«De er smarte jenter, med masse fremtidsutsikter og planer. Men først og fremst er de en gjeng bortskjemte rikmannsdøtre som nå skal feire russetiden til gangs!»

Slik ble en jentegjeng fra Asker solgt inn til norske hjem av TVNorge og produksjonsselskapet Monster i 2006.

Våren da over 100 000 nordmenn ble med på russefeiringen fra sofaen.

Hva fikk de se? Mye planlegging, mye penger. Dansing og drikking. Maling og snekring. Sydentur, russetreff og klammeri med politiet da russebussen ble avskiltet av politiet på 17. mai.

- ”Russejentene” var vel aller mest en hyggelig venninnegreie, sier Bettina Flatland (25).

- Det var jo så uskyldig, sier Martine Flatlie (25).

- Som et fotoalbum i film fra da vi var 18, mener Julie Myrholt (25). Søsteren Janicke Myrholt (25) nikker og legger til:

- Noe å vise barnebarna.

Fra TV til CV
Men er det egentlig noe å vise sjefen? Hodejegere og PR-rådgivere har gang på gang advart mot reality-deltakelse: ”Viser mangel på seriøsitet”, ”svekker troverdigheten”, ”som å fjerne alt det positive på CV’en”.

Men seks år etter at vennegjengen fra Asker delte russetiden med resten av Norge, har ingen av dem fått spørsmål om serien på jobbintervju.

Ferske i arbeidslivet, med faste jobber i attraktive firmaer med base i Oslo og New York, mener de bestemt at reality-serien har aldri bremset dem. Snarere tvert i mot:

- Jeg tror vi ble enda modigere. Vi lærte å være enda mer uhøytidelige, og skjønte at det kan lønne seg å kaste seg ut i det, sier Janicke Myrholt.

Det er Bettina enig i:

- Jeg anbefaler ingen i ung alder å være med på reality-tv. Men grunnen til at vi ble med på ”Russejentene”, er vel noe av den samme som grunnen til at vi er hvor vi er nå: Vi var og er uredde, og griper mulighetene som blir gitt oss, mener Bettina.

- Disse egenskapene kan gjøre at man stiller opp i en dokusåpe, men man tør også å søke på de kuleste jobbene. Det får deg lengre, sier Bettina.



Seks jenter, seks karrierer - og veien dit:

 

Nå står Bettina Flatland (25) helst bak personen foran kamera.

Stilling: Kommunikasjonsrådgiver i hotellkjeden Choice
Utdanning: Bachelor fra Copenhagen Business School i økonomi og kommunikasjon med utveksling til City University of Hong Kong. Mastergrad i Internasjonal business og strategi med utveksling til FGV São Paulo , Brasil Språk og kulturfag ved University of San Diego.

- Jeg vokste opp i en TV-familie, og har nok alltid visst at jeg skulle jobbe med noe medierelatert.

Helt siden barnehagealderen har Bettina Flatland sett lys og kamera i aksjon på TV-studioet til faren Hallvard Flatland, programleder og TV-Norge-grunnlegger.

Mens lillesøster Katarina Flatland allerede jobber som programleder, har Bettina nå stilt seg bak personen foran kamera: Hun er en av fire som bistår Petter Stordalen og konsernledelsen i Nordic Choice-kjeden med kommunikasjonsråd og mediestrategi.

- Det var ikke ”Russejentene” som skapte min interesse for media, men intervjuene jeg gjorde i forbindelse med serien har vært en nyttig erf#229. Det er lurt å ha vært på den andre siden av bordet når man skal trene andre i å bli intervjuet, sier Bettina.

- Jeg passer til å være kommunikasjonsrådgiver fordi jeg liker å jobbe med mennesker. I tillegg er jeg uredd og har opparbeidet meg forretningsforståelse gjennom businesstudiene.

Om hun noen gang skal tilbake foran kamera, tenker hun ikke på nå:

- Under utdanningen er man nødt til å tenke strategisk i forhold til skole og studier, og hvor man ønsker å være om tyve og tredve år. Men når jeg nå har kommet meg i en spennende jobb, vil jeg fokusere på å gjøre en god jobb her og nå. Jeg tror ikke det lønner seg å hele tiden tenke på hva som skal være ditt neste steg. Jeg er ingen CV-rytter.

