– Er det det droget som står der borte?

Lars Blesvik (35) og Trond Lydersen (40) fra Holmenkollen Cykleklubb (HCK) i Oslo står ved gressbanen på Bogstad og betrakter elsykkelen som skal testes opp én av landets mest kjente sykkelløyper: Holmenkollåsen opp til Tryvann.

Begge holder hardt om landeveissykkelen sin, ulastelig antrukket i rosa og blå sykkeluniform. Sykkelen de snakker om koster over 40.000 kroner, har en maksimal hastighet på 25 kilometer i timer og er, ifølge Sykkelkompaniet, bygget for å ha det moro.

Nå skal de to HCK-syklistene avgjøre hvem som skal få æren av å elsykle opp bakken, og hvem som skal få bli sittende på landeveissykkelsetet. Hvem kommer først i mål på Tryvann?

Trond Lydersen (40) på elektrisk offroadsykkel og Lars Blesvik (35) på landeveissykel. Hvem kommer først opp bakken til Tryvann? 
                  Foto: Aleksander Nordahl
Trond Lydersen (40) på elektrisk offroadsykkel og Lars Blesvik (35) på landeveissykel. Hvem kommer først opp bakken til Tryvann? Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)
 

Viktig mengdetrening

Etter litt diskusjon blir det klart at Lydersen skal teste elsykkelen.

– Jeg gruer meg til å vise meg på en slik sykkel i denne drakten, sier han spøkefullt mens de begge gjør seg klare til start.

Til tross for at skeptikerne er mange, omfavner stadig flere nordmenn den elektriske tohjulingen. I år vil 30.000 nye elsykler bli solgt i Norge, spår Sportsbransjen.

Men kan egentlig en sykkel med «hjelpemotor» brukes til trening? Og vil du få en treningseffekt?

– Ja, mener forsker og lege Stian Ellingsen Lobben ved Universitetet i Bergen.

Han forsker på elsykkelens helseeffekt.

En utrent, motivert mosjonist kan fint benytte elsykkel som treningsverktøy før et sykkelritt – når han starter minst ett år i forveien og supplerer med knebøy og litt intervaller, mener Lobben.

– Mange ulike egenskaper må utvikles for å kunne sykle raskt. Én av de viktigste er å vende lårmuskulaturen til å omsette oksygen til sykkelarbeid. Du trenger ikke høy intensitet for å få den effekten. Vi vet at toppidrettsutøvere gjør 80 prosent av treningen på lav eller moderat intensitet. For et «vanlig» menneske vil det tilsvare omtrent samme belastning som du får på en elsykkel, forklarer Lobben.

Trener for lite

Hovedproblemet til de fleste mosjonister er nettopp at de sykler for lite. Sykkelen brukes gjerne iherdig på vår og sommer, for så å settes bort på høsten.

Da får de ingen kontinuitet i treningen.

– For veldig mange vil syv uker eller lignende være for kort tid for å komme i nærheten av potensialet. Proffsyklister sykler 30.000 kilometer i året i ti år før de når sitt maksimum, sier Lobben.

Han mener dermed det er sannsynlig at elsyklister som sykler til og fra jobb hele året vil kunne komme i bedre sykkelform enn personer som kun trener hardt og intensivt i noen måneder.

Eksperiment

Dette er bakgrunnen for at Lobben har tatt initiativ til et annet eksperiment, i samarbeid med DN Aktiv:

- Det hadde vært gøy å lage et prosjekt hvor en brukte elsykkel som forberedelse til sykkelritt, foreslår Lobben.

Han er på jakt etter en utrent, men motivert kandidat som har mulighet til minst ett års forbredelse.

- Tanken er å få mye elsykling på lav og moderat intensitet, omtrent 5-10 timer per uke over ett års tid. Dette skal suppleres med to økter tung knebøy per uke, forklarer Lobben.

De siste tre månedene inn mot sykkelrittet, skal treningen suppleres med intervalløkter på tradisjonell sykkel eller ergometersykkel i 30 minutter.

- Dersom vedkommende har litt sykkeltalent tror jeg dette kunne gi gode resultater, mener forskeren.

El-supplement

Gründer og eier Atle Kvålsvoll i Avantas Aktiv er Thor Hushovds tidligere trener og mangeårig coach i Olympiatoppen.

Han er enig med Lobben i at fem til ti timer sykling på lav eller moderat intensitet i uken er nok for mosjonister, men vil ikke anbefale å gjøre all treningen unna på en elsykkel.

- Sykler du veldig mye på en elsykkel, vil du bli vant til å få den ekstra hjelpen som du ikke får på en vanlig sykkel. Det er lurt å trene mest mulig på sykkelen som du faktisk skal kjøre konkurransen på. Men en elsykkel kan gjerne være med som et supplement, sier Kvålsvoll.

Han mener imidlertid forskeren i Bergen har flere gode poenger, og er enig i oppfatningen om at mange mosjonister trener feil.

- De sykler med altfor høy intensitet til og fra jobb. Når de først skal kjøre harde intervalløkter, har ikke kroppen overskudd til å komme på høy nok intensitet. Der kan helt klart en elsykkel bidra til at jobbsyklingen blir nærmere restitusjon fremfor en halvhard intensitetsøkt, sier Kvålsvoll.

Det er nettopp mengdetreningen som skaper basen for den intensive treningen, understreker han.

- Det er som å bygge grunnmuren. Når du får lagt de lengre turene med lavere intensitet, dannes kapillærårer som bedrer transporten av oksygen i systemet. I tillegg blir du rett og slett vant til å sitte på sykkelen over tid, som kan være belastende i seg selv i forhold til rygg, sete og posisjon, sier han.

 

Trond Lydersen (40) på elektrisk offroadsykkel og Lars Blesvik (35) på landeveissykel. Hvem kommer først opp bakken til Tryvann? 
                  Foto: Aleksander Nordahl
Trond Lydersen (40) på elektrisk offroadsykkel og Lars Blesvik (35) på landeveissykel. Hvem kommer først opp bakken til Tryvann? Foto: Aleksander Nordahl (Foto: DN)

«Ikke trening»

I bakken opp til Tryvann har Lydersen og elsykkelen fått et godt forsprang på Blesvik og landeveissykkelen. Han roper at «dette går ganske bra», før han legger til at han er flau og at enkelte forbipasserende har snudd seg etter ham. Når 14.04 minutter er gått, svinger han inn foran Tryvannstårnet.

– Det er ingen vits i å ha konkurranse på elsykkel. Så du kan ikke bruke det som noe treningsverktøy, er Lydersens konklusjon etter målgang.

– Hvorfor ikke?

– Hvis du først skal bruke det som trening for å konkurrere, får du ikke den motstanden som du skal bruke på rittet. Jeg føler meg ikke flink til å sykle bare fordi jeg kom raskt opp bakken nå, forklarer han.

Over fire minutter etter Lydersens målgang, på totalt 18.10 minutter, passerer Blesvik den symbolske målstreken. Han henger andpustent over sykkelstyret.

– Jeg hadde ikke en sjanse, sier han.

– På en skala fra én til ti, hvor slitne er dere nå?

– Syv-åtte, minst! Da er ti over evne og 11 død, sier Blesvik og hiver etter pusten.

– To, sier Lydersen og bedyrer at han aldri skal legge turen inn i treningsappen Strava.

 

Les også: Blod og svette i ørkenen dn+

- Elsykkelsalget har eksplodert  

- Kanskje er det for dårlig formidlet at selv ti minutter trening har effekt  

 

Se DNtv:

Elsykkel vs landesveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet:

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02 Min
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.