Andel studenter som står uten fullført grad etter ti års studier, har økt med 2 prosent i løpet av 20 år, viser tall fra SSB.

En fullført grad vil si utdanninger som er fullført med bestått karakter.

- Man gir ikke god nok oppfølging og veiledning til studentene, sier leder Kim O. Kantardjiev i Norsk studentorganisasjon.

Han mener presset på studentene er stort samtidig som kvaliteskontroll ikke blir gjennomført.

Flere menn enn kvinner slutter
Av de rundt 37.300 nye studentene som begynte på høyere utdanning høsten 1989 fullførte 65 prosent en grad i løpet av ti år. Tilsvarende andel for de drøyt 40.300 studentene som begynte ti år senere, var 63 prosent.

Det er flere menn enn kvinner som ikke gjør seg ferdig med studiene. I 1999-kullet sto 44 prosent av mannlige studenter uten fullført grad etter ti år, som er en økning på drøyt 5 prosent sammenlignet med 1989-kullet. Andelen kvinner uten fullført grad har holdt seg stabil på rundt 31 prosent i samme periode.

Foreldres utdanningsnivå påvirker
Hvorvidt man gjennomfører studiene, påvirkes av foreldrenes utdanningsnivå. De som har foreldre med grunnskole som høyeste utdanning, er mer utsatt for å avslutte studiene uten grad.

Blant studenter som hadde foreldre med høyere utdanning er det 19 prosent flere som fullfører enn studenter hvor foreldrene kun hadde grunnskoleutdanning.

Den største forskjellen finner er blant studentene som har fullført en grad på mer enn fire år. De som hadde foreldre med høyere utdanning, hadde en andel på 42 prosent som fullførte en grad på mer enn fire år. Tilsvarende tall for studenter som hadde foreldre med grunnskoleutdanning, var kun 6 prosent.

Flere årsaker til avbrutt studie
Ifølge forskning kan årsakene til at studenter velger å avbryte høyere utdanning være mange og sammensatte, men de kan deles inn i trehovedtyper; individuelle årsaker, forhold ved lærested og studium, og eksterne, samfunnsmessige årsaker.

Individuelle årsaker omfatter studentenes studieforutsetninger, motivasjon og innsats, sosial bakgrunn, kjønn og etnisitet. Jentene har bedre karakterer fra videregående enn guttene, og kan dermed være bedre rustet til å fullføre et utdanningsløp.

- Man stiller stadig strengere krav til studentene i form av flere innleveringer og strengere gjennomføring. Samtidig er studentene en gruppe som er dårlig økonomisk stilt. Dette fører til at det er vanskelig å klare seg på de summene mån får utbetalt, og mange jobber mye. Dette samlet sett fører til at mange ikke fullfører, sier Kantardjiev.

Mister motivasjon
I tidligere forskning er det funnet en klar sammenheng mellom karakternivå og hvem som slutter. Hvis studenten har svakere karakterer, og foreldrene har et lavt utdanningsnivå, øker sjansen for at vedkommende slutter.

Forhold ved lærested og studium påvirker gjennomføringen ved at god undervisning og tett oppfølging av studenten kan hindre avbrudd. Studier som har fast struktur, har oftere lavere frafall enn de mer løst organiserte studiene.

Når det gjelder eksterne, samfunnsmessige årsaker, omfatter det blant annet studentenes økonomi, slik at kostnader ved å studere og omfanget av studiestøtten kan påvirke avbrudd.

I tillegg kan det være mer fristende for studenter å avbryte studiet dersom det er gode muligheter for å få jobb. Er derimot arbeidsledigheten høy, er det kanskje flere som velger å studere, selv om de egentlig er mest motiverte for å jobbe. Dette kan føre til at noen avbryter studiet på grunn av dårlig motivasjon.

Les også:
Unge velger bort oljeutdanning
Her vil vi studere i 2012
Studiestøtten holder ikke tritt
Ingeniørstudent: - Jeg føler meg ikke så skreket etter
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.