– Vi så at studentene trengte hjelp. Det var studenter som slet med oppgaver. I noen fag er det også slik at siste forelesning før kan være en måned før eksamensdagen, og vi så en mulighet til å hjelpe studentene i denne perioden, sier Stian Sørhagen (23).

– Vi tenket at det burde finnes en løsning som kan være lett tilgjengelig for alle. Det måtte jo være en nettbasert løsning

For to år siden startet han på entreprenørskapslinjen ved BI i Nydalen. Kort tid etter dukket ideen om å selge eksamenskurs på nettopp BI. Nå er den satt ut i livet.

Sammen med medstudent Thomas André Talsnes (23) utviklet de ideen, nettsiden og selskapet enkeleksamen.no. På denne siden kan BI-studentene få tilgang til online-forelesninger der tidligere studenter i de ulike fagene går gjennom pensum ved hjelp av et digitalt skrivebrett og egenproduserte øvingsoppgaver.

Prisen er 399 kroner per kurs.

Blandet mottagelse
– Vi tenker ikke at vi tjener penger på late studenter eller dårlige forelesere. Vi ser på oss selv som et supplement, en slags studieguide på veien til eksamen, sier Sørhagen.

– Er ikke dette en oppgave for skolen?

– Vi har hatt dialog med skolen, og har fått blandet mottagelse. Noen er positive til konseptet vårt, andre er kritiske. Vi skulle selvfølgelig ønske at noen ville støtte oss økonomisk. Men utdannelsesbransjen er konservativ, og det ville vært en lang prosess for skolen å innføre noe som dette. Vi har bedre mulighet til å prøve ut nye ting.

Sørhagen sier at 340 studenter hittil er registrerte brukere av tjenesten siden semesterstart. I tillegg kommer ytterligere 200 som testet ut betaversjonen før sommeren.

– Alle pengene vi får inn går tilbake til systemet, sier Sørhagen.

Blant annet har de investert i filmutstyr og leier studio for å ta opp forelesningene.

– Kursholderne får betalt for å utvikle og holde kursene. Men vi, gründerne, tar ikke ut lønn, sier Sørhagen.

– Alle på laget er studenter som ser dette som en god erf#229 å ha med seg. Plattformen er utviklet av utrolig flinke programmerere som studerer ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole. I tillegg tilknytter vi oss toppstudenter ved BI som undervisere i faget, sier medgründer Thomas André Talsnes.

– Hvordan kvalitetssikres opplegget?

– Undervisningsopplegget som studentene laget blir gjennomgått av andre studenter som også har toppkarakterer i faget.

 

Millionomsetning

I snart to år har Aspiri Norge as satset tungt på å tilby eksamenskurs til studenter, særlig ved BI. Selskapet omsatte for tre millioner kroner ifjor.

Forretningsmodellen er intensivkurs tett oppunder eksamensdatoene. De fleste kursene koster mellom 1000 og 1500 kroner.

– Er det god butikk?

– Ikke foreløpig, sier Andreas Bjerkedal, daglig leder og deleier i Aspiri Norge.

Selskapet hadde et resultat før skatt på 75.000 kroner ifjor.

– Men hvis vi fortsetter med å ha fornøyde studenter så kan det bli det på sikt. Å tjene penger er ikke det jeg fokuserer på når jeg driver forretningen. Pengene kommer uansett som et resultat hvis man leverer en god tjeneste, sier Bjerkedal, som også er involvert i et annet selskap som tilbyr privatundervisning, Onlearn as.

Økt pågang før eksamen

BI-student Stian Sørhagen sier han ikke tenker på Aspiri som en konkurrent.

– Etterhvert er planen vår å ikke bare tilby eksamenskurs, men at dette også kan bli en komplett plattform. Målet er et sosialt nettverk der studenter hjelper studenter. Vi tror det er fremtidens utdannelsessystem, sier Sørhagen.

– Vi tilbyr dessuten tilgang på kursene i 180 dager, og er dermed ikke bare rettet mot skippertaksstudentene. Selv om vi merker at pågangen begynner å øke nå som eksamensperioden nærmer seg.

Kald skulder fra skolen
– Vi registrerer at den type tilbud utvikler seg, men har vært tydelige på at BI ikke har noe faglig ansvar for disse private initiativene. Vi ønsker ikke å bli assosiert med tilbudene, sier prorektor ved BI, Dag Morten Dalen.

Han leder den private handelshøyskolens arbeid med studiekvalitet.

Selv om studentene bak Enkel eksamen sier de så et behov blant studentene for en bedre vei mot eksamen, mener ikke Dalen at det er mangler ved undervisningsopplegget til BI.

– Jeg ser ikke dette som et uttrykk for at kvaliteten på det BI leverer er dårlig. Det er alltid potensial for å øke læringsutbyttet. At studenter tar initiativ til å veilede egne studenter er vi bare positive til, sier Dalen.

– Kan dere lære noe av dem?

– Det ville vært dumt å svare nei. BI utvikler tilbudet sitt kontinuerlig og kan lære av mange, også disse studentene.

– Men dere vil ikke ha noe med dem å gjøre?

– Vi kan ikke involvere oss i disse tilbudene. Da måtte vi tatt det fulle og hele ansvaret og gåttt god for det faglige innholdet, sier prorektoren, som legger til at skolen nettopp har åpnet et nytt multimedie- og læringssenter.

– Bruk av nettbaserte løsninger i undervisning og veiledning er et satsingsområde hos oss, sier Dalen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.