Tidligere denne uken ble det lagt frem nye rekordtall for søkere til høyere utdanning.

Samtidig er det stadig flere som faller fra underveis i studiene, skriver Studvest.no.

41 prosent av dem som begynte på en grad i 2000 fullførte ikke innen ti år. Med dette som utgangspunkt har Norsk Studentorganisasjon (NSO) beregnet at frafall koster samfunnet omtrent 6,5 milliarder kroner i året.

Dette er vanvittige tall mener nestleder André Almås Christiansen i NSO.

 

- De viser at man kan få mye igjen for å se på hva som kan gjøres for å senke frafallet, i stedet for å bare fokusere på å få flere studieplasser. Hver krone som brukes på nye studieplasser kunne gjort mye for å få studentene gjennom hele studieløpet, sier han til studentavisen.

Les også: Her vil vi studere i 2013

Usikkerhet rundt tallene
Flere faktorer kan imidlertid gjøre tallene unøyaktige.

Det er blant annet utelukkende gått ut fra at de som faller fra er finansiert i laveste finansieringskategori. Det er heller ikke tatt høyde for at flere av studentene kan falle fra senere i studiet. Dette kan gjøre at anslaget er for lavt.

I motsetning, kan anslaget være for høyt fordi årsstudium ikke er tatt hensyn til. Disse utgjør en omtrent femtedel av de planlagte studieplassene som er tilgjengelige via Samordna opptak.

Nasjonalt organ for kvalitetssikring i utdanning (NOKUT) la i 2010 frem tall som viste at frafall fra ingeniør- og lærerutdanninger kostet samfunnet 224 millioner kroner i året.

Ettersom dette er et sammensatt område har ikke Kunnskapsdepartementet gjort egne beregninger på hvor mye frafallet koster.

NHO mener ungdommers feilvalg er en alt for stor samfunnsøkonomisk belastning. Tidligere i år etterlyste de derfor at legges mer ressurser i veiledningstjenesten i utdanningssystemet.

- Det er et stort behov for at dagens yrkesveiledning blir bedre og mer profesjonell, uttalte kompetansedirektør Are Turmo da.

Les også: - Unges valg er motepregede og impulsive

Frafallet øker
Mens 35 prosent av studentene som startet i 1990 ikke hadde fullført en grad i løpet av ti år, hadde prosentandelen steget til 41 prosent for dem som startet i 2000.

Almås Christiansen mener det nå tenkes kvantitet fremfor kvalitet.

- Det mangler hvert år mye penger for å gi studentene et godt tilbud. Nå er oppfølging og veiledning kuttet til beinet. Dette er synd da det kunne gitt flere studenter lyst til å fortsette, sier han til Studvest.no.

Les også:

Relevans til arbeidslivet
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen er også opptatt av å få flere til å velge riktig og fullføre utdanningen.

- Vi må ha en enda større oppmerksomhet rundt relevansen i utdanningene fremover, uttalte hun til DN.no tidligere denne uken.

- For det er noe når næringslivet sier vel, vel, det tar litt tid før de kan brukes i virkeligheten, sier Halvorsen.

- Relevansen i utdanningene må økes for å endre på dette.

Kunnskapsministeren mener derfor det er viktig at studenter får komme seg ut i arbeidslivet tidlig i utdanningsløpet.

Les flere saker på DN Talent

- Relevansen i utdanningene må økes

Flere studenter fullfører ikke utdannelsen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.