- Skal jeg presentere meg når jeg kommer inn?
- Det er naturlig at man hilser. Det vil eventuelt sensorene ta intiativ til, sier Tor Egil Førland, professor i historie og undervisningsleder ved institutt for arkeologi, konservering og historie på Universitetet i Oslo.

- Hvordan forholder man seg til sensor?
- Det er kanskje drøyt å si at sensor er din venn, men han eller hun er iallfall ikke din fiende. Husk at sensor er velvillig innstilt, og ikke ute etter å ta deg.

- Nå har jeg sjansen! Bør jeg fortelle sensor alt jeg kan?
- Som på skriftelig eksamen gjelder det å svare på spørsmålet du får. Ikke gjengi hele pensum, vær klar og tydelig.

- Er det smart å holde ordet hele tiden slik at jeg slipper spørsmål om det jeg ikke kan?
- Nei, jeg synes ikke det er en genial strategi. Jeg anbefaler å svare på det man blir spurt om, og så få neste spørsmål. Noe annet kan irritere sensor.

- Å nei, jeg ble spurt om det eneste jeg ikke har lest på!
- Da kan man si det. Forutsatt at det bare er én ting du ikke kan, er det lov å si at ”nå traff du en ting jeg er veldig dårlig på”. De aller fleste sensorer vil da gå videre, og ikke borre videre på dette ene punktet. Men det er begrenset hvor mange ganger du kan si at du ikke "kan akkurat det".

- Hva skal jeg ha på meg?
- Det er ikke noe hokus pokus der, men om folk ser ekstreme ut er det lett for enhver å bli distrahert av det. Utover det vil jeg si at folk kan gå kledd helt som de vil. Rommet for påkledning og fremferd er ganske stort.

- Men briller og nynorsk har aldri skadet for et skoleflinkt førsteinntrykk?
- Vel, jeg har vondt for å tro at det påvirker resultatet. De færreste er så gode i begge målføre at det ikke spiller noen rolle hvilket målføre de skriver eller snakker. Jeg vil absolutt anbefale folk å holde seg til det de kan best. Jeg anbefaler også folk å se godt.

Flere saker fra DN Talent:

Superstudentene

Studenter lei av russ

- Hva med venner da, Ida? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.