Amerikanske undersøkelser viser at over 6 av 10 virksomheter finner aktuelle kandidater til ledige stillinger i sosiale nettverk. Og nesten 9 av 10 venter å gjøre det innen ett år.

Sosiale medier som LinkedIn, Twitter og Facebook har aldri vært viktigere i rekrutteringssammenheng enn de er i dag. Stadig flere bedrifter dropper ordinære stillingsannonser og stoler fullt og helt på online-nettverk og andre nettverk for å få tak i rett person til rett jobb.

- I tillegg til å registrere seg hos og kontakte relevante rekrutterings- og hodejegerselskaper, ville jeg som jobbsøker fokusert på LinkedIn, sier hodejeger Nicholay Johansen Tehrani hos Hodejegerne Møllerstad & Christiansen.

- LinkedIn er det absolutt viktigste. Jeg ville mye heller brukt tid på å involvere meg i diskusjoner i relevante nisje/faggrupper på LinkedIn enn å bruke tid på andre nettverk. Jeg tror merverdien av andre digitale nettverk er minimal, sier han til DN.no.

Kjapp tweet - ny toppjobb
Trond Reite (33) har erfart at også Twitter er kjekt å ha hvis man er åpen for ny jobb:

- I min tidligere jobb, som bare var midlertidig, skrev jeg i en tweet: "Over budsjett før lunsj!". Det fungerte tydeligvis, for kort tid etter ble jeg kontaktet av firmaet Mobilskole, som lurte på om jeg ville ta en prat. Den praten ga meg fast jobb som salgssjef, sier Reite, som i dag har vært ett års tid i stillingen og nå selv rekrutterer ansatte til Mobilskole via ulike former for nettverk - også sosiale nettverk. Mobilskole er en liten bedrift som står bak et sms-system som tar mål av seg å skape enkel kommunikasjon mellom skole og hjem.

- Sosiale nettverk er fremtidens rekrutteringskanal, det er jeg rimelig sikker på. Hvis du for eksempel er aktiv i faglige diskusjoner på Twitter, blir du lagt merke til og fremtidige arbeidsgivere kan danne seg et bilde av deg før de vet hvem du er. Slik skiller deg ut på en positiv måte. Men jeg er opptatt av å skille personlige nettverk fra profesjonelle nettverk. Jeg har to Facebook-profiler, én firmaprofil og én privat profil som bare mine personlige venner har tilgang til. Det er bare sistnevnte jeg legger ut partybilder på, for å si det sånn.

 

- Ikke del alt med alle
BranchOut har forsøkt å etablere et profesjonelt nettverk via Facebook, men dette bryter med prinsippet om å segmentere sitt publikum, ifølge hodejeger Nicholay Tehrani. Heller ikke han anbefaler noen å blande personlige og profesjonelle nettverk.

- Man bør ha en strategisk tilnærming til hva man deler med hvem. Ikke del alt med alle og vær bevisst på hvilken rolle du har. Å knekke LinkedIn-koden handler om kommunikasjon og det å selge seg selv. Men du må kommunisere riktig. Hvis du bruker sosiale nettverk feil, kan du like gjerne droppe å være der, sier Tehrani.

Jo yngre man er, jo flinkere er man til å benytte seg av sosiale nettverk, også i jobbsammenheng, er inntrykket han har fått.

- Det handler om at man har vokst opp med sosiale medier og det er en naturlig del av hverdagen å bruke dem. Nordmenn over, la oss si 35 år, er mindre flinke til å bruke sosiale nettverk, sier hodejegeren.

Han tror at rekruttering via sosiale nettverk vil bli mer og mer viktig i årene som kommer - og LinkedIn er det klart viktigste i rekrutteringssammenheng, mener han.





Bruk LinkedIn riktig
- Er du på jobbjakt, du være synlig på LinkedIn. Ellers går du glipp av mange gode jobbmuligheter, sier Tehrani.

- Hvordan bruker du LinkedIn "riktig"?

- Det er viktig å ha en 100 prosent komplett profil med bilde og alt. Det er også viktig å jobbe med anbefalinger, dét løfter deg opp på søkerlistene. Og så må profilen din være oppdatert. Da er mye gjort, sier Nicholay Johansen Tehrani.

Ikke bare folk på jobbjakt kan dra nytte av å bruke sosiale nettverk i karrieresammenheng. På LinkedIn finnes det en rekke grupper som har fokus på spesielle fagområder. Samtidig bruker hodejegere online-nettverk i stor stil når de søker etter mulige kandidater til sine klienter. Har man ikke en åpen profil, risikerer man å bli komplett oversett.

- LinkedIn har utviklet seg til næringslivets interaktive telefonkatalog, og hvis du ikke står i telefonkatalogen så går du glipp av noen spennende henvendelser, sier redaktør Morten Vium i danske ModerneJobsøger.dk til Business.dk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.