- Innovasjon er å skape verdi, sier forsker Martin Kruse ved Institutt for Fremtidsforskning i København (IFF) til DN.no.

Fredag var Kruse i Oslo for å snakke til arbeidsgiverorganisasjonen Virkes medlemmer om IFFs nye rapport "Innovasjon og ledelse". I rapporten tas det utgangspunkt i at kreativitet og innovasjon er helt avgjørende konkurranseparametre for fremtidens bedrifter.

 

- Fra å være et relativt begrenset begrep, har "innovasjon" utviklet seg til å idag omhandle en hvilken som helst prosess som skaper verdi. Det kan være sosial samling som i siste omgang er med på å skape en bedrift som har suksess. Det er derfor innovasjon når medarbeiderne spiser pizza og drikker fredagsøl sammen. Det holder imidlertid ikke å si at "vi skal bli best på markedet" for å være innovative, utdyper Kruse.













Medarbeiderfokus
Kruse og forskerne ved IFF har blant annet undersøkt hva som kjennetegner en god leder.

- Forskningen viser først og fremst at gode ledere har et medarbeiderfokus, altså et fokus på skape de riktige vilkår for den enkelte medarbeider. Den konklusjonen tror jeg er veldig viktig, sier Kruse

Rette menneskene
For å kunne skape innovative bedrifter, er det Ifølge fremtidsforskeren alfa omega å finne de rette menneskene til jobben. Dette er mennesker som virkelig vil være der de er og som brenner for det de gjør.

- Finn de menneskene som lever ut sin egen visjon. Mange mennesker er hvor de er av ren tilfeldighet, og det er som regel ikke det de drømte om til de var 22 år. Vi har alle en personlig visjon for oss selv, men det er langt fra alle som lever ut visjonen.



- Vi blir ikke virkelig lykkelige blir før vi føler at det vi gjør gir mening. Det skal ledere sørge for, legger Kruse til.

Hardt mot hardt
Kruse understreker samtidig at de mest innovative lederne ikke nødvendigvis passer inn i denne beskrivelsen. Innovasjon kan i noen tilfeller også kan bety å sette hardt mot hardt, hevder han. I den forbindelse peker fremtidsforskeren på at det finnes to vidt forskjellige type ledere med suksess, og at det her ikke finnes et sett med "gylne regler".

- For eksempel var Steve Jobs ingen positiv fyr, men han var en innovativ leder. På Noma i København, som er kåret til én av verdens beste restauranter, var det ramaskrik fordi sjefen skriker til medarbeiderne. Dette er ledere som er sinnsykt oppslukt i det de gjør, har høye standarder og ikke går på kompromiss med prinsipper.

- De har en veldig hard lederstil og stiller sinnsykt store krav til medarbeiderne. De er "crèam de la crèam", og de beste innovative lederne vi ser. De kreative og kreative mennesker kjennetegnes ofte ved at de er karakteristiske. Men de er ikke gode ledere i den forstand. Dette er paradoksalt, og jeg tror det gjelder å finne en kombinasjon mellom de to lederstilene, avslutter Kruse.

Les mer: - Unngå ledernes «7 dødssynder»

- «Rock’n roll-lederne» er de beste (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.