En sort minibuss slynger seg oppover hårnålssvingene i den bratte Aosta-dalen.

– Nå kjører vi i retning av Mont Blanc, sier sykkelguide Fabrizio Charruaz (42), og tørker svetten av sin glattbarberte isse.

På tilhengeren står sykler for flere hundre tusen kroner og i baksetet gleder Bjørn Jarle Kvande seg til dagens andre tur. Rundt neste sving venter 500 høydemeter nedoversykling på smale stier.

På vei nedover de italienske stiene må Bjørn Jarle Kvande tråkke seg gjennom gamle italienske landsbyer.
På vei nedover de italienske stiene må Bjørn Jarle Kvande tråkke seg gjennom gamle italienske landsbyer. (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...

– Jeg sykler fordi det gir meg enorm glede, men er alltid spent når jeg kjører bil opp istedenfor å sykle, sier Kvande, som ikke bare har kommet til Nord-Italia for å leke med adrenalin og endorfiner. Han er kommet hit for å vise deg veien til et morsommere liv.

Alpetur

I likhet med resten av Alpene er Aosta-dalen kjent for svære alpinanlegg og hvite fjellopplevelser. Men når snøen smelter, strømmer nye turister til. Ski byttes ut med sykler og det rulles i full fart nedover fjellsider som har vært arena for pudderkos og carvingsvinger.

Gjennom kart og detaljerte beskrivelser gjør Trailguide-appen det mulig for syklister å finne gode stier å sykle i løpet av sekunder etter man ankommer et nytt område.
– Gjennom kart og detaljerte beskrivelser gjør Trailguide-appen det mulig for syklister å finne gode stier å sykle i løpet av sekunder etter man ankommer et nytt område. (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...
Bjørn Jarle Kvande er programmerer og gründeren bak stisykkel-appen Trailguide.
– Bjørn Jarle Kvande er programmerer og gründeren bak stisykkel-appen Trailguide. (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...

– Veksten har vært stor de siste fem årene. Nå sykles det mye på stier som tidligere bare ble brukt av fotturister og vi må gjøre tiltak for å unngå at stiene blir utslitt, sier sykkelguide Charruaz, som jobber for guideselskapet Aosta Freeride.

I ti år har de geleidet sykkelgjester til noen av Italias fineste stier, og de er langt fra den eneste aktøren som nyter godt av veksten i sykkelturismen. Italienske Finale Ligure er blitt verdenskjent for sine sykkelstier og sykkelturismen sies å generere en tredjedel av byens samlede økonomi. I Østerrike har tidligere vinterdestinasjoner hatt suksess med å bygge om skiheisene for å satse fullt på terrengsykling, og i Zermatt investeres det tungt i infrastruktur knyttet til terrengsykling. Denne voksende industrien har Bjørn Jarle Kvande kommet til Nord-Italia for å bli en del av.

Enormt marked

– Det har vært en global boom i sykkelturismen og potensialet er enormt. For ti år siden var terrengsykling enten «downhill» eller «crosscountry»-sykling, men nå har kjøremønsteret til sykkelturistene endret seg. De minner mer og mer om skiturister, sier Adrian Greiner (40) fra sitt kontor i Zermatt, hvor han er sjef for 11 ansatte i firmaet Bikeplan. I tillegg til å hjelpe nye destinasjoner inn på sykkelmarkedet gjennom utvikling av helhetlige løsninger er han ansvarlig for Zermatts sykkelsatsing. I fjor ble antall sykkelhoteller i den luksuriøse landsbyen ved foten av Matterhorn nesten tredoblet og de neste tre årene skal det investeres over 40 millioner kroner i nye sykkelstier. Fordi et varmere klima har forkortet skisesongen i Alpene har sommerturismen blitt viktigere for skidestinasjonene.

Zermatt bygger nå 45 kilometer spesialtilpasset sykkelsti som et supplement til de 450 kilometerne med sti som allerede er tilgjengelig fra heissystemet.

– For skidestinasjonene er det en stor fordel at terrengsyklistene ønsker mye av det samme som skiturister. Spektakulær natur, lett adgang til fjellet, gode overnattingsmuligheter og lokal mat er skidestinasjonene allerede gode på, sier Greiner, som illustrerer potensialet i sykkelturismen med to spørsmål: Hvor stor del av verdens befolkning står på ski? Hvor mange av jordens innbyggere kan sykle?

– Alle som kan sykle er en potensiell kunde for sykkeldestinasjonene, sier Greiner.

