Og da er det ikke de sedvanlige sparte avgiftskronene som er avgjørende. Joda, Q7 e-tron er selvsagt billigere enn en tilsvarende bil uten batteri og elektrisk motor. Den koster 10.000 mindre enn en mindre utstyrsholdig versjon med 272 dieselhester. Men det blir av mindre betydning. Audi har nemlig tatt planleggingen av denne bilen på alvor.
I motsetning til det som av mange betegnes som klimakosmetisk trikseri der mange store suver utstyres med et lite batteri for å få avgiftslettelse, har nemlig Audi valgt å plassere en batteripakke som kapasitetsmessig er større enn i de første kommersielt vellykkede elbilene her til lands.
17,3 kWh er mer enn i elbilpioneren Mitsubishi i-MiEV og såvidt mindre enn i Volkswagen E-Up. Dermed får Q7 e-tron en elektrisk rekkevidde som ikke bare blir patetisk, men som kan bidra til å senke forbruket på langtur også.
På en ti mil lang kjøretur endte vi opp med et forbruk på 0,45 liter per mil. Det er langt unna det oppgitte forbruket på 0,17 liter på milen, men også langt bedre enn noen av de andre ladbare luksussuvene vi hittil har prøvd.
At Audi også har valgt å gå for en dieselmotor i kombinasjon med den elektriske motoren, skiller den ytterligere fra konkurrentene. På sett og vis er dette den naturlige veien å gå, hvis du ikke lager denne biltypen utelukkende for at den skal kunne få fotfeste på det amerikanske markedet, noe som uansett kan virke som en forspilt mulighet for Audi og de andre merkene i Volkswagen-konsernet. Diesel er i bunn og grunn det smarteste og mest fornuftige valget av motorisering i en suv på denne størrelsen. At det er en V6-motor på tre liter, er heller ingen ulempe. Da får man det kraftige dreiemomentet samt boosten fra elmotoren på lave turtall, noe som gjør kjøringen til en uanstrengt affære.
Selvsagt er det slik at jo større batteriet er, desto mer veier herligheten. I dette tilfelle snakker man om en vektøkning på omkring 450 kilo. Det er betydelig, men Audi har gjort en god jobb med å kamuflere vekten, men den heller selvsagt mer mot det komfortable enn det sportslige med en slik vekt.
Hva gjelder interiørt, har Audi sammen med Volvo tatt lederskapet i denne klassen. Den såkalte virtual cockpit-løsningen er standard på denne modellen, og den er ikke bare lekker, men også svært bra i bruk. Den ladbare hybridvarianten har kanskje i overkant mye informasjon i instrumentpanelet, men det er antagelig lettere å venne seg til ved litt lengre bruk. Navigasjon er standard, og denne er av det avanserte slaget. I tillegg til å samarbeide med cruisekontrollen beregner den også når det er mest formålstjenlig å kjøre på strøm, altså i bystrøk, og eventuelt når dieselmotoren brukes til å lade batteriet. Ganske smart.
Slikt kommer godt med når man er belemret med dieselskandaler av hittil ukjente dimensjoner.
Les test av konkurrentene her:
BMW X5: Luksuriøs suv med to ansikter
Mercedes GLE: Store offer på miljøets alter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.