– Vi ligger generelt på elsykler fra 25.000 kroner og oppover, som vi selger mye av. Det begynner å bli et massemarked for elsykler, men i alle markeder er det folk som vil stikke seg ut med å ha de råeste, mest komfortable og funksjonelle produktene i høy kvalitet. Og de kommer til oss, sier Hans Håvard Kvisle, daglig leder i EVO Elsykler as.

Sykkelkjeden satser på elsykler og merker godt hva kundene nå er ute etter, samtidig som omsetningen gikk fra 11,3 millioner kroner til 24,5 millioner kroner i løpet av et år. Noe av økningen skyldes at en filial i Sandvika for første gang inngikk i 2016-regnskapet, med rundt tre millioner kroner i omsetning, men likevel lå selskapet omtrent på en dobling av omsetningen i et marked der betalingsvilligheten øker.

Bestselger dyrest

– Vi ser i elsykkelsalget vårt at det merket vi selger mest av, er det dyreste i markedet, sier Hans Håvard Kvisle, daglig leder i EVO Elsykler AS.

Tall fra Norsk Elbilforening viser at over 70.000 elsykler er solgt i Norge de siste tre årene. I fjor lå salget ifølge deres kartlegging på 35.965 elsykler. Det viser en voldsom økning fra årene før. I 2014 lå salget rundt 14.000 sykler.

Kvisle sier at deres forretninger opplever en stadig økende kundestrøm fra de som er villig til å betale 30.000 til 60.000 kroner for en elsykkel. Bestselgeren hos EVO Elsykler er blitt merket Riese & Müller der de fleste modellene ligger mellom 31.500 og 60.000 kroner. 

Han sier at betalingsvilligheten blant kundene gjør at omsetningsveksten deres i større grad skyldes økt salg av mer kostbare sykler enn veksten i antallet solgte sykler.

Såkalte lastesykler med større lastekapasitet er blitt populære blant en del kunder.
Såkalte lastesykler med større lastekapasitet er blitt populære blant en del kunder. (Foto: Mikaela Berg)

Kvisle sier at butikkmedarbeiderne ser absolutt alle typer folk komme inn dørene og de utgjør et bredt aldersspekter. Men det er to hovedtyper kunder som dominerer.

– Det er småbarnsfamilier som skal løse det daglige logistikkbehovet og folk i 45-60-årsalderen som er i ferd med å slutte å sykle, eller ønsker å sykle igjen. Og de er ofte velbemidlet, sier Kvisle.

Han forteller at deres butikker skiller seg fra elsykkelsalget i sportsbutikkene som har større utvalg av elsykler under 20.000 kroner.

Tror på solid økning

I et land som Nederland, med en befolkning på 17 millioner, selges det over 200.000 elsykler i året. Tyskland har ligget på mellom 500.000 til 600.000 elsykler. Kvisle mener potensialet for Norge kan ligge på 60.000 til 80.000 solgte elsykler i året i årene fremover.

– Da er vi på nivå med de beste europeiske landene. Men vi ønsker ikke å gjøre innhogg i tråsykkelmarkedet. Vi vil heller se at bilsalget synker, sier Kvisle som peker på at den økonomiske oppsiden ved investering i selv deres dyreste sykler betaler seg i det lange løp, dersom det foretrekkes som transportmiddel.

Interesseorganisasjonen Sportsbransjen, som analyserer sportsmarkedet, har sett en dreining i sykkelmarkedet fra knalldyre terrengsykler til sykler som er mer beregnet på transport. En større del av det markedet kommer nå i økende grad fra den voldsomme veksten for elsykler.

– Vi anslo for fire år siden av salget ville komme opp i 70.000 i 2017, for deretter å stabilisere seg. Mye tyder på at vi har hatt rett i antallet, men tiden får vise om tallet stabiliseres, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding fra Norsk Elbilforening.

Også spesialbutikker som tidligere styrte unna elsykler tar nå inn elsykler og tidligere i våres fortalte sykkelspesialbutikken Sørensen Sykler til DN om en stor betalingsvilje blant slike kunder. Kundegruppene her har for eksempel dreid seg om folk med skader og sykdom som har gjort at elsykkelen har åpnet muligheter de ikke hadde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Har Kim (32) kommet i bedre form av elsykling?
Episode 2: Påmelding. DN følger Kim Finseth (32) gjennom ett år mens han trener seg opp til Birkebeinerrittet 2017 - på elsykkel.
05:13
Publisert: