Onsdag gjorde en gravid Camilla Hagen Sørli, Stein Erik Hagens eldste datter, sin første offentlige opptreden som næringslivstopp. Sammen med faren, søsteren Caroline og broren Carl Erik eier hun investeringsselskapet Canica, som er største aksjonær i Orkla.

På Virkekonferansen 2014 var Sørli én av tre deltagere som skulle gi innsikt i hva som skal til for å bli en vinner i næringslivet i fremtiden. For to år siden gikk hun inn i Canicas styre. Siden har det ballet på seg. Nå er hun registrert med ti styreverv i Norge, blant annet i Centurie, eierselskapet til jernvareselskapet Jernia, der hun er styreleder.

Sørli forklarte hvordan hun forsøker å sette seg inn i hva fremtiden i handelsnæringen vil bringe.

- Jeg ser for meg dagens ungdom, rundt 15 år, og ser hvor meg hvordan de handler når de er 25-30 år. Vi må klare å tenke stort nok. Men det er vanskelig å se for seg, medga hun foran 800 konferansedeltagere.

Sørli mener det er viktig å se på endringen i forbrukeradferd som en mulighet, og ikke en trussel.

Klatrevegg eller ikke

Mens de to andre i panelet, Even Heggernes fra Airbnb og Christopher Conradi fra Google for Work Norge, kunne fortelle om moderne arbeidsplasser med bordtennisbord, klatrevegger og mulighet for å feile og likevel bli hyllet i egen organisasjon, beskrev Sørli et litt annet arbeidsmiljø.

– I Canica er vi ikke så mange. Der er det ikke noe bordtennisbord eller klatrevegg. Men vi tror også på godt humør. Det er viktig å kunne kose seg og ha det bra på jobb.

Selv om familiens eierskap i handel stort sett er innenfor den tradisjonelle øknonomien, har Sørli latt seg friste av den nye dele/bytte/låne-økonomien. Nettjenesten AirBnB, som tilbyr overnatting i privateiede leiligheter, er en favoritt.

– Billigere

– Jeg har hatt stor glede av den. Blant annet i København. Da kan man bo sentralt til en billigere penge. Dessuten er noe helt annet å bo privat, sier en begeistret Sørli.

- Vi må være villige til å endre eksisterende forretningsmodeller. Det er noe man må jobbe med kontinuerlig. Hele tiden. Man må gjøre dypdykk i organisasjonen, men også gradvis. Lytte til forbrukerne. Legge til rette for utvikling, redegjorde Jernias styreleder.

Før hun gikk helhjertet inn i Canica investerte hun i norsk klesdesign. Sammen med venninnen Rikke Wiksén drev de klesmerket Wiksen. Da Sørli trakk seg ut i 2013, etter tre år på eiersiden, ble selskapet lagt ned.

Nå er det Centurie og Jernia, som omsetter for nærmere 1,7 milliarder kroner, som er hennes største forretningsansvar. Jernvarekjedens mål er å skape morgendagens faghandelseventyr. Men hva innebærer det?

- I Jernia skal vi hjelpe med veiledning når kunden kommer inn i butikken. Dessuten er det viktig å henge med på ehandel, forklarte Sørli.

Muligheter

Med utgangspunkt i den ferske Innovasjon Norge-sjefen Anita Krohn Traaseths utspill om at det må bli større aksept for å bli hyllet for annet enn idrettsprestasjoner i Norge, fulgte Sørli opp:

- Vi kan helt klart bli bedre på det. Legge til rette for at de at de mindre bedriftene, start-upene får muligheten til å satse og å komme seg opp, sa Sørli før hun la til at det norske kostnadsnivået er en hemsko.

- Det er ikke tvil at det er vanskelig for unge og nye å konkurrere internasjonalt, sa investoren. 

Da seansen med Sørli og de andre paneldeltagerne var ferdig var det tydelig at Stein Erik Hagens eldste datter hadde sagt det hun kom for.

– Jeg er ikke interessert i å snakke med dere, var beskjeden DN fikk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.