Harvard Business Review omtaler en ny forskningsstudie der man har fulgt en rekke utvalgte selskaper i ulike bransjer gjennom store endringsprosjekter, ifølge Chef.se.

Men flesteparten mislyktes.

Forskningsleder Behnam Tabrizi kom frem til at hvis man så bort fra toppsjefene, var det mellomledernes arbeid som var absolutt viktigst for å nå fremgang i endringsprojektene. Mellomlederne hadde mulighet til å påvirke både sjefene over seg og de ansatte under seg.

I de endringsprosjektene som endte opp med å bli en suksess, hadde mellomlederne lyktes med tre ting:

De kunne knytte prosjektets mål til sine egne personlige og yrkesmessige mål. De knyttet kontakter med mellomledere på andre avdelinger, og andre funksjoner. Og de passet på at de personene som deltok i prosjektet var engasjerte og opplevde seg selv som "medforfattere" i satsingen.

I de endringsprosjektene som mislyktes, fokuserte mellomlederne mer på å gjøre sine sjefer fornøyde enn å gjøre jobben sin. De opplevde at de høyere sjefene brukte dem som taktiske redskap.

Les også: Nikolai (26) er en "tapper sliter" - her er de tre talenttypene

Så lett ødelegger du din egen merkevare (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.