Indra Nooyi er omtalt som en av de mest ydmyke næringslivstoppene i USA. Men toppsjefen for leskedrikk- og snacksgiganten PepsiCo la lite imellom under World Economic Forum i Davos da hun snakket om det å lede et multinasjonalt selskap i kjølvannet av finanskrisen.

Får næringslivet kritikk som fortjent etter finanskrisen?

– Nei, mener toppsjefen.

En toppsjef skal tenke på at selskapet skal leve lenge. Ikke på hvor lenge toppsjefen selv skal sitte Nooyi

– Vi skal være forsiktige med å demonisere næringslivet. De som jobber der er en del av samfunnet. Når de går hjem er de mødre, fedre. Vi er ikke monstre uten samvittighet når vi går på jobb, sa Nooyi.

Mener kritikerne bommer
Temaet for seminaret var “Doing business the Right way”.

Bakteppet var finanskrisen og etterspillet, som har fått mange til å miste tilliten til store multinasjonale selskaper. Skatteflukt, kapitalflukt og motstand mot regulering er blant tiltalepunktene mot selskapene. Nooyi mener kritikerne treffer feil.

– Er det en liten gruppe som skapte finanskrisen, så la oss isolere dem. 90 prosent av selskapene har uansett gjort en god jobb.

- Må ha tillit til næringslivet
Og de resterende selskapene bør få tillit og hjelp til å vokse.

– Næringslivet er de eneste velfungerende enhetene som er igjen i verden i dag. Om vi ikke har et vellykket næringsliv så vet jeg ikke helt hvordan verden skal gå fremover. Du må ha tillit til næringslivet! Alle tror på frivillige organisasjoner men de skaper ikke jobber. De tar opp saker.

Men Nooyi vedgår at selskapene selv har et grunnleggende problem.

Hun sier de har blitt og fortsatt i for stor grad blir drevet at investorer med kortsiktig horisont.

– De kortsiktige aksjonærene er ofte de som snakker mest. De snakker mye. De vil ha utbytte, men utgjør bare en liten minoritet. Og selskapet må forholde seg og endre seg etter denne lille gruppen.

- Selg mer sukker og fett
Hun mener tilliten til selskapene kan gjenoppbygges dersom selskapene også begynner å tenke og arbeide mer langsiktig.

– En toppsjef skal tenke på at selskapet skal leve lenge. Ikke på hvor lenge toppsjefen selv skal sitte.

Hun dro frem et eksempel fra eget selskap, der PepsiCo besluttet å redusere sukkerinnholdet i leskedrikkene sine.

– Vi fikk beskjed om at det er vår jobb å selge mer sukker og fett. ”Vi vil ha høyere utbytte”.

- I dag kommer den samme investoren etter oss og spør oss hvorfor vi ikke snudde oss raskere, sier hun.










Les også:
Elever betaler dyrt for å få større utfordringer
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.