gasellevinner Øst:

Holzweiler Items

Tette familiebånd har skapt en vekstmaskin i motebransjen. Holzweiler Items er gasellevinner for østlands-regionen etter stor salgssuksess med egendesignede klær.

Norske Holzweiler vokser som en rakett med egne moteklær

gasellevinner Øst:

Holzweiler Items

tekst ØYVIND FINSTAD
foto og video SKJALG BØHMER VOLD
lysaker

I nye lokaler på Lysaker brygge i Bærum står trekløveret og eierne i designselskapet Holzweiler Items under en bue av tøy.

– Det er kunst, sier Maria Skappel Holzweiler.

Hun er kreativ leder i Holzweiler Items og har designet mange av klærne som har tatt markedet med storm.

– Og hva er årets største salgssuksess?

– Vi har blant annet hatt stor suksess buksen «Skunk» med mye lommer. Trodde ikke den skulle ta av så mye som den har gjort, sier Maria.

Hun er selv skaperen av buksen og tok feil på et punkt.

– Vi tenkte det var en jente-bukse, men nå selger vi like mye av plagget til menn.

Merkevaredirektør Susanne Holzweiler peker på sine bukser.

– Jeg har på meg «Skunk». Det som er morsomt er at kundene ofte kjøper flere par av buksen i forskjellige farger.

Administrerende direktør Andreas Holzweiler nikker.

– Vi har solgt mye av den til tross for at det er en relativ dyr bukse.

De tre eierne har hatt sett at omsetningen i selskapet har vokst som en bratt fjellside. De siste fire regnskapsårene har Holzweiler Items økt omsetningen med over 3100 prosent med en resultatgrad i perioden på mellom fem og nesten 12 prosent. Gründerne har skapt over 60 arbeidsplasser. Det fører selskapet på toppen av gaselle-listen for hele østlands-regionen.

Salgsøkningen medfører økt behov for større lokaler.

– Her får vi 400 nye kvadratmeter til. Så nå har vi 1000 kvadratmeter på Lysaker brygge, sier Andreas.

Holzweiler items as

Daglig leder: Andreas Holzweiler (37)

Styreleder: Andreas Holzweiler

Hovedkontor: Lysaker i Bærum

Etablert: 2014

Antall ansatte: 61

Virksomhet: Design av klær, sko og tilbehør

Eiere: Andreas Holzweiler (45%), Susanne Holzweiler (45%), Maria Skappel Holzweiler (10%)

Ganger gaselle: 1

– Det er ikke vanskelig å lage klær. Det som er vanskelig, er å lage klær på riktig måte

Holzweiler items as

Daglig leder: Andreas Holzweiler (37)

Styreleder: Andreas Holzweiler

Hovedkontor: Lysaker i Bærum

Etablert: 2014

Antall ansatte: 61

Virksomhet: Design av klær, sko og tilbehør

Eiere: Andreas Holzweiler (45%), Susanne Holzweiler (45%), Maria Skappel Holzweiler (10%)

Ganger gaselle: 1

– Det er ikke vanskelig å lage klær. Det som er vanskelig, er å lage klær på riktig måte

Buksen «Skunk» med mye lommer, og som selges i forskjellige farger, er en av årets største salgssuksesser for Holzweiler.

Buksen «Skunk» med mye lommer, og som selges i forskjellige farger, er en av årets største salgssuksesser for Holzweiler.

Buksen «Skunk» med mye lommer, og som selges i forskjellige farger, er en av årets største salgssuksesser for Holzweiler.

Merkevaredirektør Susanne Holzweiler har dialog med Nikolai Walther Wilhelmsen til venstre og Tomas Silva.

Skjerf i metervis

For andre gang har søskenparet Andreas og Susanne Holzweiler skapt en gaselle. Det hele startet med salg av klær.

I 2006 besluttet søskenparet å satse på salg av klær og etablerte selskapet Holzweiler Agency. Det til tross for at ingen av dem hadde noen form for utdannelse hverken i motefaget eller i økonomi/administrasjon.

– Jeg hadde jobbet syv år i motebransjen i København da søsteren min og jeg besluttet å starte klesagentur i Norge. Vi ansatte faren vår som logistikksjef. Han satt alene på Alnabru i Oslo i de billigste lokalene vi kunne finne og styrte alt av forsendelser. Han gikk ekstremt ned i lønn for å hjelpe oss, sier Andreas.

Selskapet fikk agentur på noen danske merker som ble solgt videre til butikker.

Holzweiler Agency fikk gasellediplom to ganger. Noe som blant annet skyldtes lange skjerf.

– Vi så det var business i skjerf, og hadde lyst til å gjøre ting annerledes. Hvorfor ikke gjøre som i gamle dager da man kunne kjenne på stoff og kjøpe etter mål. Dermed ble det skjerf på rull løsningen, sier Susanne.

Skjerfene ble deres første egendesignede produkt.

– Det ble en snakkis. Vi solgte skjerf for 10 millioner det første året i 2013. Ut av butikk tilsvarer det nesten 30 millioner kroner. Og de fleste kjøpte to meter skjerf ad gangen.

– Dere plasserte faren deres på lager – tørr nesten ikke spørre hvor dere sendte moren deres?

