- Vi har store forventninger til salget av den nye Tiguan i Norge. Designet er en revolusjon fra forgjengeren med dynamiske og skarpe linjer,  bilen er vesentlig større og er full av ny teknologi og innovasjoner, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby i en pressemelding.

Bilen ble første gang vist under bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst, og kommer på norske veier i mai.

Her er prisene for de to første drivlinjene man åpner for bestilling av nå:

• Tiguan Trendline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 404.500 kroner
• Tiguan Businessline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 449.900 kroner
• Tiguan Highline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 463.000 kroner
• Tiguan Highline 2,0 180 hk TSI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 495.800 kroner

-Vi ser også frem til å kunne tilby kombinasjonen forhjulstrekk og DSG-automatgir, som kommer senere i år, tilføyer Hekneby.

Bilen kommer også for første gang som ladbar hybrid.

"Det vi vet er at Tiguan GTE kommer tidligst en gang i 2017, men ingenting er bekreftet. Kun vist som konsept i Frankfurt og Detroit." opplyser informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes til DN.

Les DNs test av Passat GTE: En bergingsbil av en folkevogn dnPlus (DN+)

Andre generasjon Tiguan er første suv på den såkalte MQB-plattformen. Modeller som Volkswagen Golf, Passat og Touran, Audi A3 og TT, Skoda Octavia og Superb er alle bygget på denne plattformen.

I tillegg til stordriftsfordeler gjør plattformen også sitt til å forbedre Tiguan. Vekten er redusert med 50 kilo, og ikke minst så har plassen blitt betydelig bedre. En av de største ankepunktene for dagens modell er at den har vært litt liten. Bilen er seks centimeter lenger og tre centimeter bredere enn forgjengeren, og akselavstanden har økt med 7,7 centimeter. Volumet i bagasjerommet er på 615 liter, eller 1655 liter med setene nedfelt, og dette er en økning på 145 liter fra tidligere.

 

Etterhvert kommer bilen med et utvalg på åtte motorer fra 115 til 240 hestekrefter. Selv om motorene er kraftigere er de opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn den forrige modellen med Euro 5-motorer.

Bilen kan dra henger på inntil 2,5 tonn, og tilbys med tilhengerassistent, det nye Trailer Assist systemet.

Andre assistentsystemer som Front Assist med City nødbrems, adaptiv cruise control og Lane Assist kjørefeltassistent er standard, litt avhengig av utstyrsgrad. Annet utstyr som er verdt å nevne er Active Info Display og Head-up display, Google street view, trafikkinformasjon og informasjon om ledige parkeringsplasser. Fotgjengerregistrering er også standard. Det fungerer slik at dersom radaren i fronten av bilen oppdager en person som går i veien, så vil systemet advare sjåføren - og så bremse bilen.

Les også: På full fart mot en elektrisk fremtid

Om VWs salgsplaner i Norge i år: Halvparten skal ha ledning  

Se video fra vårt første møte med Tiguan i Frankfurt:

Nye VW Tiguan med solcellepanel
Den nye VW Tiguan får lengre rekkevidde med solcellepanel på taket.
00:31
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.