Kvinnemoten forandret seg etter Metoo.

derfor kler kvinner seg i herreklær igjen

Mote

skjorte
tom wood
bukse
loewe /
vincci

jakke
t-michael

Da den tyske fotografen Peter Lindbergh gikk bort tidligere i år, mistet motefotografiet en av sine største karaktertegnere. Hans svart-hvite port­retter av kvinnelige modeller klarte å fange personlighet der andre motefotografer visket dem ut. Lindbergh kunne kunsten å få de velkjente fjesene til å tre frem på ny. Ofte var kvinnene kledd i herreklær – og i et av de mest kjente bildene hans var hele generasjonen toppmodeller fra 1990-tallet avfotografert i overdimensjonerte, krispe, hvite herreskjorter. Sjelden så mote enklere ut.

Luft, letthet og tilgivende, løse silhuetter er gangbar motevaluta også i dagens klima. Mens de trange, avslørende og kroppsnære plaggene er blitt politisk ukorrekte etter Metoo. For hvem kler vi oss egentlig for? Kan det endelig være oss selv?


Brett opp ermene. På 1920-tallet utfordret den franske guttejenta, «La Garçonne», normene. I mellomkrigstiden var det Marlene Dietrich som lekte seg med konvensjonene. Den amerikanske kritikeren og forfatteren Fran Lebowitz byr stadig på ­refleksjoner omkring klær og kutyme i sine ­intervjuer og essays. «Klær passer egentlig ikke, med mindre de er skreddersydd til deg», sa hun til Elle for noen år siden. «Unntatt herreskjorter; de ­trenger ikke passe perfekt. Jeg får dem bare sydd kortere».

Hun er et moderne stilikon, som flanerer New Yorks gater iført nettopp herreskjorter, dresser og cowboyboots.


Evig klassisk. I dag ser vi stadig oftere dressen som et reelt alternativ til mer utstudert feminint tøy. Se på artist Janelle Monáe, eller på politikernes buksedresser – avslappede og formelle på samme tid. Og kanskje spiller vår økende miljøbevissthet inn? For poenget er ikke å ikle seg mannlighet, men å benytte seg av de trekkene ved dressen, skjorten eller frakken som gjør dem evig aktuelle. 

Ull, tweed, grov strikk, fiskebensmønster og nåle­striper i flatterende, funksjonelle silhuetter er en passende rustning til kvinner som vil være handlekraftige, bygge søsterskap, fremfor å være objekter. Med snippene ute, et tørkle i halsen, vidt skjørt eller høy hals, får helheten det enkle, uaffiserte preget som kjennetegner den klassiske garderoben i dag – uansett kjønn. D2

foto Janne Rugland tekst Ida Eritsland styling Pauline Nærholm
hår og makeup: jens johan wiker, stylingassistent: jonas øren,
modell: frida w / stockholmsgruppen

_A9A1056.jpg

frakk
oscar jacobsen
genser
knit brary /
studio scarpa

skjorte & bukse
our legacy /
luck oslo

_A9A0207.jpg

jakke & belte
yohji yamamoto /
studio scarpa

bukse & skjorte
tom wood
genser
les coyotes des paris
øredobber
celine /
vincci

_A9A1711.jpg

skjorte
totëme
genser
by malene birger
hatt & bukse
yohji yamamoto /
studio scarpa

belte
dries van noten /
luck oslo

strømper
wolford
sko
miista london /
zalando

_A9A1492.jpg

dress
oscar jacobsen
vest
ann demeulemeester /
studio scarpa

_A9A0982.jpg

genser
jil sander /
studio scarpa

bukseseler
høyer eger
bukser
by malene birger
øredobber
celine /
vincci

sko
miista london /
zalando

_A9A1281.jpg

skjorte
aiayu
skjerf
dries van noten /
luck oslo

dress og vest
t-michael

_A9A0674.jpg

frakk
atelier munro /
ferner jacobsen

genser
aiayu
bukser
rodebjer

_A9A0501.jpg

skjorte & bukse
balenciaga
vest
ann demeulemeester /
studio scarpa

handlenett
heaven scent