- Kampen om ingeniørene er knallhard. For å tiltrekke oss de beste må vi tenke innovativt, og bruk av sosiale medier i rekrutteringssammenheng øker sjansen for å unngå feilansettelser, sier Head Energy-sjef Morten Leikvoll til DN.no.

Head Energy er en hurtigvoksende og rendyrket leverandør av ingeniørkompetanse til selskaper i olje, gass og energi, etablert ifjor. Selskapet eies og ledes av en gruppe vestlendinger med lang erf#229 fra ingeniørbransjen, entreprenørskap og ledelse, og har hovedkontor i Bergen og avdelinger i Stavanger, Haugesund og Austevoll. Innen 2014 er målet å være en nasjonal leverandør med 400 ansatte.

Amerikanske undersøkelser viser at over 6 av 10 virksomheter finner aktuelle kandidater til ledige stillinger i sosiale nettverk. Og nesten 9 av 10 venter å gjøre det innen ett år.

Sosiale medier som LinkedIn, Twitter og Facebook har aldri vært viktigere i rekrutteringssammenheng enn de er i dag. Stadig flere bedrifter dropper ordinære stillingsannonser og stoler fullt og helt på online-nettverk og andre nettverk for å få tak i rett person til rett jobb.

Les mer: Dropper du sosiale nettverk? Da kan drømmejobben gå tapt

Skal vokse fra 50 til 400
- Vi satser strategisk på sosiale medier, både når det gjelder rekruttering, kommunikasjon og markedsføring. Siden mai har vi ansatt 35 ingeniører - 3 av 4 fant vi gjennom sosiale nettverk, opplyser Morten Leikvoll.

I dag har selskapet 50 ansatte. Ytterligere 20 ingeniører skal ansettes innen nyttår, og Leikvoll er sikker på at også flere av disse vil bli rekruttert via sosiale medier som LinkedIn, Facebook og Twitter.

- Sosiale medier er utrolig spennende, og spesielt LinkedIn. For det første er det en kjempemåte å markedsføre oss selv på, dessuten er det lett å finne akkurat de kandidatene vi er på jakt etter. Også Facebook og Twitter brukes i rekrutteringsjakten, forteller han.

- Må være aktive på sosiale medier
- Å annonsere gjennom tradisjonelle kanaler holder ikke i dag. Vi må tenke nytt og annerledes. Verden går fremover og det skjer mye innovativt på rekrutteringsfronten. Vi må være der det skjer, sier Leikvoll.

Head Energy oppfordrer alle sine ansatte til å være aktive på sosiale medier.

- Vi vil at de skal bygge nettverk. De ansattes relasjoner anser vi som en stor ressurs med rekrutteringspotensiale. Samtlige ledere i selskapet må dessuten forplikte seg i ansettelseskontrakten til aktiv deltakelse på LinkedIn og Twitter, sier han.

Les også: McKinsey bruker halve staben på rekruttering av ungdom (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.