Christopher Ludt Parmo (27) fikk jobb ett år før han var ferdig på NTNU – til tross for at det var finanskriseåret 2008.

– Og at jeg langt fra var den beste kandidaten, sier Parmo.

Under ett år etter at han startet på jobben i det anerkjente konsulentselskapet skjønte han at han ikke kunne bli værende.

– Vi som er kalt den nye dessertgenerasjonen vokser opp med at vi får tilgang til kjempegod utdanning og rask innpass på arbeidsmarkedet – særlig hos konsulentselskapene. Det gjør at mange glir inn på en karrierevei som selskapene spikrer for deg. Mange får mye ut av det, men for meg ble det lite motiverende. Det var altfor stort fokus på bare å fakturere timer, sier Parmo.

Blogg og LinkedIn
For å finne drømmejobben, gikk han systematisk til verks. Han leste seg opp på selskaper som virket interessante, i tillegg brukte han LinkedIn og andre sosiale medier aktivt for å finne ut hvilke karriereveier ansatte i de aktuelle selskapene tok. Han la også stor flid i å utvikle cv-en sin på LinkedIn. Og startet også en egen blogg for å gjøre seg mer synlig.

– Og så snakket jeg med folk som kjente selskapene. Jeg var ute etter å vite hva disse bedriftene drev med som var relevant i forhold til min kompetanse, og hva de ansatte faktisk jobbet med fra dag til dag, sier Parmo.

Etter å ha brukt et par måneder på kartleggingen, falt valget på Visma, som er leverandør av programvare og tjenester for økonomi og administrasjon. Stillingen som var utlyst var «management trainee». Det betydde i utgangspunktet en stilling på en lavere nivå enn han hadde, og at han også fikk lavere lønn.

– Men gjennom kartleggingen så jeg at de som hadde hatt tilsvarende stilling i Visma raskt ble løftet til ledernivåer i selskapet, sier Parmo.

Ansvar for 300 millioner
Det ble også tilfelle for ham. Etter syv måneder som trainee, fikk han i august stillingen som «business controller»/økonomiforvalter for Vismas software-divisjon. Plutselig satt 27-åringen med finansielt ansvar for et budsjett på 300 millioner kroner i fem land.

– Det er jo den stillingen jeg egentlig så for meg at jeg først kunne oppnå om fem år, sier Parmo fornøyd.

Han stortrives med ansvaret som følger jobben, og med Visma som arbeidsgiver.

– Det er så mange som tenker at man ikke har mulighet til å påvirke før man er 30 år – og så bare flyter man med. Det er viktig å finne et selskap man kan brenne for, sier Parmo.



Brennhett i arbeidsmarkedet

Økonomisk uro internasjonalt har foreløpig ikke påvirket det norske stillingsmarkedet. Tvert imot. Ifølge statistikk fra Finn.no steg antall utlyste stillinger med 15 prosent i tredje kvartal i forhold til samme periode ifjor. Nær 55.000 nye stillingsannonser ble lagt ut i kvartalet.

En rekke rekrutteringseksperter DN har snakket med sier det fortsatt er full fart i stillingsmarkedet.

– Man kan kanskje ane en forsiktighet innen bank og finans, men ellers er det høy aktivitet, sier konsernsjef Maalfrid Brath i Manpower.

- Stor usikkerhet
Det kan være tidlig å friskmelde arbeidsmarkedet helt. I 2008 var også tallene svært gode for tredje kvartal, men da finanskrisen slo ut i full blomst i oktober, var det bråstopp.

Brath tror ikke det samme vil skje i år, mens administrerende direktør Jens Petter Heyerdahl i Isco Group er i tvil.

– Det råder stor usikkerhet hva som skjer i fjerde kvartal, sier han.

Norges Bank tror imidlertid ikke det norske arbeidsmarkedet står foran en nedtur. I de ferske prognosene sentralbanken la frem onsdag tror den på en registrert ledighet på rundt 2,5 prosent ut første halvår neste år.

Flere deler CV
Mange nye stillinger å velge mellom gjør også at flere fristes ut på jobbjakt.

Administrerende direktør i Finn jobb, Eirik Bache-Wiig, kan melde om over 20 prosent vekst i antall som surfer innom stillingsannonsene på nettsiden.

– I snitt er det nær 300.000 unike brukere som ser på jobbannonser hver eneste uke, sier Bache-Wiig.

For dem som har lyst å gjøre seg tilgjengelig for rekrutteringsselskapene, er Finn.no sammen med LinkedIn et av de mest populære stedene å legge inn cv-en. Ifølge Bache-Wiig har det vært en økning på over 30 prosent i antall aktive cv-er det siste halve året. Mens det i januar var 33.000 søkbare cv-er på siden, var det denne uken 43.751 personer som har cv-en sin liggende ute.

Opp 40 prosent
– Det legges ut 1700–2000 nye cv-er ukentlig – en økning på 40 prosent fra året før. Og vi har merket et markant kvalitetsendring i cv-ene. Fra fagspesialister til folk med bakgrunn i økonomi, finans, it og ingeniørfag, sier Bache-Wiig.

Det er mange som følger med på cv-ene som legges ut. 130 rekrutteringsselskaper bruker Finns cv-base aktivt.

– Jeg vet at mange gjøre flere søk om dagen i vår base for å være de første til å kapre de som legger ut cv-en sin, sier Bache-Wiig.

Må gjøre seg synlig
Administrerende direktør Guri Larsen i rekrutteringsselskapet Adecco Select og administrerende direktør Cato Backer i BackerSkeie bekrefter at de ofte er innom Finns cv-base.

– Finn er den største og viktigste kanalen for å treffe aktive arbeidssøkere, men med en arbeidsledighet ned mot 2,5 prosent så sier det seg selv at det ikke er kun de aktivt søkende vi må lete blant. Sosiale medier som eksempelvis LinkedIn og Branchout (Facebook) er blant kanaler som benyttes i større og større grad av profesjonelle rekrutterere, sier hun.





Flere saker om karrierestart:

Kan regne med 500.000 i første jobb

10 tips fra andre siden av bordet

McKinsey bruker halve staben på rekruttering av ungdom (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.