Hvordan står det egentlig til med kreativiteten på norske arbeidsplasser?

Bra - i alle fall hvis man tar utgangspunkt i nordmenns selvbilde. Tre av fire nordmenn svarer nemlig "ja" på spørsmål om de anser seg selv som kreative. Bare to prosent mener at de ikke er kreative i det hele tatt.

Likevel sier kun én av fire at de opplever at de får muligheten til å være kreativ på jobb, viser ManpowerGroups nye Work Life-undersøkelse. Og dét gjør mange kreativt frustrerte, noe som innebærer at de som synes det er viktig å være kreativ på jobben ikke har mulighet til å være det.

- I dagens kunnskapsintensive verden er kreativitet og innovasjonsevne ettertraktede egenskaper, og mange bedrifter har dette blant sine verdier. Når mange arbeidstakere sier de ikke får muligheten til å vise kreativitet, kan arbeidsgivere gå glipp av verdifull nytenkning for bedriften, sier konsernsjef Maalfrid Brath i ManpowerGroup.

Vil ha ros og anerkjennelse
Når de tenker på kreativitet, går følgende ord igjen: "Oppfinnsomhet", "frihet", "fantasi" og "nytenkende". Andre ord som nevnes ofte er "løsningsorientert" og "skapende".

Tilbakemeldinger i form av ros og anerkjennelse er viktige tiltak som bidrar til økt kreativitet på arbeidsplassen, ifølge funn fra Work Life-undersøkelsen. Det er også viktig å ha muligheten til å kunne føre egne forslag videre. Å ha gode systemer for å utnytte medarbeidernes ideer blir også nevnt.

- I jobbsammenheng er løsningsorientering og nytenkning viktig for å få frem nye og smartere måter å løse arbeidsoppgavene på. Funnene i undersøkelsen er dermed en oppfordring til alle ledere om å legge til rette for at de gode ideene skal komme opp og frem, sier Brath.

Selv om de fleste spurte har stor tro på egen kreativitet, er de mer skeptiske til kollegenes: Bare seks prosent svarer at kollegene deres er kreative i svært stor grad, 40 prosent i ganske stor grad og 43 prosent at de er kreative i ganske liten grad.

Det kreative selvbildet er sterkest innen media/kultur, der 48 prosent oppgir at de absolutt er kreative. Minst villige til å beskrive seg selv som kreativ er man innen økonomi og finans og helsevesen og sykepleie, der færre enn hver femte ansatte absolutt betrakter seg som kreativ.

Her jobber de mest frustrerte
De mest kreativt frustrerte jobber innen kundetjeneste. Også innen media/kultur og kontor/administrasjon er den kreative frustrasjonen oppsiktsvekkende stor.

Kreativitet kommer sjelden på bestilling - noe som lett kan føre til stress og frustrasjon. En av fire kjenner kreativt press, og størst er presset til å måtte være kreativ innen marked, reklame, PR og informasjon samt i de pedagogiske yrkene.

Fire av ti norske arbeidstakere sier at de har opplevd at en medarbeider eller kollega har tatt en av deres ideer og presentert den som sin egen. Særlig i management-bransjen virker det som det er mange idétyver. Der har hele 62 prosent opplevd at noen har stjålet ideene deres.

Å stjele andres ideer (eller innrømme at man har gjort det), er det imidlertid betydelig færre som gjør.

Bare 1 av 100 norske arbeidstakere sier at de flere ganger har tatt æren for en idé som egentlig kom fra en kollega.

Les også: Her er verdens minst stressende yrker

4 tegn på at du bør finne deg en ny jobb

Norge på flinkis-bunnen i Norden (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.