Omsetningsveksten har vært voldsom i sportsbransjen de siste ti årene. Den er også blitt fulgt av store endringer i bransjen.

– Når industrialiseringstankegangen blir stadig sterkere i sportsbransjen så er den kanskje blitt litt mindre sjarmerende. Det er mer business og krav til leveranse, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Sportsbransjen.

Han forteller at nettopp små produsenter, med et voldsomt engasjement og fikse ideer, var noe som kjennetegnet bransjen tidligere.

– Det er en endring, men så har man fortsatt noen små som er drevet av lidenskap i bransjen, sier Hansen.

Omgitt av kommende vinternyheter på Norspomessen peker han på en gjeng fra NTNU-miljøet som har laget piggdekk til sykkel med en glidelåsløsning som eksempel på at noen små med fikse løsninger fortsatt dukker opp.

Slik blir du en vintersyklist
Arjan Boldingh (31) sykler hele året. Her er hans beste tips for vintersykling.
01:42
Publisert:

Glidelåsdekk

Gründeren Paul Magne Amundsen (28) står på stand og viser frem hvordan det utskiftbare piggdekket kan tas av og på i løpet av noen sekunder.

– Da har du piggdekk når du trenger det og ditt vanlige dekk når du trenger det. Tanken er rett og slett å redusere barrieren for å få til vintersykling, sier Amundsen som er administrerende direktør i selskapet reTyre.

Det hele startet som en idé på universitetet mot slutten av 2015. Litt over ett år senere forklarer Amundsen hvordan gummien skaper friksjon mot dekket under og dermed skal sitte som limt.

– Det kommer i salg. Vi hadde store planer om å få en pilotserie i salg i vinter. Men det har tatt lang tid å få til produktet så vi rakk ikke det. Før vi kom frem til glidelås, skal jeg love deg at vi hadde utallige varianter fra borrelås til kroker til alt mulig rart, sier Amundsen som egentlig er utdannet kjemiker.

Endret marked også innenfor sykkelsegmentet de siste årene gjør at Hansen, som er inne i sin andre periode som direktør i Sportsbransjen, har troen på at den fikse løsningen kan slå an.

– Det er vesentlig bevegelse til at nordmenn bruker sykkel til transport og ikke bare sport. Sykkel til pendling tror jeg blir mye større. Derfor ser jeg muligheter for disse, sier Hansen.

Administrerende direktør Trond Evald Hansen i Sportsbransjen på Norspomessen, der han forteller om en endret bransje.
Administrerende direktør Trond Evald Hansen i Sportsbransjen på Norspomessen, der han forteller om en endret bransje. (Foto: Gunnar Lier)

Store eiere

Trond Evald Hansen viser til hvordan de største aktørene tar stadig større andeler av markedet og hvordan flere kjøper opp mange mindre produsenter. Dette har endret bransjen i den samme perioden der nordmenn har lagt en kontinuerlig større pengesum i sportsartikler.

– Olav Nils Sunde eier Gresvig. Vi har XXL på børs. Sport 1 har Bjørn Rune Gjelsten. Swix er eid av Johan H. Andresen. Odlo og Didriksson eies av Herkules. Det er mange av de store lokomotivene som tar større andeler og blir sterkere. Så får bransjen mer krav til profesjonalitet. Før var det en drøss av leverandørselskaper, men nå er mange av disse kjøpt opp til større konstellasjoner, sier Hansen.

Han nevner investor Kjetil Holtas Active Brands som et selskap som har fått inn flere mindre selskaper under sin paraply. Wenaas-gruppen med et tyvetalls merker i sin portefølje er et annet eksempel. Hansen påpeker at mye av forandringen i bransjen har kommet etter XXLs inntog i år 2000.

Swix-eier Johan H. Andresen er også en av dem som har utvidet selskapet med flere oppkjøp de senere årene.

– Swix ble kjøpt av min far i 1978, og det har ikke vært Blå-Swix føre hele veien, for å si det sånn. Men nå har vi med Lundhags, Ulvang og Hard Rocx i tillegg til Swix, et helårs- og fleraktivitetssortiment som gir både et mer robust selskap og langt flere vekstmuligheter. Dessuten er det en bransje i stadig utvikling hvor det å være utålmodig veldig lenge, som vi alltid er, kan være en stor fordel, skriver Andresen i en epost til DN.

Vekst i markedet

Sport 1-eier Bjørn Rune Gjelsten har en markedsandel på 17 prosent. Bak det ligger 35 års erfaring med investeringer i sportsbransjen.

– En viktig side av dette for meg er emosjonell involvering. Det har jeg etter flere titall år i sportsbransjen. Det har vært spennende å være med og påvirke bransjen, sier Bjørn Rune Gjelsten til DN.

Gjelsten, som poengterer at han i utgangspunktet har hatt stor interesse for sport og synes bransjen er en fargerik bransje, gikk først inn i sportsbransjen i 1982. Da skaffet han sammen med Kristian Normann rettighetene til Frank Shorter Sportswear, der spesielt løpetightser og eksklusive Gore Tex-produkter etter hvert solgte godt.

Deretter gikk han inn sammen med blant andre Kjell Inge Røkke i Gresvig på 90-tallet på et tidspunkt da selskapet var i betydelige økonomiske problemer. Etter å ha gått inn i selskapet med cirka 25 millioner kroner, ble uttellingen rundt 500 millioner kroner etter at Gresvig ble tatt på børs noen år senere. Videre ble det også foretatt snuoperasjoner i klesmerket Helly Hansen og sportsskoprodusenten Brooks Athletic Shoes.

Bjørn Rune Gjelsten startet med investeringer i sportsbransjen i 1982. 35 år senere har han gjennom Sport 1-kjeden vesentlige markedsandeler.
Bjørn Rune Gjelsten startet med investeringer i sportsbransjen i 1982. 35 år senere har han gjennom Sport 1-kjeden vesentlige markedsandeler. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

I dag er Gjelsten største eier i Sport 1-kjeden, som omsetter for cirka 2,6 milliarder ut til forbruker og har en markedsandel på rundt 17 prosent.

– I 2015 hadde vi størst vekst i bransjen med over 12 prosent. Vi har etter dette hatt en videre positiv utvikling til tross for tøff konkurranse og har fått en fin volumvekst i markedet, sier Gjelsten som så at veksten i selskapet fortsatte med over åtte prosent i fjor.

– Sentralt har Sport 1 tjent begrenset med penger selv om resultatene alltid har vært positive. Det har vært en beskjeden avkastning, men dette skyldes betydelige utgifter til distribusjonssentral på Kløfta til flere hundre millioner kroner og systemer vi har bygd opp. Det har vært en bevisst handling å bygge sten på sten. En stor del av marginbildet har vi bevisst valgt å legge på butikknivå. Hvis ikke butikkene lykkes vil ikke kjeden lykkes, sier Gjelsten.

Han tror satsing på kjente merkevarer, lokal tilpasning, fagkompetanse og lokalt eierskap i butikkene landet rundt har vært noe av nøkkelen til dette.

– Sportsmarkedet i dag er preget av tøff konkurranse. Jeg tror man trygt kan si at det vil bli en kombinasjon av avskalling og konsolidering i markedet de neste årene. De beste vil overleve men det er tøft også på grunn av nye distribusjonskanaler som netthandel, sier Gjelsten som gjennom Sport 1 Gruppen også ble hovedaksjonær i Anton Sport-kjeden i 2015.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.