Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Ingrid Lea, Thale Høy-Petersen og Torny Hesle er straks uteksaminerte reklamestudenter. Thomas Haugersveen
Ingrid Lea, Thale Høy-Petersen og Torny Hesle er straks uteksaminerte reklamestudenter. Thomas Haugersveen les mer

Studier

Nominert til "Mad Men"-pris

- Vi ble helt hysteriske, sier reklamestudent Thale Høy-Petersen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Hva det betyr for oss? Det er som å vinne en Oscar! Som student er det enda mer amazing fordi vi blir sett av bransjen og kanskje blir det mer interessant å gi oss jobb i fremtiden, sier Thale Høy-Petersen (24).

Laget på eget intiativ
Sammen med Torny Hesle (23) og Ingrid Lea (22) går hun tredjeåret på AD-linja på Westerdals School of Communication. I fjor bestemte de tre jentene seg for å styrke portefolien sin, og ba veilederne gi dem en oppgave. Det de fikk tilbake var problemet "Ruter taper 90 millioner i året på snikere. Løs problemet”. Kvelder og arbeidstimer utenfor skoletid ble brukt til å utvikle reklameforslaget, og resultatet sendte de til alle konkurransene de kom over.

- Vi tenkte at jaja, det er vel lite sannsynlig vi får noe igjen, og vi hadde egentlig glemt det litt. Men så ringte de plutselig fra USA og sa vi hadde blitt nominert til Clio Awards. Da ble vi helt hysteriske, sier Thale Høy-Petersen.

Mad Men-konkurranse
Clio Awards går av stabelen i New York 19.mai, og er kanskje best kjent for menigmann som konkurransen Don Draper vinner i TV-serien "Mad Men". Jentenes prosjekt kan sees her , og er nominert i klassen "Student Integrated Campaign".

- Clio er en av de mer prestisjefylte konkurransene. Å gjøre seg bemerket der setter dem på kartet både internasjonalt og nasjonalt. Det er noe av det smarteste de kan gjøre, sier Haakon Dahl, daglig leder i Kitchen reklamebyrå.

Han får støtte av tidligere Westerdalselev og kollega Thomas Askim, teksforfatter i samme reklamebyrå. I 2005 vant han gull i Young Guns, en konkurranse som regnes som VM for kreatører under 30 år.

- Her til lands blir det lagt merke til om man er student og hevder seg i internasjonale konkurranser. Som reklamestudent blir du rekruttert ut fra hva du har i mappa, og en konkurranse som Clio blir lagt merke til, sier Askim.

 

Les også:

Superstudentene

Fornuftig å multitaske studier?

Her er årets studenter

Talent Studier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer