– Dette er en overveldende gledelig beskjed for Trollhättan og innbyggerne her, sier kommunalråd Paul Åkerlund.

– 100 milliarder kroner er jo ikke akkurat galt, legger han til.

Nevs har nå startet rekruttering av nye ansatte, men det er vanskelig å vite hvor mange nye arbeidsplasser kontrakten vil utløse, ifølge Åkerlund. Det er uansett snakk om flere hundre personer, ifølge TT.

Fagforbundet IF Metall gleder seg også over avtalen og uttaler at det er bra med fornyet optimisme rundt Trollhättan og bilindustrien.

– Dette viser at svensk industri er konkurransedyktig, konstaterer forbundet.

Saab-fabrikk

Nevs er forkortelse for National Electric Vehicle Sweden. Selskapet overtok i 2013 Saab-fabrikken i Trollhättan, som hadde gått konkurs.

Ett år senere ble Nevs begjært konkurs etter å ha opparbeidet seg en gjeld på nærmere 50 millioner kroner. Nevs har kinesiske eierinteresser, og kontrakten som ble kunngjort torsdag, vil nok bli sett på som tidenes julegave i den svenske byen.

150.000 biler

Avtalen omfatter videre bestillinger på ytterligere 100.000 biler fra selskaper tilknyttet Nevs og Nevs' eiere. Elbilene skal selges til det kinesiske selskapet Panda New Energy. Levering skal skje innen 2020.

– Vi er svært glade for samarbeidet med Nevs, som bygger på en arv av fremgangsrike innovasjoner og som har kapasitet til å møte vår etterspørsel, heter det i en uttalelse fra Panda New Energy.

De 150.000 elbilene er av typen 9-3 og skal delvis produseres i Trollhättan. Karosserier sendes til Kina der bilene skal ferdigmonteres.

Det er ennå uklart om bilene som skal produseres, får bruke navnet Saab. Nevs opplyser i en pressemelding at det er noe som skal diskuteres videre, og at en endelig avgjørelse vil være klar i god tid før elbilene skal leveres.

Les også:

Asia i dag: Drukner i kontanter

Fikk ikke én eneste krone

- En historisk dag

Se DNtv: Slik blir du klar for vinterløping

 

Slik blir du klar for vinterløping
- Ingen grunn til å droppe utetreningen når vinteren kommer.
01:46 Min
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.