En cocktail av svak krone, negative drivstoffeffekter, store leasingkostnader og fortsatt ekspansjon setter dype spor i flyselskapet Norwegians regnskaper i årets første tre måneder.

Resultat før skatt var på minus 992 millioner kroner, sammenlignet med et underskudd på 777 millioner kroner i samme periode ifjor.

Det var ventet et underskudd før skatt på 671 millioner kroner, ifølge TDN Finans.

Valutatap

Selskapet hadde negative valuta-og drivstoffeffekter på 528 millioner kroner i årets første tre måneder. Av dette er 409 millioner relatert til tap på arbeidskapital i utenlandsk valuta, fremgår det av kvartalsrapporten.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos påpeker at de underliggende driftsforbedringene fra samme periode ifjor er på 400 millioner kroner. Samtidig fylles flyene fortsatt meget godt, der kabinfaktoren var på 85 prosent i første kvartal, ifølge flytoppen.

- Vår langdistanseoperasjon blir stadig viktigere, samtidig som vi har en stabil og god utvikling i de øvrige markeder, ikke minst i Norden. Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser. Et økende antall forretningsreisende velger Norwegian, og vi har inngått flere viktige bedriftsavtaler dette kvartalet, noe som er et tegn på at man er opptatt av kvalitet til en lav pris, sier Kjos i dagens melding.

Selskapet hadde tilleggsinntekter (ancillary revenues) på 138 kroner per passasjer i kvartalet, mot 136 kroner i fjorårskvartalet.

Godt unna målet

Norwegians resultat før skatt, av- og nedskrivninger (ebitda) var på -606 millioner kroner i første kvartal (-502), mens -253 millioner kroner var ventet.

Enhetskostnaden i perioden var på 0,43 kroner, sammenlignet med 0,45 kroner i samme kvartal ifjor.

Norwegian opprettholder en forventning om å nå en enhetskostnad "i området 0,37 kroner" i snitt for 2016, ifølge kvartalsrapporten.

"Norwegian er i ferd med å etablere og forberede en organisasjonsstruktur som vil sikre kostnadseffektiv internasjonal ekspansjon og nødvendige trafikkrettigheter for fremtiden", heter det.

Norwegian opplever tilfredsstillende booking inn i første kvartal. Markedet i Norge påvirkes av at økonomien går saktere, mens konkurransen i Danmark har økt, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Følg markedet på DN Investor

Les også: Asia i dag: Nervøst råvarerally dn+
Norwegian får Nav-kontrakt dn+
Kilder: Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler dn+

Se DNtv:
Nordlys sett fra verdensrommet
Det ser allerede vakkert ut fra bakkenivå, men nordlyset er også et spektakulært skue når det filmes fra verdensrommet. Det er NASA som har lagt ut video av fenomenet i sammenheng med at de lanserer en ny tv-kanal som skal vise ekstra skarpe bilder.
00:42 Min
Publisert:

Har du fått med deg denne? 
Vi har én ting å utsette på denne bilen
BMWs folkelige ladbare hybrid er her endelig, og den er et særdeles gunstig kjøp.
02:14 Min
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»: - Når prisen er høy, så skal alle investere og de betaler hva som helst. Når prisen faller, vil ingen investere.

&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg &lt;a href="https://www.dn.no/kundeservice/min-side#nyhetsbrev"&gt;her&lt;/a&gt;.&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Norwegian" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Resultater" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.