Forrige uke ble racersykkelen S-Works McLaren Tarmac lansert ved McLaren-gruppens hovedkvarter i Woking. Sykkelen, som er produsert i beskjedne 250 eksemplarer, er kun tilgjengelig i perioden 2.-31. juli, og har en prislapp på rundt 180.000 norske kroner.

Spørsmålet er hvor mye valuta kjøperen får for pengene, og hvorvidt disse erfaringene fra prosjektet kommer sykkelteknologien til gode.

Umulig å kopiere

Sykkelen er produsert i 6 forskjellige rammestørrelser, fra 48 til 61 centimeter, med tilhørende hjelm og sykkelsko. Individuell tilpasning og en unikt utviklet karbonramme er, ifølge produsentene, det som gjør sykkelen så spesiell.

Karbonkonstruksjonen er optimalisert ved hjelp av programvare McLaren har brukt ved utvikling av bildesign.

Det har sørget for en vektreduksjon på mellom 9 og 11 prosent, avhengig av rammestørrelse. På spørsmål om vekt, får DN til svar at Specialized ikke oppgir vekt på sine sykler.

Rammen består av 500 karbonkomponenter og er lagt i unike lag som gjør rammen både lett og mer responsiv. Karbonrammer forøvrig har den ulempen at de blir for stive. Scott Holz fra Specialized har vært ingeniørdesigner i produksjonen. Han hevder sykkelen har en unik karakter og respons.

 

Hvorvidt erfaringene kan overføres til videreutvikling innen sykkelteknologi  er han ikke sikker på.

- Vi vet ikke ennå hvordan vi kan bruke erfaringene med å lage denne sykkelen, men jeg kan si at detaljene som ligger i produksjonen ikke er mulig å få til på et masseprodusert nivå, sier Holz.

- Denne ekstremt nerdete tilnærmingen gjør det fristende å tro at dere har vært en priviligert gutteklubb som har fått leke dere på laben?

- Ja, det kan du si. Vi er en gjeng som er veldig inne i våre respektive profesjoner, sier Holz og fortsetter løp ligger jo i begge selskapenes grunnmur, så det å få være med å optimalisere et racerprodukt på denne måten har vært spennende, sier han.

Danske Jakob Fuglsang (Astana), og irske Nicolas Roche (Tinkoff-Saxo) bruker sykkelen i årets Tour de France.

SUPERTEAM: Et team sammensatt av kloke hoder fra McLaren og Specialized har designet det de beskriver som en supersykkel. Fra venstre Hazel Thomson, James Hibbard, Brent Graves og Scott Holzer FOTO: JEFF GILBERT
SUPERTEAM: Et team sammensatt av kloke hoder fra McLaren og Specialized har designet det de beskriver som en supersykkel. Fra venstre Hazel Thomson, James Hibbard, Brent Graves og Scott Holzer FOTO: JEFF GILBERT
 

Team Sky samarbeider med Jaguar

Da Team Sky hadde møte med sin faste sykkelleverandør Pinarello, ble de spurt om de ønsket forbredringer på årets modell. Svaret var nei, sykkelen var perfekt som den var, men den kunne gjerne være enda raskere. Dermed inngikk produsenten et samarbeid med sportsbilprodusenten Jaguar. I samarbeid med aerodynamisk ekspert ved Jaguar, John Pitman, har de forbedret aerodynamikken betraktelig, skriver magasinet Cyclist. Prisen ligger rundt 41.000 norske kroner.

Bare de raskeste som merker forskjellen

Tidligere proffsyklist Mads Kaggestad tror ikke fartsforbedringene på syklene har mye å si for andre enn de raskeste syklistene.

- Når det er snakk om marginer, som hos de som spurter om seieren i 60 kilometer i timen, vil nok sykkelen gi uttelling. Da kan man spare én prosent her og der.

- Merket du noen forskjell på syklene da du syklet som proffsyklist?

- Nei, du skal sykle med en høy gjennomsnittsfart for å merke forskjellene på syklene.

- Hva er en god sykkel for deg?

- Vekt har jo noe å si. Jo lettere sykkel, jo mindre å dra på i bakkene. Det er også viktig at den er tilpasset din høyde og størrelse.

I tillegg påpeker den tidligere proffsyklisten at stivhet på rammen litt å si.

- Det er jo utfordringen med karbon. Det er lett materiale, men det er og dødt og responderer dårlig. Jeg husker et løp der jeg måtte bytte sykkel fordi gaffelen røyk. Det er jo det andre tingen med karbon - det ryker fort. Jeg fikk en sykkel med stålramme, og det var helt fantastisk å sykle på. Det virker jo som McLaren har fått til noe med en karbonramme med respons, sier Kaggestad.

Les også:

En sykkel for James Bond  

Smarthjul d2Plus

– Kan sammenlignes med en elskerinne

Kraftmålerne d2Plus

Små grep gir høyere fart  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.