pensum du har lest. Det er jo dette jeg skal ut å jobbe med veldig snart.

– Man er nesten utdatert på kunnskap når man kommer ut fra studiet. Det gjelder å holde seg løpende oppdatert fordi alt endrer seg veldig fort.

  • NHH
  • BI Oslo
  • OsloMet

Nå har over 90 000 studenter tilgang til DN digitalt på følgende studiesteder.

  • NTNU
  • Høgskolen Kristiania
  • NMBU

Beinhard konkurranse
Tallene viser at Norge har rundt 100.000 arbeidsledige til enhver tid. Samtidig økte antall ledige stillinger fra 35.000 til 50.000 fra 2018 til 2019.

– Det betyr at det er veldig gode tider for flinke folk, samtidig er konkurransen knallhard, for det er mange like profiler der ute. Vi som rekrutterer må da se etter andre egenskaper eller ting som: orienterer du deg utenfor studiet? Har du ett eller flere verv?

Sven Fossum poengterer viktigheten av å holde seg løpende oppdatert på nyheter og trender, men også på teknologi.

Ja takk, begge deler
Ane Heimdal er student i to semester til. Da er det rett ut i jobb – og velkommen til den virkelige verden. Hun har engasjert seg i studentforeningen på BI for å kunne jobbe tettere med næringslivet.

– Jeg sitter nå med veldig mye kunnskap om hvilke type studenter mange bedrifter vil jobbe med, og det sparer meg for veldig mye tid.

Hun snakker engasjert om studiehverdagen, diskusjonene og det å kunne stille foreleseren relevante spørsmål basert på annen kunnskap enn bare pensum.

– Noen ganger når man sitter og blir forelest for om analyser i bedriftsøkonomi, så tenker man kanskje: er det virkelig dette jeg har lyst til å jobbe med? Men så leser man nyhetssaker om det og ser hvordan det utspiller seg i markedet, og da er svaret ganske raskt: Ja! Det er faktisk dette jeg vil jobbe med.

Hun ler.

– Jeg gleder meg til dette høstsemesteret. Etter den saken som satte brudd på markedsføringsloven i perspektiv, har jeg ladet opp med spørsmål som jeg skal stille i timene i de forskjellige fagene. Det er skikkelig motiverende.

Det er hennes siste høst på BI. Neste år er hun forhåpentligvis ute i en relevant jobb. Hvis hun finner en bedrift som speiler hennes interesser, verdier og forventninger til lik tilgang på nyheter som hun har hatt under studiene.

AneHeimdal001_x_display.jpg
SvenFossum002_x_display.jpg

Ane Heimdal er bachelorstudent i markedsføring ved BI. Foto: Anita Arntzen

Sven Fossum er kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup. Foto: Anita Arntzen