Passe farlig

Også Bjørn Jarle Kvandes sykkelinteresse startet som følge av snømangel. Etter å ha flyttet til Hallingdal for å bo nærmere god skikjøring, fulgte en rekke snøfattige vintre, og Kvande så seg nødt til å finne en fritidsaktivitet som var mindre snøavhengig. Han prøvde klatring, men innså at han var for glad i potetgull til at det ville bli en suksess. Downhill-sykkelen var for ekstrem og elvekajakken føltes såpass livsfarlig at han svømte til land ved første og beste anledning. Til slutt satte han seg på en stisykkel. Altså en fulldempet terrengsykkel som er smidig nok til å sykle oppover med, samtidig som den er kraftig nok til å gi en solid fartsfølelse nedover. For hvert sykkeltråkk reiste hårene seg høyere på underarmen. Etter 100 meter hadde han bestemt seg for at det var dette han skulle drive med resten av livet.

Sykkelguide Fabrizio Charruaz liker at kundene ikke bare kjører heis eller bil opp til starten av stiene. Han liker at de også går for egen maskin. Sammen med Trailguide-grunder Bjørn Jarle Kvande dytter han syklene lenger opp før de setter utfor stiene i Aosta-dalen.
Sykkelguide Fabrizio Charruaz liker at kundene ikke bare kjører heis eller bil opp til starten av stiene. Han liker at de også går for egen maskin. Sammen med Trailguide-grunder Bjørn Jarle Kvande dytter han syklene lenger opp før de setter utfor stiene i Aosta-dalen. (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...

Nå er det ingenting som gleder 46-åringen mer enn å trille sykkelen over 3000 meter høye alpepass, for å se hva som er på andre siden. Derfor har han et stort smil om munnen når han dytter sykkelen opp mot en ny fjelltopp i Aosta-dalen. Den svarte minibussen har satt ham av ved enden av grusveien og derfra har Kvande syklet oppover noen hundre høydemeter. Her oppe blir bratte fjellsider til store flater med gjennomgående striper av smale brune stier.

– Oi, oi, oi! Jeg elsker slikt terreng. Nå har jeg lyst til å kjøre fort!

Stier som dette fant Kvande ingen av i årene etter han ble bitt av sykkelbasillen. Det som kunne blitt minneverdige sykkeldager endte i irritasjon over å ha rotet seg inn på en sti som var så kronglete at den ble umulig å sykle på. Ut fra frustrasjonen spant ideen om å lage en app som viser vei til verdens beste sykkelstier. Kunne han lage det perfekte verktøyet for stisyklister?

Sykkelnerden

30 år før Bjørn Jarle Kvande satte seg på sin første stisykkel ble hans store lidenskap vekket til live. En nabo hjemme på Nordmøre fikk en magisk boks med påskriften «Commodore 64» i julegave. Da Kvande fikk sitt eget eksemplar et år senere klarte han ikke sove. Han måtte stå opp midt på natten og holde hånden på maskinen. Denne tidlige versjonen av en datamaskin ble levert tom for innhold og manualen var i praksis en programmeringshåndbok. Kvande ble del av et nettverk som sendte disketter med egne arbeider til hverandre per brev. Senere ventet edb-skolen i Porsgrunn, Norges Høyskole for Informasjonsteknologi og en amerikansk master i «computer science». Med dette som bakteppe satt han seg foran datamaskinen i 2013 og spurte «kan jeg få frem et kart?».

– Jeg er ikke en ekstremnerd, men jeg er en nerd. Før var programmering bare for raringer med korte t-skjorter tilgriset av pizzaflekker. Men fra 2000-tallet begynte også folk som drev med kule ting, som for eksempel skikjøring, å programmere, sier Kvande.

Etter 35.000 linjer med koding, har han utviklet appen Trailguide, hvor det foreløpig er registrert 2138 unike stier. Sykkelopplevelser det før tok ukevis å finne frem til, er nå tilgjengelig i løpet av sekunder. Ved hjelp av midler fra Innovasjon Norge, kommuner i Hallingdal og Buskerud fylkeskommune, samt et ukjent antall egne arbeidstimer, har appen vært i drift siden 2015. I fjor hadde appen nesten 90.000 unike brukere fra 171 land.

Før dagens siste sykkeltur hviler sykkelguide Fabrizio Charruaz og Bjørn Jarle Kvande beina på toppen av en fjelltopp .
Før dagens siste sykkeltur hviler sykkelguide Fabrizio Charruaz og Bjørn Jarle Kvande beina på toppen av en fjelltopp . (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...