 

Analytiker på Wall Street

Ane Launy (25) trives best når hun risikerer mest.

Stilling: Analytiker i Goldman Sachs
Utdanning: Bachelor of Commerce ved University of British Columbia, Canada. Kinesisk ved University of British Columbia og Shandong University, Kina

- Det mest spennende med jobben min, er å ta risiko. Når min analyse og mitt arbeid bidrar til at vi eller klientene våre gjør en investering, og det går riktig vei: Det er et skikkelig kick for meg.

Klokken er syv når Ane kommer inn døren på morgenmøtet på Goldman Sachs, Wall Street. Kanskje har hun vært på jobb siden halv syv og forberedt seg til en presentasjon om et av selskapene hun dekker.

Meglere og tradere noterer mens hun forteller. Resten av arbeidsdagen diskuterer hun nye investeringsmuligheter med klienter. Når markedet har stengt og det for lengst har blitt kveld, har hun endelig tid til trening, venner eller en klientmiddag.

- Det mest utfordrende med jobben min er nok alle kravene som stilles til meg. Miljøet er intenst og veldig kompetitivt, både på godt og vondt. Det er alltid noen som kommer noen timer tidligere, eller jobber noen timer senere.

Ane fikk platekontrakt som 14-åring med tenåringsduoen Lollipops, men tre CD’er og utallige konserter senere, fant hun ut at musikkbransjen ikke var rett sted.

At det ble finansbransjen, var mye på grunn av et aksjeforvalterprogram på økonomistudiet i Canada, hvor hun fikk jobbe med å investere penger sammen med en liten gruppe studenter, med veiledning fra finansveteraner.

- Hvem passer til å jobbe i finansbransjen?

- Mange, og særlig jenter, tror det er bare én type mennesker som passer til å jobbe i finansbransjen. Det er feil. Men å jobbe i en investeringsbank i New York er intenst, man må hele tiden forholde seg til mennesker med ulike bakgrunner og synspunkter, så man drar nytte av å være utadvent, arbeidsom og nysgjerrig.

Karrieretips: Skaff deg mentorer! Å snakke med analytikere og sjefer i fond og banker ga meg et bedre bilde av hvilke jobber som fantes der ute og hvilken jobb som ville passe best for meg.

 



Gründer og gullsmed

Celine Gulset (26) valgte håndverk foran business – og ble gründer.

Stilling: Gullsmed
Utdanning: Fireårig gullsmedutdannelse ved Københavns Tekniske Skole

-Det er en ære å kunne lage forlovelsesringen til en som skal fri.

I et studio på Nesbru i Asker sitter Celine lent over en massiv arbeidsbenk av tre. En ildstråle skyter mot ringen, som skifter farge fra sølv til rødbrunt. Med en stor pinsett holdes ringen helt, helt stille, mens nytt metall smeltes inn, så langsomt at det ikke synes før etterpå, når hun skrur av flammen i loddepistolen.

Dagene varierer med reparasjonsoppdrag, omsmelting av smykker og formgivning av nye smykker. I perioder med mange bestillinger nærmer klokken seg midnatt før arbeidsdagen er over.

-Jeg kan file, tilpasse og lodde i timevis uten å se at klokka har gått, sier Celine.

-Jeg er veldig tålmodig. Og det må man nok være for å være gullsmed. Det tar mange timer, og er et nøyaktighetsarbeid. En ring kan ta alt fra et par timer til det mangedobbelte.

Siden Celine kom med sin første smykkekolleksjon i november i fjor, har hun startet selskap i eget navn. Hun legger ikke skjul på at det er tøft å starte for seg selv:

-Gullprisene har økt voldsomt, og konkurransen med de store smykkekjedene er hard. I tillegg har jeg en del oppstartskostnader, og det er skummelt å ikke være sikker på at man får solgt nok, sier Celine.

-Jeg må regne med å jobbe hardt og mye, men jeg synes jeg er heldig som kan jobbe med akkurat det jeg har lyst til.

Celines karrieretips: De personlige egenskapene dine kan si mye om hvilket yrke du bør velge. Ta deg tid til å tenke nøye gjennom valget, og velg etter trivsel og interesse, framfor etter hva som er populært for øyeblikket.

 

Tekstforfatteren

De beste ideene kommer når Martine Flatlie (25) er stresset.

