Ferien er over, og i disse dager går tusenvis av unge ut i sin første jobb etter endte studier. Ikke alle forbereder seg like godt på den nye tilværelsen - og det er en stor bommert.

- Gjør hjemmeleksen din, vis interesse tidlig og søk grundig info og kunnskap om den nye jobben din og kulturen på arbeidsplassen. Det aller viktigste er å møte så forberedt som mulig de første dagene, sier Gisle Hellsten, leder på Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO).

26 år gamle Grethe Meisingset kom rett fra Norges Handelshøyskole (NHH) til fast jobb i konsulentselskapet PwC i januar i år. Her jobber hun som konsulent i PwC Deals, som driver med transaksjonsrådgivning og assisterer bedrifter ved oppkjøp og salg.

- Det jeg ikke var forberedt på da jeg kom hit, var den uforutsigbare arbeidsmengden i denne bransjen, sier Meisingset til DN.no.

- I perioder er det veldig mye å gjøre, og det var jeg godt forberedt på. Men i andre perioder er det lite å gjøre, og det var jeg mindre forberedt på. Det jeg har lært, er at ikke alt blir som du forventer i en ny jobb - men det er viktig å være ærlig på din egen arbeidssituasjon og si ifra hvis du har ledig tid. Nyansatte bør få god oppfølging, men det må gå begge veier. Du kan ikke vente å få god oppfølging hvis ikke sjefen din vet hvordan du har det på jobb, sier hun.

 

- Ikke spør om alt
Dét betyr imidlertid ikke at du skal spørre om alt mulig hele tiden:

- I begynnerfasen må du huske at du har to ører og én munn. Se, observér og få kunnskap - og ikke prat for mye. Spør hvis du er usikker på noe, men ikke si nei til en oppgave fordi du ikke vet hvordan du vil takle den. Det er lov å gjøre feil - men det er bedre å gjøre feilen internt enn overfor kunder, sier Gisle Hellsten.

Arbeidsgiveren din forventer at du er effektiv, selv om du er ny i stillingen.

- Ikke gjem deg bort og unnskyld deg for lenge med at du er fersk. Vær offensiv og ta initiativ, råder han.

Grethe Meisingset er enig.

- En feil mange nyansatte gjør, er at de er for sjenerte. De tør ikke å si hva de mener og tror, men du må ikke være redd for å si din mening. Selv har jeg ofte kommet med mine synspunkter på saker og ting, og jeg har opplevd at det ikke bare tas seriøst - det tas også ofte til følge. Vi nye har mulighet til å påvirke mer enn vi tror, derfor er det smart å bidra aktivt på områder du er godt kjent med, sier 26-åringen.

- Imponér gjerne - men vær deg selv
HR-partner Reidar Henriksen i PwC understreker at det er viktig å være seg selv når du kommer inn i en bedrift.

- Det legger vi stor vekt på. Alle vil imponere, og det er ikke noe galt i det, men ikke prøv å imponere på områder du ikke behersker. Da vil du fort bli avslørt, og da er mye ødelagt, sier Henriksen til DN.no.

Hvert år tar PwC inn 150 nyansatte, hvorav 100 er nyutdannede.

Henriksen har klare råd til nyansatte som vil gjøre en god figur allerede fra dag én:

- Ta initiativ! Vi kjører alle nyansatte gjennom et omfattende introduksjonsprogram, og alle blir tilbudt gode kurs og opplæring - likevel er mye opp til deg selv. Ting kommer ikke rett opp i hendene dine. Vær offensiv, si alltid ja. Da lærer du mest. Dessuten bør du søke en bredde i erf#229en din ved å være åpen til å ta på deg nye utfordringer. Det er også smart å jobbe for flere ulike personer. Slik finner du lettere ut hvilke arbeidsoppgaver du virkelig brenner for, tipser han.

- Still spørsmål. Du er bare ung og dum én gang. Sett deg personlige mål, både når det gjelder hvor du vil karrieremessig og hva du kan gjøre for bedriften. Og: Bevar din integritet.

 

Vet ikke hva som utløser suksess
Milo Sindell og Thuy Sindell har skrevet boken "Sink or Swim", som er en slags overlevelsesguide for nyansatte. Bakgrunnen var oppsiktsvekkende tall fra USA som viste at rundt 1/4 av alle nyansatte ikke klarte seg gjennom det første året på arbeidsplassen. Og nesten halvparten av ferskingene sluttet i løpet av 18 måneder, ifølge tall fra Leadership IQ.

- En viktig årsak til at så mange slutter så tidlig er at de ikke blir klart og tydelig fortalt hva de er ansatt for å gjøre eller vet hva slags mål de jobber etter, sier Milo Sindell til CNN Money.

- Du vet du er i trøbbel hvis du ikke aner hvorfor du gjør det du gjør, hvis du ikke gjenkjenner målene dine eller hva som utløser suksess i jobben din. Da kan du rett og slett ikke lykkes. Husk å lytte fem ganger så mye som du snakker når du er nyansatt, sier Thuy Sindell.

Les også: Gi blaffen i svakhetene dine

Bli den siste medarbeideren sjefen ønsker å kvitte seg med

Pynter cv-en for 120.000

Slik snakker du karriere med sjefen din (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.