Noen biler selger bra på grunn av flinke forhandlere som er dyktige til å overbevise. Andre biler har et ry på seg å være uslitelige og praktiske. Og så har vi bilene som selger bare for at de ser fantastisk flotte ut.

Land Rovers nye modell, Evoque, kunne i prinsippet vært i siste kategori. Men røff prising og noen oppsiktsvekkende upraktiske løsninger sørger for at dette blir en nisjebil for de helt spesielt interesserte.

Og det er bra. Og litt synd.

De fleste som går for Evoque, kjøper jo bilen som et statement. Og da er det jo bra at det ikke går inflasjon i den. Ved å kjøpe en Evoque kommuniseres det at her tenker man litt utenfor boksen og at det faktisk går an å transportere seg selv på en elegant måte. Hadde alle kjørt denne som om det var en Passat, ville jo mye av poenget vært borte. Og da igjen er det jo synd at ikke flere får oppleve å bruke en Evoque daglig. Det er nemlig et friskt pust inn i en ellers traurig verden av kjedelige nye bilmodeller.

 

Se for deg følgende scenario: Range Rover Evoque står midt ute på en mørklagt parkeringsplass. Du trykker på nøkkelen for å låse opp. Bilen lyser opp med et visuelt smil og ønsker deg velkommen med fancy lyssetting. Fra sidespeilene projiseres et grafisk bilde ned på bakken av den karakteristiske profilen av den mest vågale og spennende bilen presentert det siste året. Projiseringen er en artig og totalt ubrukelig detalj. Men slike ting gir bilen det lille ekstra som ingen andre biler har.

Evoque ser fantastisk ut til å være en liten suv. Se på andre biler i dette segmentet, som BMW X1 og Audi Q3, og du vil bli sjokkert over hvor kul og annerledes Evoque er. Linjeføringen og uttrykket er så avantgarde at dette nok må være selveste antikrist for tyske bilingeniører.

Land Rovers navnepolitikk er interessant. Merket kalles Land Rover, men dette navnet blir for agrarproviniselt når det er snakk om jålemodeller som Range Rover og Range Rover Sport . For mer barske biler som Defender og Discovery kommer Land Rover-navnet mer til sin rett. Evoque heter selvfølgelig Range Rover til fornavn. Og etternavnet Evoque er jo også et forbannet jålenavn. Det er bare å smake på navnene:

Evoque

Defender

Navnet gjenspeiler bilen. Men det er noe herlig pretensiøst over Evoque. Den hever seg himmelhøyt over det skandinaviske, sosialdemokratiske jante. Dette er bilen for individualisten, noe som gjenspeiles i bakesetene. Det er forsåvidt behagelig og greit å sitte der. Problemet er at man må være på størrelse med Aksel Hennie for å greie å komme seg inn dit. Trøsten er at bilen også kommer som firedørs, men da ser den ikke like flott ut.

Evoque er fortreffelig å kjøre. Superkomfort og langt fremskreden luksus preger det hele. Setene er gode og materialkvaliteten overbevisende. Bilen er intuitiv å kjøre, og nettopp intuisjon er noe man kan trenge i og med at det er enorme blindsoner rundt hele bilen. Søstermerket Jaguar har gitt Evoque «girspaken», som i praksis er et lite dreibart hjul. Snedig.

 

Evoque er den perfekte vinterbilen. Firehjulsdriften sørger for at du kommer deg frem i de fleste situasjoner. Bilen er også høy nok til å forsere brøytekanter. Komforten på innsiden er også veldig god og godt tilpasset norsk klima. Det er varme i både front- og bakrute, og selvfølgelig også forsetene. Selv vindusviskerne har et eget vinterprogram. DNs testbil hadde også endel kjekt tilleggsutstyr, som for eksempel fjernstyrt kupé- og motorvarmer som går på diesel. Og for alle dere som ikke er så heldige å komme fra Snåsa, så sørger bilen for at du som sjåfør får varme hender. Det er nemlig varme i rattet. Nice.

Kjøremessig er det en fryd å farte rundt i Evoque. Mange vil sikkert klage på dårlig sikt bak og liten bakrute. Slikt fjas er selvfølgelig idioti å pirke på. Skal du ha det så veldig praktisk – velg trauste gjesp som Mitsubishi Outlander eller en Subaru Forester. Skal du signalisere noe som helst «imaaasch», som Fred. Olsen vil si, og stil, så kjøper man en Evoque. Og i et land som svømmer over av melk og honning, er heller ikke den horrible prisen noe å bry seg om.

 

Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.