– Vi som lever og ånder for dette og tror vi kan nå målene med ekstremt lave utslipp sitter igjen med åpen munn og tenker hva i all verden? sier Volvo-sjef Øystein Herland til DN.

I likhet med mange andre i bransjen trodde han at regjeringen ville fortsette å legge om bilavgiftene i mer miljøvennlig retning, men i statsbudsjettet er det ingen endringer i engangsavgiften for personbilene.

Les også: Her er endringene i bilavgiftene

– Det er et merkelig budsjett. Jeg er forundret over at man egentlig legger frem et budsjett for bilavgifter som fører til at vi ikke når målene i klimaforliket, sier Herland.

I klimaforliket fra 2012 er målet et gjennomsnittlig utslipp fra nye personbiler i 2020 som ikke skal overstige 85 gram CO2 per kilometer.

– Hvorfor har vi rushet gjennom en høring for å gi seriøse innspill på bilavgiftene og så er det helt fritt for justeringer. Jeg tenker; kom posten frem? spør Herland retorisk.

Han får langt på vei støtte fra andre i bransjen.

– Det er et veldig tamt forslag. Det er bra med omlegging av omregistreringsavgiften, og at elbilfordelene fortsetter, men vi håpet på at det skulle komme noe som kunne gitt mer fokus på et grønnere salg. Vi er skuffet over at det ikke kom noe på ladbare hybrider, og at effektavgiften ikke går videre ned, sier Terje Male til DN. Han er sjef for Norges største bilimportør Harald A. Møller, med blant annet merkene Volkswagen, Audi og Skoda.

Flere norske bilimportører har etterlyst mer fokus på ladbare hybridbiler, som også miljøorganisasjoner og Transportøkonomisk Institutt mener må fases inn for å nå målene om reduserte utslipp.

- Det er langt frem til utslippsmålet. Vi har hatt en fin utvikling på grunn av elbilene, men nå skal de insentivene etterhvert trappes ned, da må man gi fordeler til andre teknologier, og de ladbare bilene er veien dit. Andelen slike biler må opp mot 20 prosent for å nå målene, sier Male.

Også forbrukerorganisasjonen NAF undrer seg over dagens budsjett.

– Vi er overrasket over at en borgerlig regjering ikke følger opp en god trend med avgiftslette for miljøvennlige og trafikksikre biler. De er rett og slett mindre fremtidsrettet enn de rød-grønne, sier NAF-sjef Stig Kjørstad i en pressemelding. Også NAF er skuffet over at regjeringen ikke gjør noe for å få flere ladbare hybrider på norske veier.

Begge import-sjefene setter sin lit til budjettbehandlingen i Stortinget.

– Vi håper at KrF og Venstre har noe å si på dette, sier Male til DN.

Les også: Ikke lenger like lønnsomt med flere utleieleiligheter