Det er bare minutter før en soldat skal skytes og bæres ut av en medsoldat på asfaltplassen inne i militærleiren. Et hundretalls skoleelever dytter inn ørepropper og hever mobilkameraene.

Tidligere Barne tv-sjef Asgeir Borgemoen har mikrofonen i hånden.

– Hoi! Få høre!

– Hoi, svarer forsamlingen,

– 1-2-3 wow, roper han.

– 1-2-3 wow!

Som i Afghanistan
Fire soldater kommer løpende inn. De møter motstand fra skogen, der ligger fienden og skyter. De «treffer» en av soldatene, han evakueres og stridsvogner ruller hjelpende til. Et helikopter sveiper over plassen. Utallige kanoner, skudd og cirka sju minutter senere har de vunnet.

Skoleelevene klapper.

– Det er fort og gæli, ifjor hadde vi en øvelse som tok lengre tid, men da ble det litt.., sier presseoffiser Fredrik Tandberg, nikker mot ungdommen, og simulerer en gjesp.

– Det er et typisk scenario fra Afghanistan, men det er ikke helt etter boken for det ville tatt mye lengre tid. Men det er et ekstrakt av det vi gjør i Forsvaret, et ekstrakt som er veldig visuelt, sier Tandberg.

3200 elever
Det er åpen dag i Forsvaret, og rundt 3200 skoleelever har fått fri fra skolen og blitt busset til Sessvollmoen for å oppdage utdanningsmulighetene og inspireres til førstegangstjeneste. Forsvaret betaler mat og transport, og har satt alle sine menneskelige ressurser i sving. Regningen kommer på rundt 700,000 kroner, ifølge major og rekrutteringsansvarlig Steinar Andersen.

Øker markedsføringen
– Det er veldig god avkastning, vi får inn 3000 kunder i målgruppen, så kontaktprisen blir lav, sier Andersen.

Det er femte gang arrangementet går av stabelen, og det er nå større og bredere enn noengang.

– Jeg kommer fra næringslivet og i 2006 slet vi med søkertallene for skole og utdanning i Forsvaret. Nå er det ikke et rekrutteringsproblem. Vi er blitt flinkere på markedsføring, og bruker nesten alle tilgjengelige markedsføringskanaler. Det er viktig at de riktige ungdommene velger oss for de riktige grunnene, sier Andersen.

– Får man kommunisert alvoret som ligger i valget av en karriere i Forsvaret?

– Ja, det kan se kult ut i dag, men det er ramme alvor for dem som jobber med det. Vi prøver å la det skinne gjennom, men det er vanskelig å få det i tilstrekkelig grad på en dag som dette. Når vi møter dem som er interessert i ettertid, er vi veldig nøye på å gi et ærlig og oppriktig bilde av hva det innebærer, sier Andersen.

I skuddet
En elev kommer bort og leverer en patron han fant på bakken.

Det skytes bare med ufarlig ammunisjon, men lyden er reell nok. Inni rockemusikken som ljomer over plassen, høres jevn skyting fra banen like ved.

– Hadde dere noen betenkeligheter med å arrangere dette etter 22. juli?

– Nei, vi har informert lærerne om hva som vil skje her. Referert til vår statsminister er det nå normale tilstander, og vi må jo vise frem det vi har, sier Andersen.

– Også har vi mange her som er flinke til å prate om det skulle være behov for det, legger Fredrik Tandberg til.

«Har du drept noen?»
På plassen er det full aktivitet. Unge soler seg på toppen av stridsvogner, kjører krasjsimulator og spiller Nintendo, som et eksempel på velferdstilbudet når du ikke er i kamp. Og selvfølgelig, bærer på tunge brosjyrer om alle utdanningsmulighetene.

– Det er en stor del folkeopplysning i dette. Nå møter man Forsvaret på mange færre plasser enn før, og for mange er dette første gangen de møter oss. Vi får spørsmål om alt fra «har du drept noen?» til hva slags utdanningsmuligheter som finnes, sier Tandberg.

– Hva er Forsvarets fremste kort i kampen om ungdom?

– Man skulle tro det var lønn som var motivasjonen, men de unge søker spenning og utfordringer fremfor gratis utdanning.

Møter skarp skepsis
Ikke alle er like fornøyd med arrangementet. Norges Fredsråd vil ha slutt på rekrutteringsdagen.

– Skaper du actionfylte og våpenglade aktiviteter for ungdommer i håp om at de skal velge Forsvaret som karrierevei, spiller du på ungdommens følelser fremfor rasjonelle valg. Det er en suspekt metode, og gir grunn til å frykte at unge rekrutteres inn i Forsvaret med intensjoner og motivasjoner som hverken Forsvaret eller det norske folk er tjent med, sier Hedda Langemyr, daglig leder i Norges fredsråd, en paraplyorgan for 27 fredsorganisasjoner i Norge.

Hun er skeptisk til at elevene tas ut av undervisningen for å delta på arrangementet.

– Dette er ikke akkurat en ungdomspolitisk samling, og kan vel ikke kvalifisere som fri for å ta del i politisk arbeid. Vi mener dette er noe elevene i samråd med foreldrene bør prioritere utenom skoletid, sier Langemyr.

Rekrutteringsansvarlig i Forsvaret, major Steinar Andersen er av en annen oppfatning.

– «Åpen Leir på Sessvollmoen» må sees på samme måte som når en hvilken som helst annet studieretning viser frem sine studie- og jobbtilbud på en konsentrert måte, sier han.

Adrenalinkick
– Dette er veldig bra, jeg så demonstrasjonen og fikk skikkelig lyst til å bli med. Det så kult ut, skikkelig adrenalinkick, sier Linda Vanneid (17).

Hun og Rikke Helen Tronrud (17) i ferd med å trekke på seg ABC-vernedrakter, og løper rundt på plassen for å teste hvordan det er å være beskyttet for kjemiske stridsmidler. Til daglig går de i andre klasse på reiselivslinja på Jessheim videregående skole.

Nå vurderer de å bli alt fra resepsjonist til soldat – begge deler innen Forsvaret.

– Jeg har aldri tenkt på Forsvaret før, men etter å ha vært her vurderer jeg veldig å gjøre det. Det virker som om de har det veldig gøy sammen og du sitter ikke akkurat inne på et kontor, sier Tronrud.

 



 

 



 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.





Flere saker fra DN Talent:

Bueskyting og refleksjon til 100.000 kr

Satser på eliteelevene

- Hjelpe de fattige og ta jobben til Rune Bjerke