- Vi støtter bedrifter til å bli bedre, og det betyr ofte å gjøre ting smartere og mer effektivt. Kutte kostnader eller øke inntekter. En problemstilling kan være «Vi har hatt utfordringer med økende kostnader de siste årene, kan dere hjelpe oss, å si hvor og hvordan vi bør kutte? Og gjennomføre tiltakene?», sier Petter Vold, partner og leder av rådgivningsenheten til PwC.

– Er det ikke slik at den vet best hvor skoen trykker, den som har den på?

– Ja, og i alle bedrifter finnes det veldig mye kompetanse. Vår rolle er å få den kompetansen opp og frem, og kombinere den med våre eksperter. Vårt bidrag er nye, friske øyne, et metodeverk for å strukturere problemstillingen og bringe ekspertise som kan si noe om andre selskaper i andre bransjer.

– Dere er en slags personlig trener for bedriftene?

– Det er greit begrep, en personlig trener skal også hjelpe klienten til å bli bedre.

- Hva skjer om dere ikke har noen slike "prosjekter"?

- Jeg pleier å si at roten til alt vondt for en konsulent er å ikke ha prosjekt. Det er noe vi har fullt fokus på, spesielt når det gjelder de nyansatte. Alle skal ha et prosjekt fra dag én, og når man er ferdig skal perioden uten prosjekt være minst mulig. Men noe tid vil det alltid være.

– Hvordan ser en vanlig dag ut i PwC?

– Ingen dager er like, og hva man gjør rent praktisk handler om hva slags prosjekt man er på. Primært starter dagene gjerne ute hos kunden, der man er i et møte med resten av prosjektteamet. Et prosjektteam er gjerne to til fem personer fra PwC og det samme fra kunden. Vi går gjennom dagsplanen, og fordeler arbeidsoppgaver. Etter morgenmøtet er det typisk en workshop eller arbeidsmøte der man diskuterer en konkret problemstilling.

- Er det lange dager?

- Det er veldig forskjellig. Det høres ut som en floskel, men hos oss er det ikke noe press på å jobbe 60 timer i uken. Noen av de nye jobber 45 timer i uken, andre jobber 60. Det er opp til en selv, noen ønsker å jobbe mye - mens andre vil jobbe mindre på grunn av livssituasjonen. Vi har ikke noe krav som sier du skal jobbe så og så mye. Vi er opptatt av balanse.

- Hvem passer til å være konsulent?

- Du må være analytisk. Samtidig er det viktig å ha gode evner til å gå overens med forskjellige typer mennesker, vi sitter ikke på bakrommet og lager en rapport. Vi er sammen med kunden. Derfor vil jeg nesten si at sosiale og medmenneskelige egenskaper er like viktige som de analytiske. Du må også være "frempå stolen" og nysgjerrig.

- Hvorfor ble du konsulent?

- Jeg var ikke 100 prosent sikker på hva jeg ville spesialisere meg i, og da var konsulentbransjen en god start på arbeidslivet. Du får en bred plattform, og prøvd deg på mange ulike problemstillinger og ulike bransjer.





Les også:

<b>Studenter har gjenoppdaget konsulentbransjen </b>

<b>McKinsey utvider søket etter flinke studenter </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.