Stilling: Tekstforfatter i kommunikasjonsbyrået Creuna
Utdanning: Bachelor i tekst fra Westerdals School of CommunicationJournalistikkstudier ved Kingston University i London Språkstudier ved University of San Diego

-Det som betyr mest i denne bransjen er det du leverer og presterer. Du kan ikke gjemme deg, ideene og alt du leverer blir veldig synlig.

På et kontor fylt til randen med ruteskjorter og unge, ivrige ansikter foran store skjermer finner du Martine Flatlie. Kanskje trykker hun seg gjennom internett på jakt etter informasjon om det nye produktet hun skal selge, eller kanskje sitter hun tilbakelent i reklamebyråets massive puter og leter etter den perfekte reklameideen. Eller kanskje står hun i et møterom med klienter og presenterer nettopp den ideen.

- Hvordan føles det å måtte prestere noe kreativt hver dag?

- Det kan være veldig slitsomt. Men jeg blir trigget av stress, og det er en fantastisk følelse å komme i mål med en god idé. Makkeren min har jeg jobbet med siden studiene, og vi jobber fram ideene sammen.

Under studiene fikk Martine og makkeren Marte Alstad Hansen i oppgave av et reklamebyrå å skape en fiktiv karakter som levde på internett. Martine og makkeren fikk en million treff på Youtube med figuren Tor med hammeren – og en praksisplass i firmaet.

-Det er viktig å jobbe med portofolien, mappen med de beste arbeidene dine, gjennom hele studiet. Det er slik du får deg praksisplass og jobb etterpå, sier Martine.

-Men du blir aldri utlært, for god reklame har ingen fasit.

Martines karrieretips: Når du er i kreativ krise: Prøv BBB – Bath, Bed and Bike. Det er ofte der ideene kommer.

 

Business-tvillingene

Tvillingene Janicke og Julie Myrholt (25) ville være forskjellige.

Janicke Myrholt
Stilling: Junior-produktsjef i L’oréal
Utdanning: Bachelorgrad i internasjonal business fra European Business School i London med utveksling til Institute Superieur de Commerce i Paris. Halvårlig kulturstudium ved University of California Santa Barbara
Julie Myrholt
Stilling: Trade marketing konsulent i Nidar
Utdanning: Bachelorgrad i økonomi og psykologi og mastergrad i internasjonal business fra Copenhagen Business School med utveksling til San Diego State University Halvårlig kulturstudium ved University of San Diego

- Når man er tvillinger får man et ekstremt behov for å bli sett på som to personer. Det var vel derfor vi valgte forskjellige skoler i forskjellige land. Likevel endte vi med ganske like jobber innenfor to ulike bransjer.

Begge jobber med idéutvikling, planlegging og utførelser av salgskampanjer med butikkmateriell og evaluering av produkter. I løpet av en vanlig arbeidsdag er de gjerne innom flere ulike prosjekter, jobber med ideer i team, planlegger et prosjekt, evaluerer et annet.

- Det beste med en slik jobb, er balansen mellom det kreative og det strategiske. Det viktigste for slike jobber er å kunne ha mange tanker i hodet på en gang, å kunne kommunisere ideer godt og å samarbeide godt med andre, mener de.

Janicke har ansvar for salongsolgte hårfargeserier som en av L’oréals yngste produktsjef. Julie begynte i Nidar i fjor høst, og prosjektene hun jobber med er fortsatt i støpeskjeen.

- Drømmejobben, mener begge.

- Med bratt læringskurve, sier Julie, og legger til:

- Det mest spennende er å få være med på hele prosessen – fra idé til gjennomføring. Og det er gøy å få lov til å jobbe med godterier som alle har et forhold til, sier Julie.

Janicke kan allerede se resultater av sitt arbeid på vindusplakater i frisørsalonger over hele landet. Det morsomste er likevel nærkontakt med mennesker, mener hun:

- Når jeg endelig kan presentere et prosjekt jeg har jobbet med lenge, og ser engasjerte øyne hos publikum – det er et fantastisk øyeblikk, mener Janicke.

Myrholt-tvillingenes utdanningstips: Ikke gjør som mora di sier! Det har skjedd mye på utdanningsfronten de siste årene, og foreldre er ikke alltid oppdaterte. Sett deg selv inn i alle mulighetene som finnes.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.