– Jeg mener vi har levert på det vi lovet, sier statsministeren til NTB før Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF setter seg til forhandlingsbordet onsdag.

– Jeg synes det har vært lite posisjonering. Det har vært lite diskusjon om budsjettet vårt etterpå. Det er vel et tegn på at det er godt budsjett, mener Solberg.

Men Venstre har gitt klar beskjed, senest i sitt alternative budsjett tirsdag: Det må et grønt skatteskifte på mange milliarder til for å få på plass en budsjettavtale.

Bilavgifter til besvær

Særlig skaper bilavgiftene trøbbel. Allerede før budsjettet ble lagt fram, gjorde Solberg det klart at regjeringens bilpakke var så langt hun mente det var ansvarlig å gå i ett enkelt budsjett.

Det står hun fast på.

– Vi mener fortsatt det vi sa den gangen. Pakken henger sammen, mener Solberg.

Men Venstre har ikke bare krevd et grønt skatteskifte i form av dyrere diesel og bensin og billigere kollektivreiser og nullutslippsbiler. Partiet vil også reversere gulrøttene i pakken, nemlig bompengekutt, redusert årsavgift for fossilbiler og økt pendlerfradrag.

Solberg er av en annen oppfatning:

– Vi var enige om at vi skulle føre kompensasjonen tilbake til de samme sektorene. Det kan ikke leses på noen annen måte.

– Ikke mulig å bli enig

De borgerlige partiene har gjennom året forhandlet om bilavgiftspakken – uten å bli enige.

– Målet var at det skulle være et grunnlag for det budsjettet vi skulle legge fram. Det har aldri vært sånn at det skulle presenteres en enighet på forhånd, sier Solberg.

– Jeg tror ærlig talt ikke det hadde vært mulig å få til, slik det utviklet seg. Vi kunne ønsket det, men det vi var enige om, var å gjøre et arbeid med å kartlegge saken. Noen krav har vært avvist av tre av fire partier rundt bordet, fordi konsekvensene ville være så store for enkeltnæringer i Norge.

Solberg viser blant annet til Venstres hjertesak om en flat CO2-avgift.

– Den har vært en utfordring, fordi den rammer landbruk og fiskeri og får store næringsmessige konsekvenser.

Frp-skryt

Solberg er heller ikke imponert over det som har kommet av grønne forslag.

– Jeg registrerer at det ikke er mange som kommer opp med konkrete forslag til endringer som vil gi effekt over natten. Den store effekten av de tiltakene vi gjør nå, er langsiktig. På privatbilsiden ser vi for oss at vi skal klare å nå 2030-målene, sier hun, og viser til rivende teknologisk utvikling.

– Det som blir viktig fremover, er å finne bedre virkemidler på nyttetrafikken for å nå målene totalt sett i transportsektoren.

Tross stor avstand er Solbergs utgangspunkt å få alle fire partiene med på en budsjettavtale.

– Frp har beveget seg betydelig. Det har vært krevende for et parti som før har snakket om kutt i disse avgiftene, å være med på endringene. Det må man respektere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.