Johan H. Andresen, konsernsjef i Ferd, var tilstede da noen av BIs nye masterstudenter i går skulle premieres for deres syn på etiske utfordringer innenfor sosiale medier.

Vinnerne av et tredagers gruppeprosjekt, hvor Andresen var juryformann, og hvor eventuelle problemer og løsninger rundt sosial nettverking sett fra et businessperspektiv var hovedtema, ble kåret under en utdeling i Nydalen.

Flere bedrifter bør twitre
Andresen, kjent for sin aktive tweeting under @FerdCEO, forklarte etter kåringen at flere bedrifter kan ha godt av å være mer åpen for bruk av sosiale medier i arbeidstiden.

- Det er en del styrke og nettverksmuligheter hos den enkelte ansatte som kan brukes til fordel for bedriften, og om man får kanalisert det mindsettet at sosial nettverking er tillatt i arbeidstiden, så vil formålet med nettverkingen være noe annet, sier han og legger til:

- Mange bedrifter kan ha godt av å forsøke å stikke ut hodet og se hva som passer for dem. Man må ha en holdning, og selv om det å ikke ha en holdning også er en holdning, så kan det lett oppfattes veldig defensivt.

Mer leken etter arbeidstid
Andresen påpekte også at han skiller mellom sin egen aktivitet på sosiale medier under- og etter arbeidstid, men at dette kan føre med seg noen konflikter.

- Jeg er som regel mer saklig om dagen, og mer leken etter arbeidstid, men jeg tror folk skjønner forskjellen. Spørsmålet for unge er om de og bedriften kan finne ut av dette sammen. Slik jeg ser det, så vil folk gjøre egne verdibaserte avgjørelser uansett hvor mange policies og regler man lager. Det man må utvikle som person, er da et godt verdisett og matche det mot organisasjonen.

Ferdsjefen innrømmet at formkravene rundt prosjektet var litt vel akademisk for hans smak, men at bidragene imponerte.

- Jeg ville nok lagt mer vekt på hva som var anvendelig - 'where's the meat'. Men vinnergruppen var faktisk ikke dårlig på noe. Gode poeng, gode referanser og bra bruk av eksemplets makt.

- Trekker seg fra Facebook
Vinnergruppen av de 36 påmeldte i BIs konkurranse besto av Stine Marie Olaussen, Fredrik Steen, Audun Skattum, Cedric Massonay og Melanie Hoppe. De pinpointet tre utfordringer som skulle løses, og satte hovedfokus på selskapers behov for faste holdningspunkter rundt ansattes aktivitet på sosiale medier, med det amerikanske klesnettstedet Zappos som eksempel.

Massonnay har begynt på BI som utvekslingsstudent. Både han og resten av gruppen synes det er interessant med slike oppgaver, spesielt siden det nå har økende betydning for næringslivet:

- Vi har brukt disse teknologiene siden vi var 10-12 år, og nå begynner vi å få mer perspektiv på hvordan selskaper dealer med sosiale medier, og da får vi brukt vår egen erf#229 til å forstå de nye utfordringene og dilemmaene.

- Nå har vi en slags 'annen verden' følelse rundt sosiale medier, fortsetter Olaussen.

- Men etterhvert som det utvikler seg blir det mer og mer en del av deg.

- Jeg tror det kommer til å forandre seg, sier Massonnay.

- For eksempel var det et stort rush til Facebook i begynnelsen, men folk ser nå at det blir for mye, at de får for mange venner, så de begynner å trekke seg litt tilbake.

 

Flere saker fra DN Talent:

BI-student hardt ut mot skolen

«Veldedighetsfacebook»

- Det er ingen ildsjeler som sier at "dette er bra!" (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.