– Haha. Hun sendte vi til India for å finne en produsent som kunne lage skjerfene. Det selskapet hun fant, jobber vi fortsatt med, sier Susanne, men legger til at mesteparten av klærne blir produsert i Europa.

Søskenparet ville lage mer klær enn produkter som kan hindre halsbetennelse. En forelskelse skapte nye muligheter.

– Vi var redd for å bli et skjerf-brand. Noen år tidligere hadde jeg møtt Maria da hun studerte klesdesign på Kunsthøgskolen i Oslo. I forelskelsens storm hadde jeg engang sagt at vi skulle lage klær sammen. Så sa jeg til Maria at nå er tiden inne til å gjøre det, sier Andreas med henvisning til sin kone.

– Det er vanskelig å skrive om oss uten å nevne familierelasjonene, sier Maria.

5 kjappe

Administrerende direktør Andreas Holzweiler i Holzweiler Items

1. Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjort en ting om igjen?

– Jeg ville ikke gjort flere ting på en gang og tatt en utfordring ad gangen. Vi har en tendens til å «gønne» på.

2. Har du lurt om det er verdt strevet?

– Ja, hundre prosent.

3. Hvordan påvirker det å være gründer privatlivet?

– Heldigvis deler jeg privatlivet med jobblivet. Det har vært best for oss.

4. Hva ville du vært om du ikke startet denne bedriften?

– Aller helst lege. Men jeg hadde ikke kommet inn på medisinstudiet med de karakterene jeg hadde.

5. Fortell om et grep dere har gjort som har vært viktig for bedriftens vekst?

– Vi har aldri vært redde for å inkludere folk og skjønt at vi må investere i flinke personer. Vi tre hadde ikke klart denne veksten alene.

Merkevaredirektør Susanne Holzweiler har dialog med Nikolai Walther Wilhelmsen til venstre og Tomas Silva.

5 kjappe

Administrerende direktør Andreas Holzweiler i Holzweiler Items

1. Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjort en ting om igjen?

– Jeg ville ikke gjort flere ting på en gang og tatt en utfordring ad gangen. Vi har en tendens til å «gønne» på.

2. Har du lurt om det er verdt strevet?

– Ja, hundre prosent.

3. Hvordan påvirker det å være gründer privatlivet?

– Heldigvis deler jeg privatlivet med jobblivet. Det har vært best for oss.

4. Hva ville du vært om du ikke startet denne bedriften?

– Aller helst lege. Men jeg hadde ikke kommet inn på medisinstudiet med de karakterene jeg hadde.

5. Fortell om et grep dere har gjort som har vært viktig for bedriftens vekst?

– Vi har aldri vært redde for å inkludere folk og skjønt at vi må investere i flinke personer. Vi tre hadde ikke klart denne veksten alene.

I lokalene på Lysaker brygge diskuteres nye prosjekter i designselskapet. Fra venstre: Ali Gallefoss, administrerende direktør Andreas Holzweiler, kreativ leder Maria Skappel Holzweiler og Duy Ngo i Holzweiler.

I lokalene på Lysaker brygge diskuteres nye prosjekter i designselskapet. Fra venstre: Ali Gallefoss, administrerende direktør Andreas Holzweiler, kreativ leder Maria Skappel Holzweiler og Duy Ngo i Holzweiler.

Kreativ leder Maria Skappel Holzweiler jobber her med et nytt plagg.

«Alltid er i garderoben»

I 2014 etablerte søskenparet og Maria selskapet Holzweiler Items.

– Vi ville starte med å bygge et fundament av baseprodukter. Det vil si klær som alltid finnes i garderoben. Det være seg bukser, t-skjorter, gensere og lignende med god kvalitet, sier Maria.

Da den første kolleksjonen ble lansert hadde selskapet en liten stand i København.

– Med kolleksjon nummer to var vi i Paris. Det tror jeg er ganske unormalt. Fra dag én av har vi vært opptatt av at Norge ikke er vårt eneste marked. Og nå øker eksporten, sier Susanne.

Det norske klesmerket har fått god innpass i Storbritannia, Tyskland og i Japan. Selskapet satser nå på å gå inn i Kina og USA.

– Frem til nå har Norge stått for mesteparten av omsetningen. Men fra neste år vil eksporten være større enn salget i hjemlandet, sier Andreas.

– Klarer dere å opprettholde veksten?

– Ja. I år vil vi få en vekst på cirka 50 prosent med driftsinntekter på rundt 150 millioner kroner. Som følge av at vi selger varer seks til ni måneder i forveien, har vi nå registrert en omsetningsøkning på over 60 prosent det første kvartalet i neste år sammenlignet med årets salg i samme periode, sier Andreas.

– Flere selskaper i motebransjen har fått seg en kalddusj. Hvordan skal dere hindre en konkurs som det Moods of Norway opplevde?

– Moods of Norway og Holzweiler Items er to vidt forskjellige selskaper, men vi kan også få en baksmell. Jeg tror det handler om å drive fornuftig, sier Susanne.

Hun peker blant annet på en spesiell ting som hindrer lageroppbygging.

– Vi tror på å være utsolgt og begrenser innkjøpene og er fornøyd med det.

Kreativ leder Maria Skappel Holzweiler jobber her med et nytt plagg.