Årets DN-bil

Stor kåring: Her er årets DN-biler

Aldri før har DN testet flere biler på en gang. Sammen med norske bilimportører kårer vi fire vinnere av ulike klasser blant 27 testbiler.

Dagens Næringsliv har sammen med norske bilimportører kåret Årets firmabil helt siden 1994. Ettersom firmabilmarkedet har forandret seg mye på 23 år, er i år testen endret ganske radikalt.

Det knatrer i nylagt vinterdekkgummi mot høstsleip asfalt. Morgendisen ligger fremdeles tung over Bogstadvannet i det åtte testbiler ruller inn på parkeringsplassen utenfor den gamle herregården ved inngangen til Sørkedalen og Nordmarka. På begynnelsen av 1800-tallet var det Peder Anker som bodde på Bogstad, og holdt politiske møter før han ble Norges første statsminister i 1814.

Møtestedet er det samme, de to høstdagene DN inviterer norske bilimportører til å stille med hver sin bil, og kåre en vinner i fire ulike klasser, er stemningen antageligvis lettere enn da den norske grunnloven skulle utformes. I over 20 år har DN og bilimportørene kåret beste firmabil, men årets test går utenpå de foregående. Fire klasser med totalt 27 ulike biler skal testes over to dager.

Fire klasser

Den klassiske firmabilen var før gjerne en stasjonsvogn i mellomklassen, men nå tar de som har mulighet mer ut en bil som passer deres personlige behov. Å sammenligne biler på tvers av bilklasser har vist seg vanskelig. Fremdeles er det bilimportørene som stiller med bil og bedømmer konkurrentene, men nytt av året er at vi har delt bilene inn i fire klasser. Elbiler opp til 350.000 kroner, kompaktsuver opp til omkring halvmillionen, storbiler til rundt 800.000 kroner og store suver opp til omkring 1,3 millioner kroner.

Det ga et mangfoldig felt på hele 27 biler, som ble testet over to dager. DN legger til karakterer for pris, miljø og restverdi regnet ut av biladministrasjonsselskapet Autolease.

Klarer elbil-suksessen fra Opel å overbevise konkurrentene? Alle skal ha kompaktsuv, men hvilken er den beste? Kan britisk eleganse fra Jaguar tukte tyske premiumkonkurrenter? Har en luksussuv med dieselmotor noe å stille opp med mot ladbare konkurrenter?

Les testen og sammenlign 27 biler i fire kategorier her.

Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her .