Regjeringen øker omsetningskravet for biodrivstoff fra 5,5 til 7 prosent i statsbudsjettet for neste år. Fram mot 2020 skal andelen opp til 8,5 prosent.

– Veitrafikken står for om lag 20 prosent av de norske klimagassutslippene. Økt bruk av biodrivstoff er et av flere mulige tiltak for å redusere utslippene, forutsatt at biodrivstoffet er produsert på en bærekraftig måte, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) til NTB.

Opptrappingen i 2017 og årene framover skal skje ved hjelp av såkalt avansert biodrivstoff. Det stammer fra avfall eller skogsråstoff, i motsetning til biodrivstoff fra for eksempel palmeolje eller rapsolje.

Store kutt

Ifølge regjeringen vil økt innslag av biodrivstoff bidra til utslippskutt på 150.000 tonn CO2 i Norge og 120.000 tonn CO2 globalt.

– Planen gir et klart signal for ny, norsk produksjon av biodrivstoff i Norge. Det vil bidra til større muligheter for skognæringen, og kan styrke den grønne konkurransekraften i næringslivet, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp).

Norge importerer det meste av biodrivstoffet i dag, og norsk næringsliv vil gjerne kapre nye markedsandeler.

– Dette er en kjempegod nyhet for klimaet, for norske skogeiere og alle som er opptatt av grønne industriarbeidsplasser. Vi unngår bruk av matvekster og får vesentlig bidrag for å utvikle avansert biodrivstoffproduksjon i Norge, sier administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund til NTB.

Økte prisen

Den rødgrønne regjeringen innførte i 2010 halv veibruksavgift på biodrivstoff. Grepet ble kraftig kritisert og opphevet av det nye borgerlige flertallet i 2015.

– At vi nå legger forutsigbare rammer for markedsaktørene er viktig i seg selv, sier Helgesen.

Et forslag ble sendt på høring i sommer om videre opptrapping til 7 prosent neste år, noe regjeringen nå følger opp. Konkret skal 1,5 prosentpoeng av omsetningskravet være avansert eller «dobbelttellende» biodrivstoff. Det betyr at 1 liter teller som 2 liter, noe som gjør produksjon av avansert biodrivstoff mer lønnsom.

Dyrt

I høringsnotatet fra i sommer anslår Klima- og miljødepartementet at prisen på avansert biodiesel vil bli om lag 2,5 ganger høyere enn såkalt førstegenerasjons biodiesel.

Teknisk Ukeblad omtalte tidligere i år høringsuttalelsen til Statoil, som frykter at prisen kan bli enda høyere. Årsaken er at tilgjengelig volum av slik biodrivstoff i dag er begrenset, og at det vil ta tid før tilstrekkelig produksjonskapasitet er bygget opp. (©NTB)

Les også: Her er budsjettlekkasjene

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om granskningsindustrien. Slik granskes de store norske selskapene. En av landets mest erfarne granskere Jan Fougner forteller hvordan han går frem og avslører hvor ubehagelig det blir når man pirker borti selskapenes dypeste hemmeligheter.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.

Anbefalt av DNtv:

To årsaker til at fremtiden er elektrisk
Den store stjernen på Volkswagen-standen i Paris, er en elbil. Terje Male i Møllergruppen forklarer her hvorfor.
02:32
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.