Nesten fire og et halvt år etter at han sammen med noen kamerater fra Molde besøkte London Boat Show, var det i dag Kjell Inge Røkkes tur til å forklare seg i retten.

- Vi kikket på noen båter på London Boat Show og spesielt en 56 fot Sunseeker som jeg likte, forklarte Røkke.

Celina Bella
Celina Bella
Dette var båten som senere ble Celina Bella. Røkke betegnet flere ganger kjøpet av båten til flere millioner kroner som noe tilnærmet et impulskjøp.

Ville slippe skolesituasjon
- Den var da så stor at man trengte et sertifikat for å kjøre den i norske farvann. Det visste jeg på det tidspunktet jeg kjøpte båten, sier Røkke. Røkkes kamerater besluttet å ta eksamen i Molde på et kurs som allerede var påbegynt.

Kjell Inge Røkke og advokat Ellen Holager Andenæs
Kjell Inge Røkke og advokat Ellen Holager Andenæs (Foto: Ida von Hanno Bast)
Røkke vurderte også dette, men ville heller finne et alternativ som krevde mindre undervisning sammen med andre elever, og hvor hans bakgrunn fra sjøen kunne brukes mer.

- Min tid i skolen var noe utfordrende for meg, jeg var og er ordblind. Jeg har ingen problemer med å lese, men å skrive og å være i en skolesituasjon er ingen yndlingssituasjon for meg, sa Røkke.

Valands oppgave

John Inge Valand
John Inge Valand (Foto: Ida von Hanno Bast)
Det var Røkkes personlige assistent John Inge Valand som fikk oppgaven med å undersøke hvilke alternativer Røkke da hadde. Løsningen med å ta svensk eksamen som privatist passet Røkke bedre.

- Jeg vil ha det enklest mulig, greiest mulig, minst mulig tid for meg slik at jeg kan få tillatelse til å føre båten, sier Røkke at han fortalte Valand.

Han la også vekt på at det skulle gjøres skikkelig og redelig.

Ingen spørsmål om pris
Røkke har i retten gjentatte ganger gjort det klart at alt som har å gjøre med økonomi når det gjelder hans båter blir håndtert av andre enn han personlig. Det kan gjelde alt fra betaling av dieselregninger til båtsertifikat.

Han hevder at han ble forespeilet at dette skulle koste ham 20- 30 000 kroner å ta sertifikatet, at det realiteten ble en større regning var aldri noe Røkke selv tok seg tid til å sette seg inn i.

- Hvis jeg kunne kjøpe en båt til ti millioner på mer eller mindre impulshandling så er jeg ikke den typen person som ville gå ned å spørre hva dette ville koste, men jeg fikk signal fra Valand om at det ville koste et sted mellom 20 og 30 000 å få anledning til å ta dette sertifikatet, sier Røkke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.