Årets DN-bil: Kompaktsuv

Kompaktsuv-kongen

Andre generasjon CX-5 fra Mazda vinner blant kompaktsuvene ettersom den er jevnt god i det meste, og gir mye bil for pengene.

Den soleklart mest populære bilklassen i Norge for tiden er suver. Kompaktsuv står for over 20 prosent av det norske bilsalget, og har langt på vei overtatt markedet fra de tradisjonelle stasjonsvognene.

– Norge er SUV-land og vi ser ingen tendenser til at det skal endre seg. Når store bilprodusenter som Audi, Jaguar, Mercedes og BMW kommer med både infrastruktur for lading, samt velfungerende store biler med både plass og rekkevidde – til overkommelige priser, er det mye som taler for at dette blir aktuelt for veldig mange fremtidige nybilkjøpere, sier Haakon J. Marthinsen i biladministrasjonsselskapet Autolease.

Verdig vinner

– Mazda var veldig bra, den er nesten premium, sa en av dommerne.

Blant til sammen 11 konkurrenter, stakk Mazda CX-5 av med førsteplassen etter å ha hanket inn flest poeng fra juryen og toppkarakter på restverdi.

– Det var veldig hyggelig. Vi synes jo at den har vært fantastisk bra hele tiden, men endelig er den i en kategori som sammenlignes med likesinnede, sier Karianne Westby, administrerende direktør i Mazda Norge.

Siden første generasjon CX-5 kom på markedet i 2012 har den vært en gedigen suksess i Norge. I Norge er mer enn 16.000 biler solgt, og andre generasjon er også svært viktig for den norske importøren.

– Den har vært en stor andel av salget, og fortsetter med det. Vi sliter med liten produksjon nå, så tallene fra registreringene lyver litt. Den vil fortsatt utgjøre det største volumbidraget hos oss, hevder Mazda-sjefen.

– Hva med eierform, er det slik at folk heller leaser biler nå?

– Det er et godt spørsmål. Inntil nylig har det vært flest som har villet eie sin egen bil og kjøpe med tradisjonelt billån. Nå ser vi en endring som reflekterer den usikkerheten i markedet som politiske utspill og medieoppslag har bidratt til, og som får folk til å velge bort kjøp og heller leaser bilen, sier Westby.

Mer bensin

Også drivstoffmessig er det i denne klassen stor variasjon, med to ladbare hybrider, en vanlig hybrid, tre dieselbiler og fem bensinbiler, deriblant vinneren fra Mazda.

– CX-5 har en god andel på diesel, men ellers så avhenger det veldig av hvilken modell det er. For CX-3 er det nesten bare bensin. Det var litt ned på CX-5 også, men dieselkundene kom tilbake igjen. Noen hadde kanskje prøvd andre drivlinjer og funnet ut at de ikke gikk noe billigere. Skal man trekke noe, så er det diesel som gjelder, sier Westby.

Dieselandelen i det norske bilsalget var under 20 prosent i oktober, mens den for samme måned for tre år siden lå på 50 prosent.

– Er det krise å kjøpe dieselmotor i dette segmentet?

– Nei, både diesel og bensin kommer til å holde koken i mange år enda. Men bilkjøpere i de store byene har nok mistet noe interesse for fossile biler. Ellers i landet er både diesel og bensin etterspurt, spesielt diesel for større biler er gjerne mest attraktivt, når de totale kostnadene for bilholdet skal oppsummeres. Disse bilene er imidlertid mindre aktuelle som bybil, med tanke på høye kostnader til bompenger, sier Haakon J. Marthinsen.

Testjuryens karakterer

{{car.bil}} vs {{bilgradecompare.bil}}

Tekniske spesifikasjoner

{{tech}}:
{{$index == 2 ? carspecs[car.bil][tech] : norskTall(carspecs[car.bil][tech]).replace(' .',',').replace('.',',')}} - {{$index == 2 ? biltekcompare[tech] : norskTall(biltekcompare[tech]).replace(' .',',').replace('.',',')}}

Testjuryens karakter

{{keyValue}}
{{car[keyValue].toFixed(1).replace('.',',')}} / {{bilgradecompare[keyValue].toFixed(1).replace('.',',')}}

Årets DN-bil