– Se for deg at du skal bygge en by, og du er ansvarlig for å berede grunnen, lage grunnmur, bygge vegger, møblere husene, lage vinduene og male alt. Alle delene må være ferdig samtidig og underveis i prosessen må du bytte ut veggene og det elektriske anlegget. Det er en kombinasjon av magi, håndverk og vitenskap, sier Kvande når han beskriver hva som kreves for å kode systemet Trailguide-appen bygger på.

– På en måte er det litt som å sykle. Det handler om å håndtere problemer og å skape noe fra ingenting. Både sykling og programmering kan være veldig tilfredsstillende, men også veldig frustrerende.

Oversykling

På sine turer gjennom Alpene, hvor Kvande registrerer nye stier og markedsfører tjenesten inn mot destinasjonene møter han en del skepsis. Den økende interessen for stisykling fører med seg konflikter og ikke alle er glade for at apper som Trailguide gjør det enkelt å finne stier som inntil nå har vært lokale hemmeligheter.

Malte steinskilt som dette viser veien på de ulike stiene i Aosta-dalen.
Malte steinskilt som dette viser veien på de ulike stiene i Aosta-dalen. (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...

­– For mange destinasjoner er det et problem at stier blir for hardt brukt. Apper som Trailguide viser at det er større etterspørsel etter sykkelstier enn hva destinasjonene kan tilby. Det er en forutsetning at aktiviteten er bærekraftig og sykkelturismen må trå varsomt for å unngå konflikter, sier Adrian Greiner i Bikeplan. I Aosta er de lokale syklistene bekymret for at større aktivitet på de eldste stiene skal ødelegge sykkelmulighetene.

Sykkelguide Fabrizio Charruaz viser vei nedover svingete stier mens Bjørn Jarle Kvande følger hakk i hæl. Med rett sykkelutstyr går det lekende lett å sykle på krevende stier.
Sykkelguide Fabrizio Charruaz viser vei nedover svingete stier mens Bjørn Jarle Kvande følger hakk i hæl. Med rett sykkelutstyr går det lekende lett å sykle på krevende stier. (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...

– Mange av stiene oppfordrer vi uerfarne syklister til å ikke oppsøke på egen hånd. Aktiviteten må være bærekraftig og syklister må leve i harmoni med naturen og andre brukere, sier grunnleggeren av Aosta Freeride, Massimo Ferro, som selv bruker mye tid på å reparere skadede stier. Bjørn Jarle Kvande mener selv at hans app er en del av løsningen på slitasjeproblemet fordi kunnskap om nye stier sprer sykkeltrafikken. På den måten får sårbare stier en nødvendig avlastning.

Peter Seidl er ansatt i Trailguide og brukte forrige sommer på å reise Europa rundt i bobil. Her spiser han frokost sammen med grunder Bjørn Jarle Kvande.
Peter Seidl er ansatt i Trailguide og brukte forrige sommer på å reise Europa rundt i bobil. Her spiser han frokost sammen med grunder Bjørn Jarle Kvande. (Foto: Thomas T. Kleiven) Mer...

– Målsetningen er at appen skal knytte syklister, destinasjoner og lokale forretninger sammen og bidra til at pengene terrengsyklister legger igjen kommer lokalsamfunnene og miljøet til gode. Du skal kunne stoppe hvor som helst i verden, med familien eller alene, og finne bærekraftige stier som gir store opplevelser. Og mens vi holder på med dette ønsker vi selvsagt å sykle så mye som mulig selv.

2000 høydemeter

Etter 1000 høydemeters sammenhengende nedoversykling renner svetten fra pannen til Bjørn Jarle Kvande. Solen har begynt nedstigningen bak Gran Paradiso nasjonalpark, hvor skyene sitter fast i 4000 meter høye fjelltopper. Kvande er sliten i bremsemuskulaturen og støl i kroppen etter en berg-og-dalbane-opplevelse av de sjeldne nedover gamle kutråkk. Om noen timer skal han registrere stien i sin egen app og kategorisere den som «nervepirrende». Fremdeles venter 1000 høydemeter med svinger som kaster seg fra side til side før Kvande kan hvile såre muskler i campingbilen.

– Det er dette jeg liker. Å ikke vite hva som gjemmer seg bak neste hjørne. Nå skal jeg sette fart.(Vilkår)

Rå sykkelfølelse i marka
Bli med endurosyklist Knut Lønnqvist på tur i Maridalsalpene.
01:17 Min
Publisert: