- Den norske lederstilen er fremtidens lederstil, mener Trond Haugen.

Les:
Slik leder norske sjefer

Sammen med Jon Morten Melhus har han nå kommet med boken "Lure ledere". De to forfatterne, som begge er siviløkonomer med lang fartstid i norsk næringsliv, står også bak bøkene "Latterlig lønnsomt" og "Begeistring!".

Les også:
Slik skaper sjefen vinnere

Lær å ha flaks som sjef
Passiv ledelse er høyrisikosport

Gode sjefer er flinke til å se, bli sett og til å involvere medarbeiderne sine, mener Melhus og Haugen.

Hva gjør sjefer dårlige - og hva gjør sjefer gode? Diskutér saken!

Åpen og omgjengelig
Ifølge organisasjonspsykologen Øyvind Martinsen ved Handelshøyskolen BI er den dyktige lederen følelsesmessig stabil, utadvendt, åpen for nye erf#229er, omgjengelig og i noen grad planmessig. Martinsen har skrevet en rekke bøker og rapporter om god ledelse, og han peker også på at en god sjef er akkurat passe selvsikker, intelligent, utvikler en visjon som blir et aktivt styremiddel, har gode relasjoner til medarbeiderne og utvikler både seg selv og medarbeiderne sine.

Mål og resultater er også viktig, men den gode lederen er enda mer opptatt av å støtte dem som gjør jobben.

Psykologen Hilde Hetland har i sin doktorgradavhandling presentert kjennetegn på gode og dårlige ledere - tegn som i stor grad stemmer overens med både hva norske organisasjonspsykologer sier, og hva som kommer frem i BegeistringsBarometeret, som Melhus og Haugen hvert annet år gjennomfører i samarbeid med TNS Gallup.

Her er typiske kjennetegn:





  • er åpne for diskusjon
  • er gode rollemodeller
  • får frem mer av de ansatte enn de selv forventer
  • inspirerer de ansatte
  • har omtanke for hver enkelt
  • gir belønning
  • får ansatte til å tro på seg selv
  • lar de ansatte selv ta ansvar
  • lar de ansatte få muligheten til å utvikle seg
  • skaper fellesskapsfølelse
  • har klare og høye mål og visjoner, både for bedriften, seg selv og de ansatte




  • griper ikke inn, eller griper bare inn når store problemer oppstår
  • unnlater å ta ansvar
  • gir ikke tilbakemeldinger
  • skaper usikkerhet
  • driver bare detaljstyring
  • har destruktiv atferd, med mobbing eller trakassering
  • gir ikke ansvar til de ansatte
  • fokuserer mer på seg selv enn de ansatte, og tar alltid selv æren for ansattes arbeid og bragder

Diskutér saken!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.